Gå på bara
Är absolut ingen expert och heller ingen superfit F.E.M.-fantast. Men har gjort lite obeservationer i alla fall.
Risken för skador är ju i alla fall väsentligt mindre när man går än när man springer. Helt enkelt för att belastningen på lederna är lägre. Hänger man på en tung ryggsäck ökar givetvis belastningen och därmed skaderisken, men personligen har jag aldrig fått känningar av vandring med tung packning, dock vid jogging.
Ur fettförbränningssynvinkel har jag läst att promenader ska vara överlägset jogging. (Kolla in Fredrik Paulúns hemsida
http://www.paulun.com). Orsaken som han förklarar det (åtminstone som jag förstod det) är att man vid rask gång uppnår fettförbränning utan att kroppen samtidigt sätter igång att förbruka muskelmassa (åtminstone inte lika fort) vilket det tydligen finns en risk för vid jogging/löpning. Paulún rekommenderar rask promenad på morgonen, före frukost, och i mellan 45 och 90 minuter för bästa effekt.
Själv varvar jag mellan att jogga då och då för att få upp flåset ordentligt, promenera lite längre sträckor i raskt, samt promenera lite lugnare men ännu längre och med tung packning. Med packning går jag mest på helgerna och då ute i terrängen i samband med tältutflykt. Går då enligt principen: gå 50 min, vila och lufta fötterna i 10 min. Så kan man hålla på jäkligt länge utan att ta ut sig totalt. Ibland slänger jag också på mig en liten dagstursäck med 20 kilo sand i och traskar runt runt i parken några timmar. Är då givetvis lite orolig att någon ska ta mig för en idiot på rymmen och köra iväg med mig till hispan men det får man väl ta
Fåfäng får man vara en annan dag.
Skulle dock gärna även jogga lite mer i kuperad terräng men eftersom vi inte är bortskämda med kuperad mark i Malmö är det lite svårt... Åtminstone om man som jag saknar bil.
Själv känner jag att längre promenader med tung packning börjar gå rätt bra nu men innan sommarens fjällvandring skulle jag vilja ha lite fler riktigt kuperade mil i benen. Det är trots allt en jäkla skillnad på att gå slättförs och att gå uppförs och utförs... Får väl börja zick-zacka över Romeleåsen och Kullaberg på helgerna
Vid jogging över milen har jag fått känningar i knäna. Dock aldrig vid vandring/promenad även om sträckan varit betydligt mer än den dubbla, med eller utan packning. Kanske har jag bättre skor när jag går än när jag joggar, eller så är det helt enkelt så att belastningen på lederna är väldigt mycket högre vid jogging. Någon expert?
Mvh, Markus