• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Varför skall det finnas ett tjejforum?

Egentligen, alltså.

Vi skall ju sträva efter att bli likställda, om jag hajat processen rätt.

Som det nu ser ut, med "speciella avdelningar" för tjejer i alla möjliga sammanhang, så bygger man väl snarare på skillnader och gränsdragningar, än man går åt det önskade hållet!

Om man nu nödvändigt måste dela upp och generalisera:
Varför just sortera människor efter kön?
Man kunde ju lika gärna dela upp folk efter framfusig/blyg, korkad/smart, pigg/trött, trångsynt/tokrolig... eller vad som helst!

Det är ju nästan en variant på rasism detta:
Man utgår liksom från att killar är på ett visst sätt och tjejer på ett annat sätt, vad gäller personlighet, kynne etcetera.

Snacka om konservering!

Strmbrg,

Just det!

Håller med dej,förstår mej inte på könssegregerade tillställningar, då får ju vi tjejer aldrig chans att klå killarna!

Hälsn BrittMarie

Bläddrade i några cykelkataloger:

Där saluförs en osannolik mängd tillbehör och kläder...
"Ska det inte va en ny, fräck sadelstolpe i heliumfylld kevlar för elvaånie, kanske?.."
:)

Nå, man saluför speciella tjejsadlar, speciella tjejcykelbrallor etcetera. Dessa brukar då vara märkta med en gängse toalettsymbol av damtyp.

Visst, nu är vi inne på konstruktionsmässiga differenser mellan honor och hanar.
Och där lär det tydligen finnas skillnader, säger dom.

Men, va fan:
Alla tjejer kan väl inte trivas med samma sadeltyp, lika lite som om alla snubbar skulle trivas med "nån annan "samma sadeltyp".
Även snubbars smakar är som snubbars bakar, olika!

"Släpp fruntimren loss, dä ä vår!"
Låt oss fajtas på samma plan! Det finns självklart tjejer som springer snabbare eller är starkare än vissa snubbar.
Eller skall vi dela upp kill- och tjejidrotten i underavdelningar också:
400 meter häck för otränade, tresteg för lata, schack för planlösa, tyngdlyftning för inte riktigt så starka etc...

Strmbrg,

Vet inte om det är sant men...

Jag har hört att tjejer får lov att skriva i det övriga forumet också men det kanske bara är en myt, skicka ett mail till någon administratör på utsidan.se och fråga för säkerhets skull.
För övrigt tycker jag det är diskriminerande mot killarna att det inte finns ett killforum.
Vi har också ämnen som är av den natur att det inte kan diskuteras under någon av de andra rubrikerna på forumet.

Är detta ett skämt eller?

Jag tror jag har missat nåt.
Något som till ämnet är väldigt relevant, vem är det som försöker åstakomma "likställdhet"? Du säger "vi".

Likställdhet och jämnställdhet är inte samma sak vilket jag utgår från att du vet.
Tror du att kvinnan och mannen någonsin kommer att bli likställda. (Om vi bortser från genmanipulation, och manipulering med testosteron och östrogen)

Jämnställda är ett annat kapitel.

Varför ska män och kvinnor behandlas på lika sätt när vi inte är lika för fem öre. De konstruktionsmässiga skillnaderna, eller differenserna är de små skillnaderna anser jag. Det finns större.

Gillar inte att du hyser fientlighet till individualisering.
Alla ska behandlas lika, alla är lika, ingen är bättre, och absolut ingen är sämre.(?)

...[så bygger man väl snarare på skillnader och gränsdragningar, än man går åt det önskade hållet! ]

Okej, vi ska alltså inte bygga på gränser och skillnader, vi ska sudda ut dem?

Rasism? Vem har sagt att killar är bättre? Det är de inte. Inte sämre heller. Men dock är vi olika.

Det har sagts många gånger att denna värld(frilufts) är mansdominerad, är det inte då bra att tjejer som är i minoritet kan ha ett eget forum. Jag tror inte att de ser på uteliv/äventyr på samma sätt som män. Det har sagts(inte jag) att de är inte lika prylfixerade mm.

BrittMarie skrev [...klå killarna!]
Är det en tävling, när starade den? Inom vilket område? Vilka deltar? Alla? Även de som inte vill?

Klart att det vore bättre om vi kunde samsas under ett forum(om det går, om alla vill? Vad vet jag), men än så länge tycker jag att utsidan har löst det hela bra.

Jag vet inte vad du menade med denna "brandfackla", du kanske inte alls är av den åsikt jag tror. Du kanske ironiserar? I vilket fall så bör man inte tvinga in kvinnor in i mansdominerade världar, bland män, det ska finnas alterativa tillvägagångssätt. Varför inte låta dem själva tycka till?
Och de skillnaderna som finns ska vi inte utplåna väl? De borde bejakas och istället komplettera varandras brister.

/Josef

Re: Är detta ett skämt eller?

swempa; sa:
Varför ska män och kvinnor behandlas på lika sätt när vi inte är lika för fem öre. De konstruktionsmässiga skillnaderna, eller differenserna är de små skillnaderna anser jag. Det finns större.

JAg har lite svårt att hænga med hær. Vilka skillnader ær det som ær så otroligt stora? Ær det skrønor á la "Mæn ær från Mars och kvinnor från Venus" eller? Skulle vara intressant att høra vad som ær genetisk betingat mer æn att kvinnor føder barn medans mæn bara behøvs vid tillverkningen.

/Martin

Begreppsutredning?

För att en diskussion skall vara meningsfull, så anser jag att det är obligatoriskt, att de som deltar i diskussionen är överens om betydelsen av de vitala begrepp, som omfattas av ifrågavarande diskussion...
[:)]

Två personer kan ju TRO att dom är överens i sak. Exempel:
"Det skall vara lagom med mjölk i kaffet!"
"Japp, det tycker jag också!"
...
Fräs, spott!! "Va-sjåen ere här?! Kallar'u re'här LAGOM mä mjulk, va??"

Alltså:
Du skriver att det är skillnad mellan "Likställdhet" och "Jämlikhet".
Hur menar du? Beskriv din syn på dessa ord/begrepp!

Sammanfattning av vad vill ha framsvamlat:
Jag tror inte att "tjejforum" behövs.
Men jag skall inte uttala mej tvärsäkert om detta, eftersom jag inte fått redogjort vad SYFTET med "tjejforum" egentligen är. Vad vill man uppnå?

Strmbrg,

Re: Begreppsutredning?

Strmbrg; sa:
Sammanfattning av vad vill ha framsvamlat:
Jag tror inte att "tjejforum" behövs.
Men jag skall inte uttala mej tvärsäkert om detta, eftersom jag inte fått redogjort vad SYFTET med "tjejforum" egentligen är. Vad vill man uppnå?

Strmbrg,

Jag bryter nu mot min egen regel iochmed att jag skriver detta svar.

Till Lasse!

Jag är nästan säker på att ett tjejforum inte behövs för dig eftersom du liksom jag är kille.
Alltså kan man fråga sig vad du och jag gör här och tycker om en fråga som vi inte har något med att göra.

Skriver tjejer inlägg i tjejforumet så har det ett berättigande. Gör de det inte så behövs det inte heller.

Onödigt att störa sig på något som inte är ett problem utan endast en extra tillgång för tjejer.
Diskutera istället om det finns behov av ett killforum och gör då det under forumet Allmänt...

/ Niclas

Ja, varför skall det finnas ett tjejforum?

Kanske av samma skäl som det finns t.ex. ett navigeringsforum? Om man undrar över något som berör navigering eller tjejer och uteliv, så blir det lite lättare att se efter om frågan redan har varit uppe till diskussion.

Behöver det vara mer komplicerat än så?

Hej alla!!

Det är konstigt..av 9 inlägg på denna tråd är två skrivet av en tjej. Och dessutom av samma tjej, så jag kände att jag var tvungen att skriva...
I princip tycker inte jag att det behövs ett tjejforum.
För utsidan handlar väl om friluftsliv, oavsett om man är tjej eller kille. Och speciella frågor som kanske mest rör tjejer tex att hitta små kläder, tar man ju ändå upp på klädforumet.
Tyvärr är det ju så att denna sida, utsidan, domineras av killar. Varför är det så? Den frågan kan man ju ställa sig istället? Hur ska man få fler tjejer att bli intresserade och/eller aktiva? Både här och i verkligheten?
Fast det kanske var tanken med tjejforumet, men då måste killarna bort!!!
Som tjejsidan..där uppmärksammas tjejer och våra bedrifter och "egna" expiditioner. Och det tror jag är bra. Det är kul och inspirerande att läsa om andra tjejer. Även om killar förstås, men ni får väldigt mycket uppmärksamhet ändå.
Men det är klart att vi måste ta för oss mer. Så jag skyller inte på er, alla killar. Men det är en viktig fråga.
Så: bort med tjejforumet det fyller ju ingen funktion ändå. Eller??
Fler tjejer på utsidan!!

Vi ses i de andra forumen...
Anna

Anna Svensson tar här upp någonting intressant. Hon säger att två av nio inlägg inom denna debatt har författats av tjejer. Fastän denna debatt berör tjejer i allra högsta grad. Det är som Niclas Hedin säger, det är vi killar som lägger oss i en fråga som vi inte riktigt kan alt. borde lägga oss i.

Vi kan ju vara överens om att det vore sju gånger mer intressant att se denna diskussion ledas av tjejer, då det är de som berörs och är mer hemma i frågan, och mera kapabla att bedöma vikten av ett eget forum.

Men nu är det så att jag har gjort lite efterforskningar, det går inte att söka på "kvinnliga författare av inlägg". (Administratören bör kunna, men jag går denna vägen)

Jag sökte först i alla forum. Jag sökte på alla inlägg som innehöll ordet "och", det används ofta. (34 gånger på denna sida[ctrl]+[f]).
Jag räknade antal kvinnliga författare av 100 inlägg(inte svaren).
Jag gjorde likadant med samma sökord fast endast inom "tjejforum". Resultaten blev följande:

8 av 100 diskussioner påbörjas av kvinnor(inkl tjejforumet.)

På tjejforumet skiljer det sig.
53 av 63 diskussioner påbörjas av kvinnor i tjejforumet.

Resultat i procent: 8% respektive 84%.
Författarna i "tjejforumet" är oftare kvinnor, 10,5 gånger fler än killar.

Niclas Hedin:
[Skriver tjejer inlägg i tjejforumet så har det ett berättigande.]

Peter Nilsson säger någonting klokt, fast jag tror du har fel. Syftet var nog inte att det blir enklare att söka/hitta. Det finns ju en tjejsida t.ex. Syftet var nåt annat.

Anna Svensson:
[Som tjejsidan..där uppmärksammas tjejer och våra bedrifter och "egna" expiditioner. Och det tror jag är bra.]
Det tror jag också Anna, ni startar inte på samma linje, inte med samma förutsättningar, inte på samma plan - som vissa här dock vill.

Det ska bli fler tjejer inne på utsidan, och ute på fjället, men vi ska inte kräva samma saker av dem som av män. Låt dem uppmärksammas av deras expedititioner, på deras plan.

/Josef

(Martin Neldén och Lasse Strömberg: Era "trådar" bedömer jag som ointressanta till ämnet. Jag kan ge skillnader som skiljer män/kvinnor även på det känslomässiga planet. Läs annars "Samma art olika världar". Vad du Lasse menade med din dialektbelagda/svårläsliga dialog vet jag inte. Vet du själv? Det finns ju en sanning, om inte så kan vi sluta leva och definitift sluta diskutera.
Jag kan redogöra för begreppen jämn/likställd, men slå upp dem istället. Är ni inte nöjda så återkom.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Perfections Varför finns det ett sånt dåligt urval? Tjejforum 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg