Varför Sarek?

Nu har jag inte varit ute så många gånger och vandrat, men jag fick en del tankar under senaste vandringen från Abisko till Kvikkjokk längs Kungsleden. I Kaitum träffade vi på ett gäng som bågnade under stora lass. Tjejernas ryggor vägde enligt dom själva 34 kg (”mest mat”), killen sa inget om vad han bar på. De skulle till Sarek i tio dagar. De kom från Nikko, hade ”genat” över fjällen och skulle vidare över Salto osv. Varför bär man med sig en massa mat hela vägen – om man nu inte har några funderingar varför de tog just denna omväg? Kunde de inte skickat maten till Salto i så fall? Vi mötte flera vandrare till med enorma säckar som också skulle till Sarek. Men också några med förvånansvärt små säckar, men de skulle ”bara titta lite”.

Jag menar, vad är det som lockar med Sarek om man måste först plåga sig dit med dessa enorma lass? Jag hade nästan all mat med mig för 14 dagar (för jag gillar inte käket de säljer i stugorna) och min säck vägde 24 kg från början. DET var för tungt redan tyckte jag!

”Det är den stora friheten i Sarek som lockar” sa några. Frihet? Hm. Där som här får jag tälta var jag vill och gå vart jag vill. Varför Sarek? Trots att vi gick Kungsleden träffade vi i snitt tre vandrare per dag och då mest i stugorna (och mellan Salto och Kvikkjokk). Mätt med folkmängden vi mötte mellan Saltoluotka och Kvikkjokk som skulle till Sarek var det mindre pådrag längs Kungsleden…. Det finns inga vägar i Sarek…fast det borde finnas gott om upptrampade stigar där också, eller? Det finns några broar och det finns samevisten, renvaktarstugor och något renstängsel. Är det känslan av att det inte finns någon som helst civilisation på några mil? Varför är det så viktigt? För man behöver ju inte se den i resten av fjällen om inte man vill….

Jag vill inte sticka ut hakan och påstå att någon del av fjällen är bättre eller sämre, jag vill bara förstå vad det är som lockar så med just Sarek…? Kanske jag ska dit också någon gång, men jag kan inte säga att det lockar mer än andra ställen i fjällen. (Ännu kanske man ska säga?)

Så vad säger ni som kan och vet: vad lockar just dig till Sarek?

Men storleken på ryggan har ju inte med saken att göra. De tjejer som du mötte med 34 kilo är inte representativa för den genomsnittlige sarekvandraren.

Visst i Sarek kan du inte proviantera efter vägen. Men om du jämför en tältvandring i Keb och en i Sarek så har nog de flestas ungefär lika mycket med sig.

Sen är Sarek vackert. Det är inte lika trångt mellan fjällen som i Kebnekajse, lite mer storslaget. Båda områdena har sin charm.

mvh Christian

Sarek eller inte Sarek.

Tranan; sa:
...
Så vad säger ni som kan och vet: vad lockar just dig till Sarek?

Hej Chris,

Det jag kan och vet grundar sig på mina vandrings-erfarenheter, se nedan.

Jag har vandrat en hel del i Padjelanta, Sarek, Stora Sjöfallet, Abisko och Kebnekaise-området.
Långa turer och korta turer, tältning och snöbivack.
Till fots och med skidor.

För min del om jag hade varit en förstagångs-fjällvandrare så tror jag att mitt val inte hade spelat så himla stor roll var jag hade velat gå.

Jag har träffat en hel del människor som gett uttryck för områden som de anser vara bra eller mindre bra.
Tyvärr verkar det vara så att en Kungsleden-tur inte står lika högt i kurs som en icke-Kungsleden-tur, på nått sätt så verkar det vara förenat med en lägre status att vandra på leder än att gå oledat.

Det verkar också som så att det är förenat med högre vandrings-status med att ha vandrat i Sarek jmfr med att inte ha gjort det...

Men å andra sidan är det intressant att höra/se vad olika vandrare har för vårderingar.

Det som lockar mig i Sarek är dess särpräglade natur i förhållande till dess yta. Höga/branta fjäll i kombination med härliga dalgångar.
Det finns förvisso på andra platser i Sverige men så vitt jag vet inte i den storleken dvs arealen.

Jag kan bara uttala mig om de platser/områden jag har besökt och bland de så är Sarek i en klass för sig, enligt mig.

Stort område, ganska så orört, förhållandevis lite folk, höga fjäll, branta klippor, djupa dalar, trånga dalar det är saker som tilltalar mig.

Samtliga framtida turer, vinter och sommar har för mig en given plats och det är Sarek, grundat på vad jag sett/passerat/upplevt.

Mvh
Anders

Alltså 34 kg är lite mykke... Senast för en 8 dagarstur hade min hustru och jag 45 kg packning tillsammans (inklusive god mat et c) utan att använda ultralätta prylar eller att ha för lite prylar med oss.

Det finns emellanåt stigar (ren- och/eller människostig) inne i Sarek. Som du skriver så är vissa dalgångar relativt tätt befolkade, medan du kan ha andra helt för dig själv.

Håller med Christian och Danne. Tillkommer att utomrikes (i Tüskland) är Sarek mest bekant (i den mån de hört om fjällen öht), med Rapadalen, för där finns det älgar... :) Kungsleden har man kanske oxå hört talas om, men i Sarek ser man den orörda, vilda fjällvärlden.

/Håkan

chralm; sa:
Men storleken på ryggan har ju inte med saken att göra. De tjejer som du mötte med 34 kilo är inte representativa för den genomsnittlige sarekvandraren.

Visst i Sarek kan du inte proviantera efter vägen. Men om du jämför en tältvandring i Keb och en i Sarek så har nog de flestas ungefär lika mycket med sig.

Sen är Sarek vackert. Det är inte lika trångt mellan fjällen som i Kebnekajse, lite mer storslaget. Båda områdena har sin charm.

mvh Christian

Nja, det verkar så på mig. Vill man vandra i Sarek bara MÅSTE man ha ett stort lass på ryggen som man helst ska visa upp i hela resten av fjällvärlden först innan man kan bege sig dit man vill. Vill man till Sarek måste man ha mycket med sig...något slags "lag" som säger Sarek = stor packning...? Att vikten på ryggan inte har med naturupplevelsen i själva Sarek att göra begriper jag - men underlig nog kunde man se på ryggorna vart folk var på väg...

Sen kan jag förstå det Anders skrev om att det anses mer eller mindre "fint" att vandra här eller där...

Det är ju svårt från håll eller en karta sluta sig till hur det ser ut i verkligheten...större, bredare, högre...men det är ju en tröst att veta att det verkligen finns skillnader mellan olika fjällområden ;-) Det ger mersmak att se resten också...

Håkan K; sa:
Alltså 34 kg är lite mykke... Senast för en 8 dagarstur hade min hustru och jag 45 kg packning tillsammans (inklusive god mat et c) utan att använda ultralätta prylar eller att ha för lite prylar med oss.

Det finns emellanåt stigar (ren- och/eller människostig) inne i Sarek. Som du skriver så är vissa dalgångar relativt tätt befolkade, medan du kan ha andra helt för dig själv.

Håller med Christian och Danne. Tillkommer att utomrikes (i Tüskland) är Sarek mest bekant (i den mån de hört om fjällen öht), med Rapadalen, för där finns det älgar... :) Kungsleden har man kanske oxå hört talas om, men i Sarek ser man den orörda, vilda fjällvärlden.

/Håkan

Skönt att veta att man kan klara sig med mindre än så...annars lär jag aldrig komma dit ju! Vill tyskarna se älgar får de komma hem till mig (Skaraborg), jag har älgar i trädgården som käkar på äppelträden...men det kanske ska vara riktig riktig VILDA älgar? *flin* Och hur orörd är ett fjäll som betas av ren? Jag menar, biologen ser alltid att det saknas vissa arter i sådana fjäll. Ok, nu har ju inte alla dom glasögonen på sig, jag förstår nog hur du menar ;-)

Det går alltid att ifrågasätta hur orört, vilt och öde Sarek är; eller finessen med detta. Det kommer alltid att vara subjektivt.

Det går däremot med all säkerhet att plocka fram en hel del fakta som visar att Sarek är det största området, det minst exploaterade, det med de flesta höga topparna, största älgarna osv osv.

Jag orkar inte göra det, men rekommendera dig att läsa en bok om nationalparken, det finns flera, och inte minst de av Edvin Nilsson* är fina.

Eller förstås de av Grundsten.

*sökte lite snabbt efter böcker av Edvin Nilsson resp om Sarek, men fick inga träffar på honom. Nån som vet om jag minns namnet fel, eller om de bara är helt slutsälda?

INfo

Mezzner; sa:
...
*sökte lite snabbt efter böcker av Edvin Nilsson resp om Sarek, men fick inga träffar på honom. Nån som vet om jag minns namnet fel, eller om de bara är helt slutsälda?

Namnet äro korrekt.
Han bor i Jokkmokk, har dessutom varit parkvakt i Sarek (vet inte om det finns någon sådan befattning längre, men coolt låter det ju i alla fall).
Han är fotograf och säljer böcker bilder i sin egen atelje i Jokkmokk.

Tranan; sa:
chralm; sa:

mvh Christian

Nja, det verkar så på mig. Vill man vandra i Sarek bara MÅSTE man ha ett stort lass på ryggen som man helst ska visa upp i hela resten av fjällvärlden först innan man kan bege sig dit man vill. Vill man till Sarek måste man ha mycket med sig...något slags "lag" som säger Sarek = stor packning...?

Det känner jag inte igen alls, däremot brukar oerfarna vandrare släpa med sig en massa skrot som inte behövs, därav ofta "jätte"packningar. Och inte bara i Sarek ;).

Vad man får komma ihåg så fort det gäller högfjällsområden är också att många tar med sig klätterprylar och glaciärprylar...då rakar vikten snabbt i höjden, men det är ju ointressant om man är klätter- eller glaciärbiten ;).

Annars tycker jag att + med sarek är det som andra redan har nämnt, nämligen den särpräglade kombinationen av högfjäll och dalstråk med skog.

Minus är att Sarek är ganska litet och att det är tradigt att jämt möta folk där.

Mvh,

//J

Det är inga problem att gå 8 dagar i Sarek (eller ngn annanstans) med 15 kg i ryggsäcken. Men det krävs att man lägger lite energi på att packa smart.

Jag tror att man känner sig lite mer otrygg i Sarek eftersom man inte har den trygghet stugor ebjuder. Otryggneten kompenseras med prylar och extra kläder.

F.ö. har Sarek definitivt en snobbstämpel, och vissa som går där tycker att dom är lite bättre än andra.:)

Tyngre packning

joru; sa:
Minus är att Sarek är ganska litet och att det är tradigt att jämt möta folk där.

Kul skämt som säkert går hem i stugorna. :D :D :D

Visst blir det större packning i Sarek än på Kungsleden. 2004 gjorde jag och två kamrater en 8,5 dagars klättertur i Sarek. Vi hade bland annat med oss två rep, isyxor, stegjärn, kilar, hexor, friktionsskor, hjälmar. Och allt det vanliga med tält, mat och kläder. Samt några goda cigarrer och maltwhiskey.

Våra säckar vägde i genomsnitt 27,3 kg.

/Örjan

PS
Med 34 kg packning vardera hade vi kunnat stanna ytterligare 2 veckor.
DS

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 42
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg