• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför så många hundbajspåsar överallt?

Jag är tillfälligt hundvakt och går hundpromenader med påsar i fickorna. Jag kan förstå att hundbajs inte alltid blir upplockat/bortplockat. Man är en påse kort när jycken lägger en extra maräng. Eller man befinner sig i skogen bortom stigar och gångstråk. Man kanske helt enkelt skiter i att plocka upp efter hunden. Inte ok, men begripligt.

Det jag inte begriper är dessa hundbajspåsar som inte hamnar i tunna utan ligger kvar lite överallt.
Om man nu ändå gjort sig besväret att plocka upp hundbajset och fått ner det i påsen, så är ju det värsta gjort - lokaliserat, upplockat, förpackat och förslutet. Varför orkar man då inte placera påsen i en tunna? Jag ser tunnor överallt där jag går. Behöver i stort sett aldrig bära på hundbajspåsen mer än några hundra meter. Särskilt tungt är det inte. Jag tror inte man knäcker ryggen ens på lämningarna efter Båtsman på Saltkråkan.

Varför hamnar påsarna i träd, i planteringar, på trottoaren och fem meter från en tunna?
Är det hunden själv som bär på påsen?

Värsta stället jag sett var ute på Gärdet (Stockholm) där en stolpe med skyltar hade någonstans mellan 70 och 120 påsar på marken intill. Om en idiot lägger en påsen där uppfattar tydligen 119 andra idioter att det är ett bra ställe att lägga skiten på.

Ingen bra reklam för hundägare...

thomas
 

avslutad210712

Gäst
När hunden gör sitt behov tar man upp den som en god hundägare skall och hoppas att många lägger märke till det. Sen går man en bit tills ingen lägger märke till vad man gör och då kastar man iväg bajspåsen.

Många hundägare är ena j*vla ögontjänare. Garanterar att hundbajset försvinner fortare utan plastpåse runt om. Om det vore som många hundägare säger att hundbajskorgen är full så skulle väl basjpåsarna ligga under korgen och inte överallt annars.
 
Det är nog inga vettiga hundägare som kastar påsar i naturen. När jag var med hund tidigare så var jag 100% med att de hamnade i tunnan. Numer finns såna här också, helt nedbrytbara av majsstärkelse: http://www.hemfoder.se/biobag-nedbrytningsbara-bajspasar-40-st/

Tyvärr bör man nog bo i inlandet en bra bit norrut där det är ett ickeproblem och inga tama eller vilda djur behöver bajspåsar. För många puckon på för liten yta märks tyvärr tydligt. Undrar också hur man tänker när man lämnar engångsgrillar, ölburkar, förpackningar osv. i naturen.
 
Min erfarenhet av många, många hundpromenader är att de som plockar upp faktiskt kastar påsen på rätt ställe. De som är lata struntar i att plocka upp helt och hållet.

När hunden gör sitt behov tar man upp den som en god hundägare skall och hoppas att många lägger märke till det. Sen går man en bit tills ingen lägger märke till vad man gör och då kastar man iväg bajspåsen.

Många hundägare är ena j*vla ögontjänare. Garanterar att hundbajset försvinner fortare utan plastpåse runt om. Om det vore som många hundägare säger att hundbajskorgen är full så skulle väl basjpåsarna ligga under korgen och inte överallt annars.
 

avslutad210712

Gäst
Min erfarenhet av många, många hundpromenader är att de som plockar upp faktiskt kastar påsen på rätt ställe. De som är lata struntar i att plocka upp helt och hållet.

När jag bodde i Luleå så var det nästan lika många bajspåsar som bajshögar vid gångvägarna så tyvärr är det många ögontjänare bland hundägarna.
 
Hemma på min gata... så ser man på våren efter snösmältningen, innan grönskan, äckligt många bajspåsar kastade i skogsslänten mittemot vårt hus. Håller med, helt sjukt att man verkligen bemödar sig att plocka upp kringlan i en påse, för att sen bara hiva den där man tror att ingen ser. Urrrrk!!!
 
Jag konstaterar att frågan kvarstår. Fler vittnen finns som har sett samma sak som jag.

Finns det ingen hundägare som kan skingra dimmorna och förklara varför bajspåsarna inte hamnar i tunna?

Ledtråd: Mysteriet ligger i att det värsta jobbet är alltså redan gjort. Det är bara att lägga påsen tunnan kvar och här spricker det, något händer. Vad?

Det är nog bara ni hundägare som vet och kan svara på det.

thomas
 
Dricker du sprit nån gång? Då kan du väl svara på varför ni som nyttjar alkohol misshandlar era fruar. Ungefär lika rimligt blir det att fråga vi/"ni hundägare" som sköter oss. Jag skulle tippa på att de är slöa och inte har normal hyfs. Samma människor som slänger glasspappret på gatan. Svårare än så är det väl inte? De som faktiskt kastar sina påsar lär vara ögontjänare med något undantag, jag har sagt till några slöpittar genom åren.

Det är nog bara ni hundägare som vet och kan svara på det.
 
Är hundägare och har ställt mig samma fraga. Men instämmer med föregaende inlägg.

För mig finns tva anledningar till att kasta pasen i naturen, och de förekommer för mig mycket, mycket, macket sällan.
Du har hundbajspase med bajs i och det finns ingen tunna inte heller där bilen parkerats. Kann inträffa i Tyskland där det kan vara glest mellan hundbajstunnorna pa en del ställen.
Hundbajspasen har massor av hal i sig efter att ha legat in en ficka i flera veckor och hunden har lös mage.

Ibland har nöden ingen lag ;-)
 
För mig finns tva anledningar till att kasta pasen i naturen, och de förekommer för mig mycket, mycket, macket sällan.

Jag köper dina anledningar. Men antalet påsar som inte hamnar i tunna stämmer inte med att det skulle vara särskilt sällsynt.

@niklaz
Slöhet är att ge fanken helt i att plocka upp bajset. Inte ok men begripligt.
Är förklaringen så enkel som ögontjäneri? Eller finns det någon annan?

thomas
 
Varför man plockar upp och sedan kastar påsen i naturen vete tusan. Nån form av tro att en bajspåse 5 meter från vägen gör mindre skada än en bajs på vägen?

Jag kan nån gång vara skyldig till att låta en påse ligga ett tag eftersom hunden varit ofin att göra ifrån sig i början av en lång promenad på marker där det inte finns några soptunnor. Sedan plockar man upp påsen igen då man går hem och kastar den. Tror inte jag glömt nån, men jag kan inte svära på det...

Du har hundbajspase med bajs i och det finns ingen tunna inte heller där bilen parkerats.
Mja, i det läget lägger man påsen på en av gummimattorna i bilen och kör hem med lite öppet fönster...