Varför ryttla?

Hej alla fågelbitna

Har många gånger sett att ormvråken står och ”fladdrar” med vingarna i luften, för att sen hastigt dyka ner mot marken. Någon nämde att det är som de ryttlar. Finns det någon som kan förklara detta lite närmare för mej. Vad går det ut på? Hittar inget i min fågelbok om det.
Om det ett sätt att jaga, så skrämmer de väl bort bytet med sitt flaxande. Det ser så klumpigt ut för denna annars så pass smidiga fågel.
Är det fler rovfåglar som beter sej så här?

Jag är absolut ingen fågelexpert så ta det jag säger med en nypa salt.

Men att ryttla gör väl de flesta rovfåglar, när de har spanat in ett byte på marken och gör sig klara för attack. Det är i alla fall det jag har fått höra av upphetsade fågelintresserade vänner när de skriker "Den ryttlar!!!".

/Martin

Ryttla

Rovfåglar (och dagjagande ugglor, ugglorna tillhör INTE rocfålglarna) kan ryttla när de jagar byten (framförallt gnagare) med hjälp av synen. Får de syn på något som rör sig så ryttlar de tills de kan anfalla, i tex högt gräs kan det annars vara svårt att se bytet om de bara "seglar" fram över marken. Det är ett energikrävande sätt att jaga, den fågel i Sverige som är mästaren på att ryttla är tornfalken. Det kan jämföras med kollibrins ryttlande framför en blomma.

Även småfåglar ...

kan ryttla. Jag har sett sädesärla, flugsnappare och mesar stå stilla i luften några sekunder. En vanlig ryttlare är annars fiskgjusen när den har upptäckt en fiskrygg.

Att bytesdjuret inte upptäcker faran kan väl delvis bero på synförmågan. Ögonen på små djur är kanske anpassade för närseende, inte för en fara som är 20 eller 50 meter bort/upp. Det är ju också så att det är lättare att upptäcka ett föremål som rör sig. Ett rådjur i skogen ser man ju ofta inte förrän det rör på sig. De ryttlande vingarna står ju i en mening stilla, det är samma rörelse som blad i vinden, som ju inte instinktivt utlöser oro hos djur eller människa.

Även helikoptrar kan ryttla, även om det har kommit att kallas för hovra efter engelska hover. Ordet uppfanns av min svärfar när han i slutet av 40-talet översatte en amerikansk bok om helikopterflygning. Han var kanske inte så mycket ornitolog att han visste att det redan fanns ett svenskt ord ...

Men huvudmeningen med att ryttla är väl ändå att det ger fågeln möjlighet att ha sitt huvud helt still. Detta ger att ögonen är stilla , och de kan 'zooma' in på bytet.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg