Varför keramiskt lager i rulltrissor?

Växlingsjustering på kedjeväxlar överraskar ofta. Mera konst än vetenskap. Byter man en komponent i systemet så får man ofta en hel kedja av komplikationer innan allt lirar igen.

Shimano har numera ofta ena rulltrissan = sporrhjulet på bakväxeln med keramiskt lager och andra med kullager. Någon som kan förklara varför?

När jag bytte kedja härom sistens så började det keramiska lagret att gnissla. Var osäker om något var fel så jag bytte trissorna mot trissor med kullager men det var kanske onödigt. Efter byte av vajer och höljen till bakväxeln (Ultegra 9 delat) och ett par justeringar av vajerspänningen samt B-skruven fungerar äntligen växlingen bra igen. Funderar att byta tillbaka till gamla trissorna nu men är det någon fördel med keramiskt lager? Hur bör det smörjas när den gnisslar?

Thure

Keramiska lager är billigare än kullager, där har du nog förklaringen. Siliconsmörjmedel då ljudet troligtvis uppstår mellan plasten och keramen. Silikon fungerar hyfsat mellan skruven och keramen.
Oljud mellan plaster är ett kapitel för sig själv.

Växlingsjustering på kedjeväxlar överraskar ofta. Mera konst än vetenskap. Byter man en komponent i systemet så får man ofta en hel kedja av komplikationer innan allt lirar igen.

Shimano har numera ofta ena rulltrissan = sporrhjulet på bakväxeln med keramiskt lager och andra med kullager. Någon som kan förklara varför?

När jag bytte kedja härom sistens så började det keramiska lagret att gnissla. Var osäker om något var fel så jag bytte trissorna mot trissor med kullager men det var kanske onödigt. Efter byte av vajer och höljen till bakväxeln (Ultegra 9 delat) och ett par justeringar av vajerspänningen samt B-skruven fungerar äntligen växlingen bra igen. Funderar att byta tillbaka till gamla trissorna nu men är det någon fördel med keramiskt lager? Hur bör det smörjas när den gnisslar?

Thure

Tror fördelen med kermamiska lager är att dom har otroligt låg friktion! Jag brukar använda vanligt fett till mina trissor!

/Janne

Där jag handlar är det tvärtom,keramiska betydligt dyrare alltså ;)

/Janne
Så är det, frågan är bara varför bara ett är ett "vanligt" kullager.

Trissorna käkar rätt mycket effekt (jfrt resten av drivlinan, inte jfrt luftmotstånd...) och det är enkel uppdatering att byta dem. Minns nu inte hur mycket watt man kan spara.

Campa har ju glidlagrade trissor, bortsett från de bättre 2009orna.

Keramiska kullager

är dyra men i det här fallet är det bara en ring av keramiskt material som glidlager runt metallskruven som är axel i bakväxelkorgen.

Jag funderar på om anledningen till keramiskt glidlager skulle kunna vara att rulltrissorna samlar på sig mycket olja och smuts via kedjan och att kullager därför ofta slutar funka efter en tid även om de från början naturligtvis har mindre effektförluster än ett glidlager. Det går att kapsla kullager rätt bra men risken med oljan skulle kunna vara att den tar sig in och torkar bort fettet inne i kullagret.

Håkan C och Niking nu vill jag att ni förklarar detta för amatörer som undertecknad.

Thure

Ok då är jag med, trodde vi pratade om keramiska kullager!
Kullagret används närmast kassetten då det tål högre belastning å det keramiska glidlagret används för att det är just billigare ;)

/Janne

Nu är det här förvisso lvg-delen men för MTB är det helt värdelöst med kullager i trissorna, de rostar snabbt ihop om man cyklar i svensk lera. De glidlagrade kräver mycket mindre underhåll.

Vintertid är det vanligt att lagren fryser ihop och kullagren rostar som sagt, så jag öppnar lagren (oavsett typ) och fyller med så mycket tjockt fett det får plats när de är nya. Sen kan man köra ganska länge innan service behövs, brukar märkas att de går tungt när man vevar baklänges och kedjan slackar mellan bakväxeln och vevpartiet.

Har aldrig bytt trissor för att lagren varit slut, det har alltid gått att få liv i dem igen med relativt liten arbetsinsats.

är dyra men i det här fallet är det bara en ring av keramiskt material som glidlager runt metallskruven som är axel i bakväxelkorgen.

Jag funderar på om anledningen till keramiskt glidlager skulle kunna vara att rulltrissorna samlar på sig mycket olja och smuts via kedjan och att kullager därför ofta slutar funka efter en tid även om de från början naturligtvis har mindre effektförluster än ett glidlager. Det går att kapsla kullager rätt bra men risken med oljan skulle kunna vara att den tar sig in och torkar bort fettet inne i kullagret.

Håkan C och Niking nu vill jag att ni förklarar detta för amatörer som undertecknad.

Thure

Tror du är innne på rätt spår Thure. Jag gissar att ett keramsikt lager håller längre OM det tar in sand och annat i jämföresle med ett kullager även om det är kapslat då keramen är hårdare än kulorna i lagret gissar jag.

Thure

Vet inte om jag har så mycket fakta att tillföra i just detta ämne. Jag har också läst i diverse reklaminfo/kataloger att keramiska lager skulle ge lägre friktion, men jag vet inte hur mycket som är fakta och hur mycket som bara är tomt säljsnack. Någonstans borde skillnaderna i effektförlusterna mellan de olika lagertyperna finnas dokumenterade och diskussionen bör rimligtvis utgå från dessa siffror.

Däremot så är det viktigt att framför allt den övre trissan är "flytande", inte minst i terrängen. Jag minns fortfarande med fasa när min bakväxel hoppade så fort jag skulle ta sats över rötter och stenar. Det slutade med att jag fick panikbyta hela bakväxeln inför en tur i Lunsen. Sedan kom jag och cykelverkstan fram till att det var fel på den övre trissan (ej original), som inte var flytande. Efter byte av den övre trissan så kunde jag montera växeln på en annan cykel, där den funkade u.a. i flera år.
/Niklas

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg