Växlingsjustering på kedjeväxlar överraskar ofta. Mera konst än vetenskap. Byter man en komponent i systemet så får man ofta en hel kedja av komplikationer innan allt lirar igen.
Shimano har numera ofta ena rulltrissan = sporrhjulet på bakväxeln med keramiskt lager och andra med kullager. Någon som kan förklara varför?
När jag bytte kedja härom sistens så började det keramiska lagret att gnissla. Var osäker om något var fel så jag bytte trissorna mot trissor med kullager men det var kanske onödigt. Efter byte av vajer och höljen till bakväxeln (Ultegra 9 delat) och ett par justeringar av vajerspänningen samt B-skruven fungerar äntligen växlingen bra igen. Funderar att byta tillbaka till gamla trissorna nu men är det någon fördel med keramiskt lager? Hur bör det smörjas när den gnisslar?
Thure
Shimano har numera ofta ena rulltrissan = sporrhjulet på bakväxeln med keramiskt lager och andra med kullager. Någon som kan förklara varför?
När jag bytte kedja härom sistens så började det keramiska lagret att gnissla. Var osäker om något var fel så jag bytte trissorna mot trissor med kullager men det var kanske onödigt. Efter byte av vajer och höljen till bakväxeln (Ultegra 9 delat) och ett par justeringar av vajerspänningen samt B-skruven fungerar äntligen växlingen bra igen. Funderar att byta tillbaka till gamla trissorna nu men är det någon fördel med keramiskt lager? Hur bör det smörjas när den gnisslar?
Thure