Varför inte självlåsande firningsbroms?

Hej!
Under en kort period höll jag på med klippklättring innan andra intressen (grottkrypning) tog överhanden. En sak jag funderat lite över är varför klippklättrare inte verkar använda sig av de utmärkta firningsbromsar ex Petzl Stop ( http://www.petzl.com/petzl/publicFichePdt?id=165 ) utan fortätter att krånkla på med åttan. Fördelen med Stopen är flera: den snor inte repet, den låser automatiskt om man tappar taget (utan krångel med prusiksnören på passiva repet), och man behöver inte koppla loss den från selen (med risk att tappa den) för att koppla in repet när man ska påbörja firningen.

Det var som sagt en tid sen jag håll på med klättring så jag är inte helt insatt i vilken utrustning man normalt använder sig av nu för tiden. Det var bara en tanke jag hade...

Ha en bra dag! // Roger

Fast den fungerar väl bara på enkelrep?

Om man ska fira ner sig på enkelrep fungerar även Gri-Grin med automatiskt låsningsmekanism.

Den kan man säkra klättrare med också...

Fast Petzl stop är säkert bättre om man ska fira sig långt.

Niclas.

Säker

Jag har en Petzl firningssäkring för dubbelrep, låser om man släpper taget om den.
En gammal arbetskamrat sa en dag att han "hade en sån där klättergrej" och den skulle jag få.
Han hade haft den när han målade om huset.

Har dålig koll på mina klättergrejor som ligger nere i källarens mörker men jag tror den heter Petzl Shunt.

Fast det är bara en säkring, man får bromsa med tex. åttan som vanligt.

Men Rogga!
Dags att damma av klätterskorna igen kanske, och se lite solljus!
Det verkar som om de mörka grottorna har satt sig på förståndet ;)

Kräla på
/Utenicke

utenicke; sa:
Men Rogga!
Dags att damma av klätterskorna igen kanske, och se lite solljus!
Det verkar som om de mörka grottorna har satt sig på förståndet ;)

Kräla på
/Utenicke

Jodå Nicke, jag flyttar snart till behändigt avstånd från Stuguberget så det är kanske dags att leta fram prylarna igen.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg