Hej
Jag har en liten annan åsikt om säkring med Gri gri. Jag änvänder nästan uteslutande den när jag säkrar. De gånger jag inte anväder den är när jag klättrar leder med flera replängder. Då har man oftast två rep och då lämpar sig inte den inte.
Angående att man inte kan ge dynamisk säkring med Gri grin tror jag inte på. Det går precis lika bra att säkra dynamiskt med den, om inte lättare. När personen i fråga faller så följer man med i fallet och det är lättare när man inte behöver hålla emot den fria repänden lika hårt. ATC´n låser oftast nästan lika mycket som Gri grin annars så skulle ju handen lätt komma i kläm i ATC´n. Och hur många låter den fria änden löpa en bit genom handen när man bromsar ett fall. Det är inte många!
Gri grin behöver dock en del träning även om den verkar lätt att använda. Det är lätt att man håller in bromsen när man skall mata ut rep till den som klättrar. Det skall man inte göra ifall förstemannen tar ett fall samtidigt. Då säger det bara schvish så har han ramlat ända ner till backen. Det går fruktansvärt snabbt när det väl händer. Det har hänt mig en gång och skall aldrig hända igen.
Om repet är gammalt eller tvistat så det är svårt att få igenom Gri grin så kan man trycka in bromsen, men då måste man ha uppsikt över förstemannen att han inte ramlar. Den senare tekniken är dock riskabel och skall inte anvädas av nybörjare.
Ha det bra, och var försiktig!
Erik