varför inte båg drill!!

alla tycks bara parata om vilka hjälp medel de använder när det ska göra upp eld,och vad som är bäst att ta med sig ut i naturen, tändare, tändstickor, eldstål, mm, varför inte ta och lära sig att göra upp sin eld med båg drill, inte så svårt som många tror!! ett bra sätt att komma naturen närmare!! att få gå runt och värkligen titta på träna och busk snår.
jag har använt båg drill hela året 2006 varje lördag, sommar som vinter då jag åker och fiskar. det tar 20-35min beroende på väder, man måste ju fina trä som inte är surt. Har det varit mycket rengn får man leta up en stående död stam som man får klyva up för att komma åt den torra veden som fungerar bäst när det gäller bågdrill ....fnöske ,,, det be hövs inte. oftas går det att blåsa på den lilla kol högen som har bildas efter 20-30sec drillande i den V formade skåran så att det blir en liten låga !!! men jag fuskar lite, jag använder syntet snöre till bågen ,, orkar oftast inte hålla på med rötter eller sälg bark,,, Ingen eld inge kaffe, och det måste jag ha när jag fiskar hehehe....

Jodå det är kul om man är intresserad. Kanske lite overkill för många. Men det blir garanterat ett glädjerus när man lyckas:) Inte helt lätt första gången men skamm den som ger sig.

/mattias - som drillat sen 1994:)

jo, det är kul för oss som är intresserande, dom flesta andra tröttnar på att vänta när dom sett det en gång.. bågdrill eller slå eld med flinta, kul för den intresserade men ganska meningslöst för dom andra..

Jeg har prøvd med gran, og det har funket. Men når du skriver 20 - 30 sek, så lurer jeg på hva slags tre (kombinasjon) du bruker?

Vad?

Undrar en sak om dethär med att göra upp eld med båge, ska man använda nått speciellt träslag eller är det bara å hugga nått torrt i skogen?

/en som undrar/

För de flesta av oss är 20-30 minuter lite väl lång tid att vänta på att göra upp eld.

Bågdrill är ju också en sån grej som är svår att improvisera till 100%. Hur gör man om man inte har nån lämplig rem?

Har du försökt med rötter eller sälgbark nån gång?

Re: Vad?

bäfver; sa:
Undrar en sak om dethär med att göra upp eld med båge, ska man använda nått speciellt träslag eller är det bara å hugga nått torrt i skogen?

/en som undrar/

Japp det ska vara torrt. Prova med sälg/vide, asp eller klibbal. Drillpinnan ska vara hårdare/lika hård som plattan.

Snören kan göras av gran rötter. Bark från vide funkar också. Fast det kräver en del och är kanske inget man testar första gången.

/mattias

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg