Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kanske förutsåg Shimano vilket enormt segertåg som V-bromsen skulle göra i terrängcykelvärlden? Alltså V som i victory (engelska ordet för seger).
När V-bromsen kom (1996), kom den direkt på XT och XTR. Samtidigt kom Shimano också med separata bromshandtag och växelreglage, som ett alternativ till STI.
Resultatet lät inte vänta på sig. Inom ett år hade i princip alla bromstillverkare värt namnet slutat tillverka Cantilever-bromsarna och gjorde nu bara V-bromsar... Dessutom kom V-bromsen också på LX och STX RC (som ersattes av Deore).
Jag var nog inte den enda personen som 1996 snabbt gick från Cantileverbroms till V-broms på alla mina kedjeväxlade cyklar... V-bromsen hade ju helt enkelt en överlägsen bromsförmåga!
/Niklas
Mycket möjligt att det har med Churchill att göra. ;o) Det är så jag har fått det förklarat för mig i alla fall. Vertikalbromsar, alltså. Men, jag är inte stensäker på att det stämmer. De ser ju inte ut som ett V, i alla fall...