Varför gillar du fjällvandring?

Hittade ingen tråd, och tycker att frågan är intressant. Var nyss ute med ett gäng, och vi kom fram till att vi gör det av olika anledningar.

En gjorde för att han rent av ville testa på det. En gör det för utmaningen, att pressa kroppen. Jag gör det för att komma ifrån samhället, bort från skräpmat och teknik. En annan för naturupplevelsen och se nya platser.

Varför fjällvandrar du? :)
 
För att livet efter några dagars vandring reduceras till så enkla ting som mat, vila, och att ta sig mellan a och b. Fjällvandring och längre fiskeresor har den effekten på mig och jag har ärligt talat ingen aning om hur det skulle kunna återskapas "där hemma" :)

Defragmentering av hjärnan helt enkelt! Underbart!
 
För att livet efter några dagars vandring reduceras till så enkla ting som mat, vila, och att ta sig mellan a och b. Fjällvandring och längre fiskeresor har den effekten på mig och jag har ärligt talat ingen aning om hur det skulle kunna återskapas "där hemma" :)

Defragmentering av hjärnan helt enkelt! Underbart!

Detta är viktigt även för mig. Tycker nog att alla ovan nämnda aspekter väger in. Några saker jag kommer på på rak arm.

  • De vackra vyerna fyller mig direkt med frid och ofta infinner sig en djupt rotad lyckokänsla.
  • Känslan av hur kroppen rör sig och orkar, att pressa sig och övervinna utmaningar spelar också in.
  • Äventyrslusten, utfforska nya stigar och se vad som finns runt hörnet.
  • Att klara sig själv, att besitta de kunskaper och färdigheter som behövs för att göra en längre vandring säker och njutbar.
  • Att äntligen få användning för alla dyra prylar som sambon tittat snett på ;)
 
Jag lockas av fjällen för att nån del av mig samtidigt är lite rädd för miljön.
När man kommit upp över trädgränsen och går in i en stenig dalgång väglöst land känner man sig så himla utsatt för vädrets makter osv. Samtidigt är det så vackert och liknar egentligen inte alls granskog och småstadssverige jag växt upp i, det är mer som sagan om ringen eller nåt.

Sen jag var i fjällen som barn (Vuoggatjålme först, sedan Abisko) har det växt ett starkt sug att komma tillbaka. I vuxen ålder har jag tyvärr inte haft möjlighet särskilt ofta, och då enbart kortare turer. Men det är nåt i själva miljön som skapar ett beroende.
 
Sitter på arslet 48 veckor om året 8 timmar per dag samt på tåg 4 timmar så behovet av att röra på sig är enormt för min del. Samt enda stället där jag upplever tystnad. Sen när rutskjortan och kängorna sätt på och 100 liter ryggsäck med all-inclusive på ryggan för minst en veckas vandring ,en jäkla skön känsla gentemot livet som ekonom jag i övrigt lever !
 
1. För att komma bort från alla måsten och teknik...
2. För att utmana sig själv både fysiskt och hjärnan...
3. Belöningen i form av de vackra vyerna...
4. Friheten och bli ett med naturen...kommer närmare gud kanske....
att ha med sig allt vad man behöver i sin ryggsäck ger mig en oerhört frihetskänsla...
 
För att livet efter några dagars vandring reduceras till så enkla ting som mat, vila, och att ta sig mellan a och b.

Defragmentering av hjärnan helt enkelt! Underbart!

Det här svaret gillar jag, känner igen mig i det. Så få problem. Rätt ironiskt med tanke på att alla teknikprylar man annars har runt sig ska förenkla vardagen.
 
Bästa förklaringen!

Det här svaret gillar jag, känner igen mig i det. Så få problem. Rätt ironiskt med tanke på att alla teknikprylar man annars har runt sig ska förenkla vardagen.

Komma bort från all teknik och stress.
Utmana kroppen och annan "vildmarkskunskap"
Frihet och till viss del ensamheten.
Vyerna.
 
I princip håller jag med alla ovanstående svar i tråden. Och det finns ytterligare en sak jag gillar med fjällvandringen och vildmarkslivet: Allt får sitt rätta värde. Slarvar du bort din mössa så har du ingen mössa. Slösar du bort brödet så får du vara utan bröd de sista dagarna. Har du struntat i att ta med regnjacka så får du bli blöt. Det finns ingenstans att klaga, du måste ta ansvar för allt själv.
En skön kontrast mot konsumtionssamhället outtömliga köpkyrkor där det finns oändligt av allt och ingenting någonsin tar slut.
 

Liknande trådar