• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Varför finns det ett sånt dåligt urval?

Varför finns det ett sånt dåligt urval utav ryggsäckar som är utformade för kvinnor? Tittar mycket på att Haglöfs och deras nya Oxo går endast upp till 65Q (Q = dammodell) medans herrmodellen finns upp till 75. Varför finns inte 75 i kvinnomodell? Man kan behöva utrymmet, jag menar - bara för att ryggan ryms mer behöver det inte betyda att vi kvinnor packar den astung och inte klarar av att bära den. Någon som håller med om det dåliga urvalet?
 
Arcteryx och Osprey bla

Har damsäckar 75+
Sen har jag själv under några år gått från att tycka att 75l är i minsta laget till att ofta klara mej på 55l då mina prylar minskat i vikt och omfång.
 
Bergans viking lady, 100 liter...

Varför just haglöfs inte designar sina säckar över 65 får du väl fråga dom om. Rimligtvis handlar det om efterfrågan och tillgång. Du bör kanske testa säckarna innan du dömmer ut mansmodellerna, så stor skillnad är det inte, med ställbara bärsystem så borde du, om du nu vill, kunna bära ganska tunga laster med 'vanlit' bärsystem. Annars kan du ju kolla ramsäckar, de brukar sitta bra på de flesta (Mamma konkade runt på en stor tung fjällräven när vi var i sarek som kids).
 
Du bör kanske testa säckarna innan du dömmer ut mansmodellerna, så stor skillnad är det inte, med ställbara bärsystem så borde du, om du nu vill, kunna bära ganska tunga laster med 'vanlit' bärsystem.

Jo, kanske det är så men det finns faktiskt en faktor som är ganska så begränsade för oss tjejer vad gäller att använda killryggsäckar. Det är inte längd, volym, vikt eller så utan våra bröst. Oftast så är axelremmarna sydda annorlunda på tjejryggsäckar för att inte löpa över brösten. Kanske något som killar inte tänker på...

Jag kan hålla med om att jag ibland skulle vilja ha en större säck. Har en 65 liters Karrimor just nu som jag är väldigt nöjd med men jag får oftast ha tält och/liggunderlag fastspännt utanpå. Tyvärr så kan jag inte rekommendera någon, ska själv kika på säckarna som nämnts ovan.
 
Jo, kanske det är så men det finns faktiskt en faktor som är ganska så begränsade för oss tjejer vad gäller att använda killryggsäckar. Det är inte längd, volym, vikt eller så utan våra bröst. Oftast så är axelremmarna sydda annorlunda på tjejryggsäckar för att inte löpa över brösten. Kanske något som killar inte tänker på...

Min tjej som uppbär c-kupa har en arcteryx bora 90, herrmodell. Hon verkar nöjd. Men jag ska hälsa henne att det är ett problem.
 
Ursäkta?

Min tjej som uppbär c-kupa har en arcteryx bora 90, herrmodell. Hon verkar nöjd. Men jag ska hälsa henne att det är ett problem.

Bara för att jag anser att utbudet utav stora dammodeller är dåligt behöver inte det betyda att din tjej inte får använda sig utav en herrmodell? Det är inget problem för alla men det är någonting jag anser är dåligt. Du behöver inte vara otrevlig.
 
Ett till märke

Gregory,upp till ca 90liter i large.
Några tips,men jag håller med om att urvalet av stora säckar i dam-modell är litet jämfört med herr.
Nån annan orsak än att tjejer ska antas gå tillsammans med en "sherpa(= sin starke kille) och att hon ju ändå är såå liten och klen ser jag inte.Och så är det ju såå många fler killar ute än tjejer så det är inte lönt att satsa så stora resurser på den marknaden.
Detta retar mej,även om jag själv numera går in för att packa allt lättare så är principen att mitt kön ska påverka vad jag anses orka med mycket irriterande.
I en ny bok om att gå "höga vägar" i Sarek av Annika Berggren ser man ju att de damerna också har stora lass i rejäla säckar.
Å andra sidan,de riktigt små säckarna,dagsäckar etc görs ju inte i dam/herr,och de har ju oftast också en bröstsrem som verkar fungera oavsett kön.
 
Bara för att jag anser att utbudet utav stora dammodeller är dåligt behöver inte det betyda att din tjej inte får använda sig utav en herrmodell? Det är inget problem för alla men det är någonting jag anser är dåligt. Du behöver inte vara otrevlig.

Om du ser 3 mm ovanför mitt inlägg ser du att det är ett citat där. Det innebär att det inte var riktat till dig. Och jag tycker jag använde ungefär samma ton som i det inlägget jag citerade. Ganska bekant med mänsklig anatomi.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totto Grip Finns det några feminister här? Tjejforum 68
Strmbrg Varför skall det finnas ett tjejforum? Tjejforum 22

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg