• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför en utländsk förstahjälp kurs?

Hej

Har läst Ute Magasinet 3-2004 och såg att de hade varit på en förstahjälp kurs i Stockholm. Det låter som en mycket bra kurs, men, varför finns det inga Svenska kurser???? Skulle en kurs från Sverige inte bli bättre för de som behöver förstahjälp kunskaper i det här land?

Själv har jag varit på en kurs i Skottland (i mars)som BASP (British Association of Ski Patrollers) har haft. Från början var det bara för Skidpatrulen, men nu har de gjort om det så att det passar många friluftsaktivitieter. Det är minst lika bra som en WMI kurs och betydlig biligare, på ca 800 kronor.

För priset att göra kursen som i Ute Magasinet kunde jag åka till Skottland göra en kurs där, åk tillbaka, och fortfarande ha pengar över!

Själv tycker jag att SLAO eller en annan organisation borde komma med en Svensk kurs för folk som guidar eller bara vistas ute i naturen här. Det blir baserat runt Svenska förhålanden och erfarenhet, och blir då mer relevant här. Jag skulle önskas ha en Svenskt certifikat, och inte en från Amerika.

Vad tycker ni? Har jag rätt? Vad ska vi göra?

Alistair McCann
Erfaren bergsklättrare och guide i Sverige.