Varför Campingkort?

Det kan väl inte skada att en gång prova tälta på en campingplats bland lata semesterfirare och enorma husvagnar med gräsklippare och egna blomrabatter. Detta var tanken som gjorde att vi på genomresa i den bohuslänska kustremsan bestämde oss för att göra ett försök. Semesterkassan hade dock sinat och priserna var minst sagt höga. När så småningom en 2-stjärnig, hyfsat lugn, camping erbjöd en plats för 130:- var det dags att slå till. Trodde vi! Snubben i receptionskuren förklarade vänligen men bestämt att det minsann inte gick det att bo där utan ett campingkort. Och inte någon annan stans heller för den delen. Ett sådant kort skulle bara kosta 90:- påstod han och då kunde vi campa så mycket (eller lite) vi ville!

Nog måste något vara fel när man tvingas betala för reklam, för det är just vad kortet är. Man får visserligen någon försäkring som vi klarat oss utmärkt utan innan vi visste att den fanns, men utöver det utgör kortet bara ett irritationsmoment. Att bliens trafikförsäkring är tvingande är väl ok, men olycksfallsförsäkring på en campingplats??? Vidare hamnar man i ett register som branschen använder i sin marknadsföring vare sig man vill eller inte.

Alltså, 220:- för några ynka kvadratmeter gräsmatta EN natt och en massa oönskad reklam är vad som erbjuds. Nej tack! Det blev fricamping igen (och för all framtid).

Min uppmaning blir: Våga vägra campingkort! Det finns alternativ. Både icke SCR-anslutna campingar och den fria modellen med egen strandtomt och allt som därtill hör.

Campingkort

Håller med om att det är kass att behöva betala för ett kort för en eller två nätter
det skulle nog vara som i vårat grannland Danmark
där var den kostnaden updelad. jag tror det var på 6 gånger du betalade alltså typ 15 spänn extra varje gång
omman nu ska säga något positivt om kortet så får man en delrabatter med det
om det var lite billigare så skulle dom nog få in en del friluftscampare som kommer in för "sanering"

Classe

Mm, nytt campingkort varje år också

En annan "grej" som jag sett en del campingar börja med är att man inte får ha större tält än ett tremanna. Även om man sover typ själv i det.. Helsjukt.. Lyckligtvis är det bara vissa idiotcampingar som börjat med detta.
Ok om man kommer 20 st o ställer upp ett 20 mannatält o sover för 160:- / natt.. Men hur många är det som missbrukar campingplatser så???

Ibland undrar man hur snikna en del campingar får bli..

Tacka vet jag Hagapark på Öland.. Mycket bra camping! Även om man måste skaffa campingkort så är dem inte så petiga, förutom att man inte fick ha hund med sig in i köket.. Japp fick ett påpekande om detta.

Mvh

Re: Hagapark

Urk! Jag har upplevt alltför många semesterveckor på Hagapark. Mina föräldrar är hängivna campare, och när man är så liten att man inte har nåt att säga till om så... Varje sommar, sommar efter sommar, minst en vecka på Hagapark. Mitt motto lyder:

Våga vägra camping!

/Håkan

Kan du vindsurfa nudå? =)

Hagapark är ett ställe där vindsurfare samlas.. Därav att jag trivs så bra där. Vare sig man sover i bilen eller på campingen. Det är sällskapet som gör det!

Mvh

Re: Kan du vindsurfa nudå? =)

pher_; sa:
Hagapark är ett ställe där vindsurfare samlas.. Därav att jag trivs så bra där. Vare sig man sover i bilen eller på campingen. Det är sällskapet som gör det!

Mvh

Näe, det här var för länge sen, förmodligen innan vindsurfingen kom till Sverige. Jag har dock lärt mig hur man slår upp ett förtält till en husvagn, hur man spelar strandtennis och hur man kör fyrhjulig cykelbil. Fanns det inte nån liten bana med eldrivna bilar man kunde köra, eller har jag blandat ihop det med nån annan camping? Finns den kvar?

/Håkan

Jo

Jo jag tror de finns en minibana bredvid Tavernan för eldrivna bilar.. Ja inte verkar mycket ha förändrats. Haha..
Volleyboll plan nere vid stranden då möjligtvis? =)

Skadar juh inte att kunna sätta upp ett förtält *ler*..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sova Campingkort Bo och sova 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg