Tänkte bli lite filosofisk. Har ni som jag en stark lust till att komma ut i skog och mark i samma stund som våren tar sitt grepp över Sverige? Det känns lite som Astrid Lindgrens "Luffarvisan".
"Så snart som det blir vår
går han ut och går
för att ska sig äventyr.
Han har en oro och en längtan I sitt blod.
Och när som sola skin
då far vanvett i'n,
det är det som ger honom hans mod.
Han vill va fri som en fågel!"
Tänker mig att vi nordeuropeer genom generationer har gått på lågvarv över vintern då mörkret och kylan härskat. Då har vi tagit hand om våra redskap och verktyg. Sett över vårt hem och hushåll. Möjligtvis satsat på det sociala i våra liv.
Men så fort ljuset och värmen återkommit har vi vaknat till liv. Börjat bearbeta åkrar, gått på jakt och aktivt börjat samla för nästkommande vinter. Jag har tron att den känslan och det beteendet finns kvar i mig i varje fall. Lusten att komma ut, att vara aktiv och att få röra mig. Oron och längtan. Alltid runt Mars, April och Maj får jag ny lust att ge mig ut i naturen och friluftslivet. Kanske något jag ärvt av mina förfäder.
Lite tankar så här en Torsdagsmorgon när vårsolen skiner.
"Så snart som det blir vår
går han ut och går
för att ska sig äventyr.
Han har en oro och en längtan I sitt blod.
Och när som sola skin
då far vanvett i'n,
det är det som ger honom hans mod.
Han vill va fri som en fågel!"
Tänker mig att vi nordeuropeer genom generationer har gått på lågvarv över vintern då mörkret och kylan härskat. Då har vi tagit hand om våra redskap och verktyg. Sett över vårt hem och hushåll. Möjligtvis satsat på det sociala i våra liv.
Men så fort ljuset och värmen återkommit har vi vaknat till liv. Börjat bearbeta åkrar, gått på jakt och aktivt börjat samla för nästkommande vinter. Jag har tron att den känslan och det beteendet finns kvar i mig i varje fall. Lusten att komma ut, att vara aktiv och att få röra mig. Oron och längtan. Alltid runt Mars, April och Maj får jag ny lust att ge mig ut i naturen och friluftslivet. Kanske något jag ärvt av mina förfäder.
Lite tankar så här en Torsdagsmorgon när vårsolen skiner.