Vardags/vandringsrygga??

Detta blir då mitt första inlägg på detta forum.

Det jag söker är en Ryggsäck som passar in på följande krav:

1. Ska användas i dagliga livet på cykelturer, kommer att innehålla kamera, extra tröja och annat småtjafs.

2.Ska klara av kortare skogs/vandringsturer på max 2-3 dygn, där det förmodligen kommer att finnas med nån form av smidigt 1-2 pers tält + sovsäck, kök och annat krafs.

3. Måste ha höftbälte då min rygg inte tål det annars.

4. Relativt billig.

Nån som kan tipsa om nåt??
 
Fungerande vardagsryggor hittar du i närmsta sportaffär. Det blir byngligt att ha en och samma, volymen skiljer en hel del. En bra vandringsrygga hittar du troligen på närmsta loppis, då talar vi om ramsäckar. Relativt lätta, bra bärsystem och hållbara. Hittar du ingen kan du mejla mig, så ska jag leta i garaget...
 
Detta blir då mitt första inlägg på detta forum.

Det jag söker är en Ryggsäck som passar in på följande krav:

1. Ska användas i dagliga livet på cykelturer, kommer att innehålla kamera, extra tröja och annat småtjafs.

2.Ska klara av kortare skogs/vandringsturer på max 2-3 dygn, där det förmodligen kommer att finnas med nån form av smidigt 1-2 pers tält + sovsäck, kök och annat krafs.

3. Måste ha höftbälte då min rygg inte tål det annars.

4. Relativt billig.

Nån som kan tipsa om nåt??

Tulipanaros har jag aldrig sett i bodarna. Varför kånken och liknande enkla dags och utflyktsäckar inte är större än 20-30liter har väl att göra med den mindre packningen.
Men en säck som rymmer köksgrejor, sovgrejor etc behöver vara rymligare.
Så det du frågar om är två säckar.
Den förra behöver sällan höftbälte och med lätta grejor i den andra så är det även där tveksamt.
Gå runt i bodarna och skaffa dig en egen uppfatting, fråga kostar bara tid och ger erfarenheter.
Källor är sannorlikt de dom anna skrivit om, hon verkar ha ett välfyllt garage.....
 
osprey talon 33

Den har jag till helg i stugan-väska,bära vattendunkar,ett par sommarövernattningar med tält.
Fin att cykla med,skön att bära,och inte särskilt dyr.
Inte använt nåt annat på hela sommaren och hösten faktiskt.
 
En softpack som är expanderbar kanske vore något?
Tex GoLite Jam2 som verkar vara både lätt och smidig.
Har höftbälte samt går att expandera via remmarna på sidorna.

Här en film om säcken:
http://www.youtube.com/watch?v=zgbk-J22upY

Går att köpa tex här:
Addnature (1049kr): http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=GOLITEMSJAM2PACK
UltralightOutdoorGear(66,49pund = 770kr): http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/golite_2009_jam_51litre_rucksack.html

OBS! Det blir naturligtvis mycket billigare att köpa 2 olika ryggsäckar på loppis, myrorna etc. Det kan vara nog så bra, särskilt om man inte exakt vet vad man vill ha och vad den ska användas till. Kolla även på Tradera, där brukar det finnas billiga ryggsäckar i alla storlekar.

Lycka till i ditt sökande!
 
Har för tillfället en 25L väska o den e för liten, så större måste den vara. Har kollat på en 50L, men jag vet inte om jag ska välja 40L eller 50L?

Då min fotoutrustning som ska med är relativt stor så tar bara denna upp c.a 20-25L bara den....

Edit: Det är denna jag kollat på: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=3705&art=2076092
Det som ska få plats på vandringar är http://shop.textalk.se/se/article.php?id=3705&art=893134 och http://shop.textalk.se/se/article.php?id=3705&art=2230191 + primus mimer, lite ombyteskläder och lite annat småtjafs..... måste väl nästan räcka med 50L va???
 
Senast ändrad:
Jag hade inte velat cykla med en så stor ryggsäck. Helst ingen alls faktiskt.

Om budgeten är tight kan jag rekommendera andrahandsmarknaden, då kan du oftast få bättre kvalité (eller iaf mer kända märken) än de produkter du länkat till. Ferrinos tält är iofs rätt bra det jag sett, det är ju trist att lägga ut 850 kronor på en ganska okänd rygga om den visar sig vara kass.
 
En fråga om Ferrino-tälten.
Det ser ut som att man sätter upp innertältet först och sen yttertältet.
Är det så?
Ingen hit om det regnar....
 
Varför inte ha en cykelväska när du cyklar, och så en mindre ryggsäck för dagsutflykter, och kanske kameran vid cykelturer (om det är för skumpigt i cykelväskan)?

Jag tycker att Biltemas cykelväska är helt okej (det finns iaf en lång tråd som tar upp denna väskas kvalité).
 
Om jag ska ha kvar min 25 som dagstursväska och skaffa en ny för lättare vandring, hur många liter bör man lägga sig på då?? Vill ju inte ha en för liten men inte heller en som e för stor o bara halvfull när den används.

Kommer att använda de på lättare vandringar över en helg c.a
Ska väl få plats med sovsäck, mindre kök ( mimer eller Trangia ), lite mat, ombyteskläder, regnbyxor och ev en kamera + lite småkrafs ( plåster, mattillbehör, kniv o dylikt ). Ev även ett mindre tält.

Har kollat lite på både Julas 60L och Biltemas 50L, visst inga toppensäckar men för 2-300 :- så kan man ju prova.
 
Alltid svårt att veta hur mkt packning andra har. Jag var ute 3 dagar med min 65-70 l ryggsäck för några veckor sen. Inget tält men en mindre vanlig presenning var med, samt kastruller, men inte resten av köket (vi var flera st), det var ju rätt tomt i ryggsäcken måste jag säga. Jag är ingen lättpackare, men bär inte runt på massa bra och ha saker heller. Antar att 50 liter skulle vara väldigt bra.

Jag skulle nog inte köpa en rygga på biltema. Sömmar och sånt utsätts för stora påfrestningar varje av och påtagning, och det är svårt att kontrollera kvalitén på varenda söm. Av erfarenhet vet jag att billiga väskor brukar gå sönder i sömmarna ganska ofta, och rätt fort. Att bära en trasig ryggsäck kan vara väldigt jobbigt dessutom. Jag skulle satsa på GoLite Jam2.
 
Jag tycker att du skall behålla din lilla ryggsäck, och köpa en större för vandringar.

Jag tror att 50 l. är ett minimum. Visar det sig att det blir tomt i säcken kan du ta liggunderlaget inuti, och strama åt alla spännen och band. Samtidigt funkar en större säck även för större packning, om du tar en del utanpå. (Om du har lite tight med pengar är det ju bra att köpa något som är användbart till mycket, så du inte måste köpa en ny nästa år...)

Jag var ute efter en liknande säck förra året, och kände då på de på ÖB och Biltema. Jag tyckte att de kändes sladdriga i ryggen, och framför allt i avbärarbältena, så det är nog inget bra val om du har dålig rygg. Jag valte istället en på Teamsportia (som ej med på hemsidan längre) för ca 700:- på rea. Den går att anpassa väldigt mycket i storlek, känns bra att bära, har regnskydd, osv. Jag tror att du får en mycket bättre säck om du går upp till 700-1000:-. Jag såg tex. på Intersports sida att de sålde ut ett par modeller för 990:- nu. Kan det vara något?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pargus Vandringsrygga, öppningsbar fram (motsv. kajka/abisko) under 2kg? Transportera 15

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg