Vård av lack

Hejsan!

Jag är en hyfsat ny mtb-ägare som nu kört ett tag och undarar lite över hur man ska vårda ramen, närmare bestämt lacken. Det uppstår ju små skador av grenar, stenskott etc. Ska/kan man (som med bliar) vaxa ramen för att ge den ett skydd, eller hur gör man? Vad är blurkligt?

Och vad gör man om man fått en lite rejälare skada i lacken? Har ju aluminiumram så det är ju inte direkt någon fara för rost, men ändå.

Tack på förhand,

/Nippe

Linoljas

nippe_n; sa:
Hejsan!

Jag är en hyfsat ny mtb-ägare som nu kört ett tag och undarar lite över hur man ska vårda ramen, närmare bestämt lacken. Det uppstår ju små skador av grenar, stenskott etc. Ska/kan man (som med bliar) vaxa ramen för att ge den ett skydd, eller hur gör man? Vad är blurkligt?

Och vad gör man om man fått en lite rejälare skada i lacken? Har ju aluminiumram så det är ju inte direkt någon fara för rost, men ändå.

Tack på förhand,

/Nippe

Hej
Testa kallpressad rå linolja. Tag en trasa och lägg på ganska rikligt. Se till att den inte kommer in i lager och sådant. Vänta en timme och torka bort överflödet. Linoljan har mycket låg viskositet och går in i varje por. Den oxiderar till en hård yta. Linolja är en urgammal metod att behandla stål mm och fungerar än idag. Jag har testat.
Även på bilen tar jag på lite linolja om jag får en skada jag inte åtgärdar med en gång. Rostar sedan inte på evigheter. T.o.m i befintlig rost hejdas förloppet.
Denna typ av olja används numera även till underredsbehandling på bilar.
Det är en mycket miljövänlig metod.
Prova först på en liten yta.
En varning bara: Använda trasor med linolja kan självantända när oljan oxiderar. Blöt ner dem eller häng upp luftigt.

Hans

Bikecover...

Det finns olika transparanta självhäftande material som man kan täcka utsatta delar på cykeln med!

Ett exempel är Bikecover - hör efter med din lokale cykelhandlare vad han har i sortimentet!

Ride on / Calle

Re: Bikecover...

ghostface; sa:
Det finns olika transparanta självhäftande material som man kan täcka utsatta delar på cykeln med!

Ett exempel är Bikecover - hör efter med din lokale cykelhandlare vad han har i sortimentet!

Ride on / Calle

Vanlig kartplast fungerar utmärkt som slitageskydd.
Finns i bokhandeln.
Hans

Re: Re: Bikecover...

Hutt; sa:
ghostface; sa:

Ride on / Calle

Vanlig kartplast fungerar utmärkt som slitageskydd.
Finns i bokhandeln.
Hans

Precis - men kan vara trixigt att klippa till så det blir bra - det finns ju färdiga ark, speciellt anpassade för hojjen oxå!

/calle

lägg på nytt

Ibland får man med eller kan köpa små behållare med lite lack i som man kan fylla i där det försvunnit. Gäller att se till att göra rent innan och att ytan är preppad så lacken kan fästa.
Vad gäller trasor med linolja skulle jag säga blöt eller lägg i papperskorg med lock. Att hänga luftigt hindrar knappast självantändning. Man brukar kasta i papperskorg med lock.
Thomas.

Re: lägg på nytt

Thompaa; sa:
Ibland får man med eller kan köpa små behållare med lite lack i som man kan fylla i där det försvunnit. Gäller att se till att göra rent innan och att ytan är preppad så lacken kan fästa.
Vad gäller trasor med linolja skulle jag säga blöt eller lägg i papperskorg med lock. Att hänga luftigt hindrar knappast självantändning. Man brukar kasta i papperskorg med lock.
Thomas.
Plåttunna med lock avsedd för ändamålet, det är kanske det bästa. Men en trasa som hänger luftigt kyls tillräckligt för att inte antända, en indränkt svamp däremot är livsfarlig. Papperskorg vill jag inte rekommendera, men det tror jag inte du menade heller. Jag brukar blöta trasorna och slänga dem någonstans ute på tomten tills oljan hårdnat.

/Hans

lufttätt

Så länge det är lufttätt spelar det inte så stor roll men visst... plåttunna är ju att föredra. Trasa vet jag inte men tar man med papper kyler det inte tillräckligt att bara hänga i luften.
Thomas.

Re: lufttätt

Thompaa; sa:
Så länge det är lufttätt spelar det inte så stor roll men visst... plåttunna är ju att föredra. Trasa vet jag inte men tar man med papper kyler det inte tillräckligt att bara hänga i luften.
Thomas.

Vi sammanfattar det med att: var jäkligt försiktiga! ;)

/Hans

överraskning

Det är bara det att det kanske inte är så kul att komma ut i köket och se att papperskorgen brinner .. typ.
Thomas.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergholm Vård av cykeldäck? Mountainbike 2
MeridaMartin Vård av MTB-cyklar Mountainbike 1
mrhandley Lack/färgförbättring Mountainbike 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg