Var vandra i Norge??

Jag skall om ca en vecka ta mig ut på en drygt 2 veckor lång vandring. Jag har dock ännu inte besämt mig för vart!! Jag är väldigt sugen på de norska fjällen, men har ingen kunskap om bra leder och fina områden i Norge. När är den finaste tiden att vandra med tanke på vackra höstfärger??
Har ni bra tipps om fina turer och vart jag kan hitta bra info, kartor mm??

Re: Jotunheimen

jepa; sa:
Det finns massor med fina vandringsställen i Norge, men ett hett tips är väl Jotunheimen. Läs mer på http://www.tilltopps.com . En jättebra sida tycker jag.

// Jepa

Har precis varit i jotunheimen, det var min första norge vandring efter att ha vandrat i bla sarek och keb. området tidigare. Min intryck i största allmänhet var sten, sten, sten och sten. Annars var det fint :). Ganska svårt att hitta bra tältplatser pga av att man går på så hög höjd hela tiden.

Magnus

Lofoten, Hinnöya och Vesterålen

Ovan nämnda områden bör absolut inte förbises i tursammanhang.

På Lofoten är det väl mest turer av karaktären en eller två dagar. Tar man sig dock ner till sydligaste Moskenes finns där potential för längre turer. Typiskt för Lofoten är dock brant terräng.

Norra Vesterålen har stora möjligheter för ett par till tredagars turer.

Hinnöya är mindre brant och ger möjlighet för längre turer i fin miljö.

Det läckra med dessa tre alternativ är att du förutom fjället har havet riktigt nära.

Vill du ha mindre dramatisk terräng och mer "vildmark" kan jag rekommendera Dividalen i Indre Troms som utgångspunkt.

God tur.

Har vandrat både i Hardangervidda och Jotunheimen. Av det jag har sett var det lite fjällbjörk i bägge områdena så det blir nog dåligt med höstfärger där.

Områden kring Gaustatoppen kan nog erbjuda en hel del höstfärger och fjäll. Svårare med längre turer (två veckor) men då är det bara att ta sig över till Hardangervidda.

Rondane!

Har varit i Rondane flera gången i september då fjällen sprakar i gult och rött och alla färgkombinationer mellan dem. Visserligen är det mycket sten där också, men en hel del dvärgbjörk och annan växtlighet som skiftar färg efter frosten finns också mellan topparna.

Re: Re: Jotunheimen

manke; sa:
Min intryck i största allmänhet var sten, sten, sten och sten. Annars var det fint :). Ganska svårt att hitta bra tältplatser pga av att man går på så hög höjd hela tiden.

Lite väl orättvis beskrivning tycker jag... Jotunheimen och intilliggande Breheimen är otroligt vackra områden. Och visst kan man väl hitta höstfärger även där! Det är väl en avvägning det där - mycket skog, fina färger och lägre fjäll eller höga, vassa toppar och lite färre antal fjällbjörkar...

Jotunheimen blir det! Men...

...jag har ju planerat att vara ute ca 2 veckor. Är detta för lång tid för detta område??? Någon som vet om det finns proviant att köpa längs med lederna???

Jotunheimen

To uker i bare Jotunheimen er litt mye , spør du meg. Men kommer du fra Sverige så må du vel trekke fra 2 til 4 dager på reise til og fra.I Jotunheimen er det mange betjente hytter. Mange stenger den 12. september, men noen også senere.I sentrale Jotunheimen ligger en stor selvbetjenings hytte "Olavsbu". Der kan du proviantere. Den stenger den 15.oktober.Du bør skaffe deg brosjyren "Fjellferie sommer 2004" fra http://www.dntoslo.no.Der finner du alle opplysninger du trenger. Kontor og infosenter ligger i Storgt. 3 Oslo.
Velkommen !! God tur!
Hilsen S.R. Oslo

Det finnes mange fine områder du kan gå i med utgangspunkt i Jotunheimen.

Se løypekartet - du kan gå nær sagt hvor som helst:
http://194.29.200.43/dataland/media/kvistekart_DNT_2004.pdf

Proviant kan du kjøpe på hyttene - der er pragmatiske mennesker som driver disse, og de selger gjerne unna litt. På selvbetjente hytter finnes mat å kjøpe.
Kontakt http://www.turistforeningen.no/ for nærmere informasjon om mat.

Dokumentet (Fjellferie Sommer) det ble referert til i innlegget over finnes her: http://www.turistforeningen.no/files/turprogram/Fjellferie_sommer_2004.pdf

Siste nytt om forholdene i fjellet finnes her: (Dessverre ikke helt oppdatert)http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=2700

God tur!

Nära

Två alternativ som du fått, Rondane och Jotunheimen, ligger mycket nära varandra. Fina dagar kan man se till det andra området. Med två veckor till förfogande kan du gott testa på båda alternativen. Topparna i Rondane i förhållandevis lättillgängliga, och parken är Norges äldsta nationalpark.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
Familjen F. Vandra med barn - hur och var? Fjällvandring 6
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
langby Vandra i början på juni - var? Fjällvandring 11
ripnils Var vandra 4 dagar v 24? Fjällvandring 8
tjolanta Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
di7riks Var vandra kring Abisko i början av juli? Fjällvandring 3
trinity Var ska vi vandra? Fjällvandring 3
Var ska vi vandra? Fjällvandring 1
Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg