• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Var startar Kalixälven

avslutad210712

Gäst
Eftersom jag bor vid Kalixälvens utlopp vore det skoj att veta vilken fjälljåkk som egentligen räknas som Kalixälvens "födelse".

Finns massor av småjåkkar som rinner ut i det som så småningom blir Kalixälven. Intressant att veta om jag redan sett den platsen. Om inte skall jag besöka den.
 
Grundsten säger...

"Uppe vid krönet av backen före sjön är utsikten vidsträckt genom Alisvággi mot sydväst och bort över Alisjávri. Här ligger Visttasvággis vattendelare vilken dessutom skiljer Torneälven och kalixälvens vattensystem åt."

Backen han talar om är backen ner mot Alesjaure från den allra nordligaste delen av Vistasvagge.
 
Re: Grundsten säger...

migael; sa:
"Uppe vid krönet av backen före sjön är utsikten vidsträckt genom Alisvággi mot sydväst och bort över Alisjávri. Här ligger Visttasvággis vattendelare vilken dessutom skiljer Torneälven och kalixälvens vattensystem åt."

Backen han talar om är backen ner mot Alesjaure från den allra nordligaste delen av Vistasvagge.


Man skulle också kunna säga att den startar på toppen – typ – av Kebnekajse, Kittelbäcken är ett av källflödena, liksom Siellajokka som kommer från Singivagge och Ladtjujåkka från sjöarna nedanför Singitjåkka.