• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Var ligger Mellan-Sverige och Mellan-Europa???

Retar mig på dessa begrepp som jag inte använder själv därför att jag tycker att de är dåligt definierade.

Mellan-Sverige skall enligt NE vara landskapen runt Vättern-Vänern-Hjälmaren-Mälaren men vilka är det? Allt utom Halland-Blekinge-Skåne söder om Dalälven på fastlandet???.

Sveriges mittpunkt geografiskt ligger visst i Jämtland. Var ligger den demografiska medelpunkten?

Mellan-Europa verkar lika tokigt. Allt från Rumänien till Nederländerna enligt uppslagsboken.

Thure
 
Hä!

Ungefär som den expert jag hörde på TV:s "Otroligt antikt".

"..ek växer i nästan hela Sverige, ända upp till Dalarna...."

Alltså växer ek inte ens i halva Sverige.

Sverige är stort.

/BAX
 
Mellansverige torde vara Jamtland och Härjedalen.

Uttrycket mellanuropa har jag inte hört lika ofta som uttrycket centraleuropa. Det senare används ofta för den lite östligare delen av västeuropa och västligare delen av östeuropa.
 
Mellansverige är ju rätt otydligt. Fast Mälardalen tycker jag kan vara svaret; om man nu inte ska ta nån som helst hänsyn till den geometriska geografin...
Enligt samma resonemang ligger Stockholm mitt i mellansverige.

Den som kallar Sundsvall för mellansverige kan ju inte påstås ha fel, medan den som tycker att Östersund ligger mitt i mellansverige riskerar åtminstoner att bli missförstådd.

Mellan- eller centraleuropa är ju lika otydligt det. Norra Europa inkluderar kanske allt ovan Bayern, och ibland Bayern...
Om Mellaneuropa är norra Italien blir å andra sidan nästan bara Sicilien kvar till Syderuropa...
 
Mellan-Sverige: är inte det runt Sundsvall etc? Det andra kallar man väl Mälardalen.

Central-Europa: benámner man väl de gamla tysktalande omrâdena: forna KuK Österrike-Ungern samt II Tyska Riket (1871 ârs gránser) .

Mvh, mats
[Ändrat av Malindo 2005-09-12 kl 10:14]
 
thureb; sa:
Sveriges mittpunkt geografiskt ligger visst i Jämtland. Var ligger den demografiska medelpunkten?
Thure

Med risk för att bli kallad Messerschmidt:
Den geografiska mittpunkten ligger i Medelpad. Jag har glömt namnet (Flataklacken?).
Den demografiska mittpunkten ligger i Hallsbergs kommun i Närke, i närheten av Pålsboda.

HåkanF
 
Men... den här typen av definitioner SKA ju vara lite dåligt definierade. Eller rättare sagt: de definieras av användarna, inte av lantmätare. Och det är kanske knäppt att tro att mellansverige har exakta gränser som DESSUTOM ska sammanfalla med "landskapsgränser". Därför tycker jag att NE har missat.

Säter kan tänkas ligga i Mellansverige, men Sälen gör det nog inte. Trots att de ligger i samma "landskap".

Att kräva exakta gränser på mellansverige eller mellaneuropa är ungefär som att kräva exakta definitioner för mänskliga raser. "Var slutar vitingarna och var börjar negrerna? Exakt alltså?".
 
De första symptomen är oftast tics i ansiktet, överdrivna blinkningar, ryckningar och grimaser. Dessa flyttar sig till halsen, skuldrorna och överkroppen. Ryckningar i en arm eller ett ben är typiska. De vokala ticsen kommer lite senare. I början är de ofta "normala"; snusningar och harklingar, men utvecklas till andra ljud och läten.
vacaciones_verano_2005_018.jpg