Var köpa vingpaddel i Sverige?

Jag ser mig om efter en bra vingpaddel för motion och långfärdspaddling. Tycker att Epic och Bracsa verkar bra. Frågan är bara, var hittar man återförsäljare för dessa paddlar i Sverige?
 
Hej,

Nästan svar på frågan... jag köpte en Epic paddel av Kano & Kajak butikken i Danmark, http://www.kajak.dk. Bra service och reko priser. Frakten var betalbar och ingen tull eller moms med tillhörande krångel tillkommer.

/Roland
 
tiddelipom; sa:
Är det någon som har några erfarenheter och synpunkter på VKVs vingpaddel?

Lennart

Först ett tack till Erik och Johan för länktipsen.

Lennart:
Arnström skriver några rader om VKV-paddeln på http://www.arnstrom.org/paddlar.php (fast det har du väl inte undgått.)

Jag fick just svar från VKV och dimensionerna på deras paddel är tydligen 50x15cm. Och Arnström uppskattar ytan till 780cm2. Ett ganska stort blad alltså för att vara avsett för långfärd (eller?).
 
a95180; sa:
Jag fick just svar från VKV och dimensionerna på deras paddel är tydligen 50x15cm. Och Arnström uppskattar ytan till 780cm2. Ett ganska stort blad alltså för att vara avsett för långfärd (eller?).

Jag köpte en begagnad VKV vingpaddel i tisdags. Velade länge innan jag bestämde vilken jag skulle köpa. Har paddlat tre gånger med den men jag har ingen erfarenhet av andra vingpaddlar så jag kan inte jämföra. Men den känns skön.

Jag var också orolig att dess blad kunde vara lite stora men jag paddlar oftast fort med olastad kajak. Lettman Nordic Small har en bladyta på 510x150 mm så den är om siffrorna stämmer större.

Kanonbra med VKVs vingpaddel är delningen som är justerbar både i vinkel och längd.

En nackdel är att skaftet känns aningen smalt för mina händer. Och så hade jag nog velat att skaftet är ovalt som på min plattpaddel.
 
Jag har sagt det förr och säger det igen om ni skall köpa vinge för motion och inte paddlar riktig tävlingslåda köp då en riktigt liten paddel det finns ingen anledning till annat det minsta är gott nog. en fyra är på tok för stor. rikta in er på de sk barnmodellerna oavsett vad försäljaren säger. det kommer ni inte att ångra. Själv kör jag med en paddel som rekomenderas till tjejer från 16 år.

Trivium kommer finnas igen till nästa år och då byggt som lettmann med skaft och blad i ett. Problemet han haft är tydligen att Brasca som han tidigare köpt sina skaft av inte kan få fram tillräckligt med skaft och därför inte vill sälja några.
 
Trivium

Har måhända Trivium kanske också en delning av "Quick lock"-typ på gång?

Skulle vara mycket uppskattat.

Kan sedan tillverkaren erbjuda blad förstärkta med kevlar så att paddeln bättre tål kontakt med stenar och dylikt vid långfärdspaddling så vore lyckan total.
 
jo en längbar variant skulle nog göra någon glad men man tappar en del av tjusningen med triviumen nämligen vikten och att skaftet fortfarande har någon svikt kvar trotts att den är delbar . Det samma gäller kevlarspetsar som jag inte förstår meningen med. Man vill ju ha tunna bladspetsar som inte plaskar och de kevlarspetsade paddlar jag sett är feta historier och är inte speciellt mycket tåligare än en vanlig paddel med nackdelen att kevlar är ett hvete vid reparationsarbeten.
 
Re: Trivium

S k "Quick-lock"-delningar brukar erbjudas som tillval av en del tillverkare och uppskattas av motionärer som alternerar mellan olika båtar och som vill ha möjligheten att ändra längd och vinkel. Vill man ha sin paddel fast monterad med helt skaft så brukar tillverkarna även kunna leverera det också.

Andra tillverkare kör med slangklämmelösningar som dock är bökigare om man justerar längd och vinkel relativt ofta.

Hmm, utryckte mig lite slarvigt. Det var blad med kol/kevlarblandning och inte kevlarförstärkning som jag menade. Sorry skrev fel.

Så den högre slagtålighet som en kol/kevlarpaddel lär ha iförhållande till en kolfiberpaddel ger alltså endast en marginellt bättre hållbarhet vid långfärdspaddling då man riskerar att slå i paddeln mot sten och klippor?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
robban4100 Tunn våtdräckt - var köpa??? Paddling allmänt 11
larsrosenblad Var köpa keps med arabhäng? Paddling allmänt 4
niilo Var köpa Trivium S9? Paddling allmänt 7
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
teoek Var köpa nödraketer? Paddling allmänt 1
jamo Var köpa 3/4-delad paddel Paddling allmänt 6
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
Hutt Var kan man köpa Neopren? Paddling allmänt 2
pad var kan man köpa alu-plåt? Paddling allmänt 7
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
Almgren Var kan man prova och köpa bra paddeljackor Paddling allmänt 3
Moga Var ligger ”Katastrofviken”? Paddling allmänt 3
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henrich Var hyra kajak i Stockholm? Paddling allmänt 8
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
eyck Var tog Svens fina faltkajaksida vägen...? Paddling allmänt 1
Isbjornen Vem o var i helgen Paddling allmänt 2
avslutat_17_06_20 Var finns vattentemperaturer angivna för Norska paddelvatten? Paddling allmänt 3
Nitsson Var i Sverige paddlar Ray Mears? Paddling allmänt 2
Lars H Var hyra kajak i Venedig? Paddling allmänt 1
marot858 Aluminiumprofiler till roderpedalsystem - var? Paddling allmänt 1
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
markusa Var hyra canadensare i stockholm? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
Iguanodon Kajaktestställen och kajaker ? Var ? Paddling allmänt 3
Big Joe Var paddla i Göteborg? Paddling allmänt 1
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
soljesp Recensioner- var är ni!!!!! Paddling allmänt 10
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
johanniska Kajak - var börjar jag? Paddling allmänt 6
Kajakob om paddeln går av, var går den av? Paddling allmänt 5
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
hg47 Var finns Epoxi till bra pris? Paddling allmänt 4
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
markusa Var hyra multisportkajak? Paddling allmänt 6
paddlaren Var! paddlade du Senast Paddling allmänt 33
Kris-10:an Vet ngn var jag hitta info om Paddling i Norge?? Paddling allmänt 3

Liknande trådar