Köp på postorder från tex England!
Hej Anders! Jag instämmer helt med Ture. Svenska cykelbutiker är helt tomma på riktiga touring cyklar. Det fanns fram till början av 90-talet flera cyklar avsedda för lång oassisterad touring. Dessa försvann dock ur sortimentet när MTB blev på modet.
Visst finns det sk. "komfort"(större delen av mtb sortimentet, armé-, hybrid-, trekking-, classic-, atb-, crosstrek- eller vad nu tillverkarna försöker slå i oss att deras cyklar är av för typ), mtb och racer cyklar med fästen för pakethållare fram och bak och som marknadsförs som trekking eller touringcyklar. Men de har aldrig den långa hjulbas, korta överrör och övrig geometri som gör dem till bra packåsnor. De saknar även oftast lödda fästen för lowriders, dynamo, pump, 3 flaskhållare samt en tjocklek på ramens rör som gör att den långsiktiga hållbarhet inte påverkas av tungt lastade turer.
Skulle du köpa någon av dessa typerna av cyklar och hänga på någon av de förekommande alu-pakethållarna fram och bak får du en hoj som visserligen fungerar bra på fin, platt väg och med lätt packning.
På asfalt och grusväg med "potthål"(som är vanlig i norden) och/eller knixiga serpentinvägar (som är vanliga i Spanien och Italien) kommer du snart märka hur cykeln har svårt att hålla vald linje redan vid låga farter samt att den kränger våldsamt när du försöker stå upp och trampa i uppförs backe eller för att racersadeln börjar göra sig påmind...
!. Detta beror på en olycklig kombination av den korta hjulbasen, underdimensionerad styvhet i ram, pakethållarna, dess fästen samt hjul!
Dessutom är dessa cyklars komponenter ofta underdimensionerade eller av fel sort(däck, sadel, styre, växlar, reglage, hjuls styrka och dimension)
Problemet med kort hjulbas går inte att komma runt då man för att fötterna skall gå fria från bak och framväskor, måste hänga dem med ett visst avstånd emellan. Hjulbasen bör därför vara längre än vanligt för att få denna vikt mellan naven. De flesta väskors design gör då att deras tyngd punkt hamna utanför hjulens nav/däckens anlägning mot marken.
Denna tyngd kommer nu att fungera som en pendel, så när cykeln kränger och skakar när du kör över dåligt underlag eller måste styra undan för hål etc, och färstärker dessa rörelser så att cykeln uppför sig som en "svans viftande valp".
Jag har flera ggr har varit med om att hela ekipaget kastats sidled tex då vägunderlaget i skymning förändrats från asfalt till gropig grusväg. Cykeln var då en konverterad MTB av dyrare typ. Orsakades av att lasten på fram och bak pakethållare kom i svängning och vid ett tillfälle sammanföll dessa svägningar med ett stort hål i vägen. Mycket obehagligt och definitivt inte bra för utrustningen.
Är själv av den bestämda upfattningen att 26 tums hjul har flera fördelar över 28". Styrka, mänden tillgängliga komponenter,komfort samt bredare användnings område är kort de främsta. Mer om detta här:
http://www.sjscycles.com/sjschtml/26solobrochure/solobrochureweb3.htm
http://www.msteelcycles.co.uk/9807cw.htm
Visst klarar man sig utmärkt utan en cykel specifikt avsedd för touring för tex den vanliga cykelsemestern på Gotland. Men skaffar du en från tex SJS eller någon av de nedan stående firmor får du en som är ihopsatt efter dina mått och behov, med högsta möjliga funktion och kvalite samt med i Sverige svårfunnen utrustning(Brooks lädersadlar, cro-mo pakethållare, egege centralstöd, carradice och ortlieb väskor, 140-185mm vevarmar, dynamonav, Rohloff-speedhub, delbar ram:
http://www.garlic.com/steve/ , etc) som ger dig fler bekymmerslösa mil!!!
Då flera av engelska tillverkarna säljer i egen butik eller dirrekt till kunden via postorder/internet har de ofta så låga priser att det är jämförbart med vad som finns färdigt att köpa från stora internationella tillverkare. Deras kvalité, sortiment samt erfarenhet av vad som fungerar är då en ren bonus...
Skulle rekomendera SJS även om jag bara haft kontakt med dem via mail för att reda ut några frågetecken. Deras handlödda(!) ramar är inte tillverkade efter dina mått men den stora mängd tillgängliga storlekar och modeller som de har gör att det är nära nog. Dessutom sänks pris och leverans tid.
Så fort finansieringen ordnat sig skall även jag inhandla en Thorn touring hoj(extra allt...)!
Touringcyklar och komponenter:
http://www.serratus.ca/bikeframe.html
http://www.audax.uk.net/handbook/comsites.htm
http://www.orbit-cycles.co.uk/
http://www.adv-cycling.org/features/bigdebate.cfm
http://www.phred.org/~josh/bike/tour_acc.html
http://hutzler.com/bikeshop.htm
http://www.rivendellbicycles.com/reader_articles/BrooksSaddle.htm
http://www.rmhuf.de/index.htm
http://www.veloplus.ch/sortiment.asp
http://www.bikeshop.uk.com/
http://www.garlic.com/steve/index.html#cases
http://www.peterwhitecycles.com/
http://www.lloyd-bikesport.demon.co.uk/
http://www.dawescycles.com/default2.htm
http://www.germans-cycles.de/
http://www.longstaffcycles.co.uk/
http://www.msteelcycles.co.uk/
http://www.btinternet.com/~merciancycleslimited/
http://www.hewittcycles.co.uk/
http://www.touringcyclist.com/index.html
http://www.bgcycles.com/index.html
http://www.coinet.com/~beckman/bikeframes.html
http://www.tubus.net/
http://www.rohloff.de/
Info:
http://www.bikindex.com/guru/steel.asp
http://www.bikindex.com/guru/buyonline.asp
http://www.bikeaccess.net/default.cfm
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html
http://www.phred.org/mailman/listinfo/touring
http://www.bikindex.com/guru/bg.asp
http://www.phred.org/~alex/bikes/
http://www.tomswenson.com/spectrum.htm
http://www.adv-cycling.org/features/abc-atb.cfm
http://www.cobweb.com.au/~gloria/index.html
http://www.cascade.org/stories/
http://catfood.phred.org/
http://www.faughnan.com/touringbike.html
http://www.ctc.org.uk/
http://www.xs4all.nl/~pvroekel/index.html
http://www.mindspring.com/~d.g1/bicycle.html
http://www.lancerushing.com/bicycling/
http://dmoz.org/Sports/Cycling/Rides_and_Tours/
http://www.swb.de/personal/elch/s_tours.html
http://www.radreise.de/
http://www.ericandjoan.com/travlinks.htm
http://hem.passagen.se/gfried/
http://www.phred.org/~josh/bike/bike.html
http://www.jurgenasp.com/onroad.html
http://www.kenkifer.com/bikepages/
http://www-math.science.unitn.it/Bike/