Var köpa reflex-tyg eller/och reflex-klistermärke?

Jag har en cykelhjälp som jag vill ha reflex på. Finns det någonstans som jag kan köpa reflex-klistermärke?

Jag tänkte också sy på lite reflex på en jacka. Var kan jag köpa reflex-tyg?

Vet ej var du finns men jag såg just sådan tejp bland sytillbehören på JYSK i Södertälje. Borde finnas på de andra också.

Jag kör med SOLAS-tejp (sjösäkerhetsklassad) från 3M. Reflekterar sjukt bra och fäster bra på allt från barnvagnar till ryggsäckar. Inte omöjligt att tejpen fäster på en jacka också, men jag har själv aldrig testat att tvätta något med reflextejp.

Köpte min tejp på det stället som Per Brune tipsar om.

50mm_solas_200px.jpg

jag skulle nog satsa på 3M framför biltema arket på bilden. är det något man mer eller mindre kan utgå ifrån är det att i princip allt 3M blandar sig i, som är tänkt att sitta fast, också gör det!

visste ni förresten att post-it lappen uppfanns av en anställd (förmodligen ingen akademiker) på 3M, som gång på gång uppvaktade ledningen (förmodligen akademiker) och när det visade sig lönlöst och helt utan resultat, helt sonika tillverkade några egna block mad lappar som han spred ut i huset med effekten att hela personalen började efterfråga mer sådana där praktiska lappar...

En liten besserwisser-kapning (nu när vi har enats om 3M:s SOLAS-tejp) :):

visste ni förresten att post-it lappen uppfanns av en anställd (förmodligen ingen akademiker) på 3M, som gång på gång uppvaktade ledningen (förmodligen akademiker) och när det visade sig lönlöst.

Spencer Silver var doktor i organisk kemi. Akademiker ut i fingerspetsarna således. Ledningen var förmodligen ekonomer. Knappt akademiker således. ;)
Idén att sätta det återanvändbara limmet, med en ganska ovanlig molekylär uppbyggnad, på lappar kom från kollegan Arthur Fry, kemiingenjör och produktutvecklare på 3M.

Wikipedia:

"Art Fry, who had attended one of Silver's seminars, came up with the idea of using the adhesive to anchor his bookmark in his hymnbook. Fry then developed the idea by taking advantage of 3M's officially sanctioned "permitted bootlegging" policy. 3M launched the product in 1977, but it failed as consumers had not tried the product. A year later 3M issued free samples to residents of Boise, Idaho, United States. 90 percent of people who tried them said that they would buy the product. By 1980, the product was being sold nationwide in the US; a year later Post-its were launched in Canada and Europe."

Ett skolboksexempel på fall där grundforskare och kluriga produktutvecklare tillsammans kommer på revolutionerande produkter. Och 3M:s smarta inställning till uppfinningar var ju faktiskt en faktor. I andra bolag hade antagligen limmet hamnat på hyllan.

En annan grej som det exemplifierar är att folk faktiskt inte vet vad de vill ha innan de har provat.

3M är ett av de få företag som allokerar resurser till ännu icke färdiga ideer. För blir det något användbart så har det skett i huset.
De anställda som jag träffat hade alla olika examina på god nivå.
Urbana myter verkar sprida sig bland de som vet mindre.

Förutfattad mening?

jag skulle nog satsa på 3M framför biltema arket på bilden. är det något man mer eller mindre kan utgå ifrån är det att i princip allt 3M blandar sig i, som är tänkt att sitta fast, också gör det!

Jag har ca 10 års erfarenhet av Biltemas reflexer jag länkade till.

De fungerar utmärkt och sitter bra fast på nästan alla fasta och någorlunda plana ytor som t ex stänkskärmar grövre ramrör på cyklar, sidan av framgaffeln, cykelhjälmar rullskridskor barnvagnar pulkor ispikar osv.

Tjockleken är dock en begränsning på så sätt att det inte är så lätt att få vidhäftning på smala rör med diameter under ca 20 mm p g a för stor böj i plasten. Reflexfunktionen är mycket bra.

Jag har ingen anknytning till Biltema. Flanell vad har du för anknytning till 3M?

Thure

Jag har satsat på stooora reflexytor, fr.a. bakåt. Jag köpte en reflexväst på IKEA, klippte sönder och sydde en reflexblaffa som sitter bak på ryggan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
tango Starka snörlås/snörstopp - var köpa? Gör det själv 5
pal2 Liquid tyg - var köpa Gör det själv 1
niklaz Var köpa hålband i Sthlm (brådis)? Gör det själv 6
tango Vad heter en sådan här sprint och var köpa? Gör det själv 7
Kniv-Hasse Var kan jag köpa segelduk el. kanvas? Gör det själv 5
Skipper_ Var kan man köpa dun? Gör det själv 3
såg nån som vet var man kan köpa en symaskin Gör det själv 5
nermander Var köpa flamskyddsimpregnering? Gör det själv 9
Reichhi Alu plåt - 1mm - Caldera cone - Var att köpa? Gör det själv 12
Vandrare Tyg till snökjolar (tältduk) - var köpa? Gör det själv 4
Henke stj Var kan man köpa dun? Byxor? Gör det själv 9
snowhound Var köpa glasfiberstång Gör det själv 10
graesen var kan man köpa merinoull i metervara Gör det själv 7
tango var köpa tyg-reflexband? Gör det själv 5
Brune Var köpa öljetter med håldiameter på 4 mm? Gör det själv 14
Grön Gubbe Var köpa detta lätta tälttyg? Gör det själv 22
Tranan Var köpa silnylon och primaloft? Gör det själv 14
pultost Var får man köpa etaproof? Gör det själv 17
langby Var köpa Gör det själv 6
annerborn Var köpa myggnätsväv per meter Gör det själv 2
CJ Tyg, väv etc, var köpa? Gör det själv 14
echo6 Var Köpa Neopren? Gör det själv 10
rannug Var köpa myggnätsväv? Gör det själv 5
ÄventyrsUffe Var köpa ullfiberpäls på löpmeter?? Gör det själv 0
Netram Var kan man köpa hålband? Gör det själv 8
URB65 Var hitta "bergbuckle" Gör det själv 7
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
bionicon Ullfleece material? Var hittar jag det? Gör det själv 15
dmchris Tunn rostfri plåt, var hittar man det? Gör det själv 13
gro Kabelvinda - var hitta vinklar? Gör det själv 9
pal2 Var handla i Norrköping?? Gör det själv 8
peter1969 PVC-rör, T-kopplingar etc. VAR????? Gör det själv 15
mheland Nu vet jag var Hilleberg köper stormlinor & lås Gör det själv 3
barbafant Var få tag på Vinylon-fiber? Gör det själv 3
Bettega Tillverka eget bälte med platt spänne- men var hittar jag platta spännen? Gör det själv 6
Brune Var hittar jag plastkrokar ? Gör det själv 6
samme83 Delrin? Var? Gör det själv 1
muminfar var får man tag på dun? Gör det själv 47
Brune Var uppbringa mobiltelefonknappar Gör det själv 2
Groaghach Var hitta grön, kraftig, delbar dragkedja? Gör det själv 22
Maua Den eviga frågan: var hitta jag material? Gör det själv 9
Jonathan Dun ? Var ? Gör det själv 4
jmlove Var får jag tag på Velcro kardborreband... Gör det själv 6
kilen Var hittar jag ripstoptyg av bomull? Gör det själv 1
Vandrare Var hitta Metalltråd till jackans huva? Gör det själv 12
robert72 Var hittar jag aluminiumtejp? Gör det själv 4
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9
Mic Var finner jag hålband??? Gör det själv 3
Vandrare Var hittar jag tex-fritt tyg? Gör det själv 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg