Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Även om du kanske inte är intresserad av en review så får du en här Nu är jag är ingen expert med en massa glaciär-erfarenhet. Jag har använt dom på någon topptur med glaciärinslag på höstkanten. Så här tycker jag:
Alla (som jag vet) är överrens om att stålvarianten är väsentligt bättre eftersom den har smalare spetsar och man får mycket bättre fäste. Stegjärnen fungerar bra vid enkla, otekniska transporter över glaciärer. Det går inte att jämföra dom med "riktiga" stegjärn. Dom sitter faktiskt riktigt bra på löparskor och vanliga vandringskängor. Jag har 42-43 vilket gör att jag enligt storlekstabellen hamnar mitt emellan large och medium. Det är inget överlapp mellan storlekarna vilket är lite kasst. Jag köpte M, men kompleterade med en extra bar i L. Det visade sig att M var lagom för mig. Vill du prompt ha aluminium-stegjärnen så kanske jag kan skaka fram ett par sådana för en rimlig peng. Är inte helt säkert på att kompisarna vill sälja dock.
Lycka till! Har du fler frågor så är det bara att höra av dig.
Nu säljs de som S/M eller M/L så frågan är hur mycket de överlappar i storlekarna nuförtiden. Kör själv 43 eler 43,5 i storlek så jag ligger väl också där på gränsen någonstans...
Stål får det bli om ni rekommenderar det, även om superlätta i ALU också lockar lite...
Bara för att vara tydlig så är dom _inte_ lika bra som vanliga stegjärn. Taggarna är kortare och det går inte att använda fronttaggarna som på andra stegjärn även om du har stela sulor. Fransk teknik går, men inte amerikansk....