Det var tråkigt, ty den gav en mycket god översikt över vandringsmöjligheterna i Högländerna.
Jag använde den när jag förberedde min tur år 2009 - jag kombinerade idéer från två av turerna i boken. Min tur kan beskådas här:
http://www.huthyfs.com/scotgal/scotindex.html
På min tur, som varade 11 dagar, sov jag på campingplats två nätter, övriga övernattningar var fria och endast en under tak. Jag lade upp den kring Cairngorms som jag uppfattar som själva hjärtat av Högländerna. M h a de kartor som jag räknar upp bör det vara lätt att hitta egna varianter.
Författaren beskriver sina turer som medvetna alternativ till West Highland Way, som han direkt avråder från.
Att det skulle hänt något speciellt med lederna sen boken trycktes - eller sen 2009! - har jag
mycket svårt att tro. Jag följde huvudsakligen de anlagda stigar som är dubbelstreckade på OS-kartorna och de lär finnas kvar. En del av de andra påstådda stigarna fanns dock inte i verkligheten och det som verkligen kan stöka till orienteringen är diverse inhägnade skogsplanteringar. En gång fick jag också gå helt vid sidan av den angivna stigen för att minska utsattheten för väder och vind på högre höjd.
På min rutt saknades vägvisare och markeringar så gott som helt. Det var bara ett ställe mot slutet där man ivrigt uppmanades att följa vägvisare och stättor för att skona betesmark e.d. och
jag lyckades inte hitta någon enda av dessa!