• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Var hittar jag fakta om äventyrarens psyke?

Hejsan!
Jag håller att skriva en essä om äventyare och dess galenskap. Vad driver en äventyrare att utsätta sig för så stora risker och var hittar det motivationen? Jag har haft svårt att hitta fakta om ämnet. Det finns litet skrivet, speciellt hur psyket reagerar på så stora påfrestningar. Det jag har hittar är mest om Göran Kropp och Ola Skinnarmo. Nu är jag på jakt efter nya uppslag, var ska jag leta efter mer fakta? Böcker, tidningar, internetsidor eller intervjuer?

Skulle vara tacksam för hjälp!

Hälsningar Emma
 
vem påstår att ALLA æventyrare ær galna?
en kamrat førsøkte att få ett flygbolag till att sponsra med flygbiljetter till en fjællbestigningstur men fick till svar:" vi sponsrar inte risiko sporter".

vem har sagt att fjællbestigning ær en risiko sport? visst det førolyckas någon varje år men hur många ær det som inte går bort pga: fotboll, ishockey, cykel osv.

det blir vad du gjør det till. har åkt skidor och klættrat i 10 år men har inte en gång fått ett blåmærke.

robert
 
gmg; sa:
vem påstår att ALLA æventyrare ær galna?
en kamrat førsøkte att få ett flygbolag till att sponsra med flygbiljetter till en fjællbestigningstur men fick till svar:" vi sponsrar inte risiko sporter".

vem har sagt att fjællbestigning ær en risiko sport? visst det førolyckas någon varje år men hur många ær det som inte går bort pga: fotboll, ishockey, cykel osv.

det blir vad du gjør det till. har åkt skidor och klættrat i 10 år men har inte en gång fått ett blåmærke.

robert

Men nånting måste du ju göra fel om du inte slagit dig halvt fördärvad.Typ tänker efter före eller nåt sånt.Sluta med det så ordnar det sig säkert. :)


peter
 
Vem är äventyrare? Vem är galen? Det finns lika många svar som det finns människor.

Den som tar cykeln till jobbet varje dag är kanske den riktiga galningen? Fallskärmshoppare tar en större risk när de tar bilen till hoppfältet än när de hoppar.

Hur riskfylld är en skidtur till nordpolen egentligen? Man kan ju ringa efter en helikopter om det blir problem.
 
Anders M; sa:
Den som tar cykeln till jobbet varje dag är kanske den riktiga galningen?

Påminner mig om en gammal kirurg i Boden som från tidig vår till sen höst, i ur och skur, cyklade t o r Luleå (drygt 8 mil) på en gammal "herrcykel". Det tyckte jag var ganska galet.
 
De här böckerna utreder kanske inte påfrestningarna på psyket, men läsvärda är de. De ger i alla fall en liten insikt i äventyrarens själ.

Sten Bergman - "På hundsläde genom Kamtchatka".
En riktigt underhållande bok där nygifta herr och fru Bergman åker till Kamtchatka. De stannade över några vintrar. Extrema slädturer - ibland blev det så kallt att släden inte gled, det var som att åka på sand. Då var det bara att slå upp tältet och sova.

Fridtjof Nansen - "På skidor över Grönland".
Obligatorisk läsning för skid- och kajakintresserade.

Är det någon som har tips på fler böcker i samma klass? (undrar för egen räkning)