Var är bäst att bo?

Var är bäst att bo om man gillar grönskande och friska lövskogar på sommaren och skidåkning på vintern?

Finns det något sådant ställe i Sverige?

Undrar
Per

Skidåkning utför eller?

Vet inte vad du menar med lövskog. Duger fjällbjörkskog?

Från din profil så antar jag att du menar turskidåkning. Härjedalen och Norra Dalarna tycker jag har det pålitligaste inlandsklimatet i Sverige med lång skidsäsong. Men bergen är ju häftigare i Lappland för att inte nämna Norge.

Thure

Småländska höglandet...

...kanske? Har aldrig varit där, men vänner som bor där säger att det är skidföre om vintrarna där. Nån som vet mer om Småländska höglandet?

Jag gillar ju själv norra Värmland, men där är det ju mest barrträd.

jag har hittat ett stællet med bjørkskog omsommaren och skidåkning om vintern.Geilo i Norge. lika långt att kjøra som till sælen i sverige(från malmø) ca 80 mil. dock ær hær mer fjæll och større vidder.

robert

avslutad210712

Gäst
Norrbottenskusten - härlig skidåkning på vintern på isen och inte alltför långt upp till Norrbottens- respektive Västerbottens fjälltrakter *L*.

Med lövskog menar jag mer ädellövskog liksom (alm, lönn, ek, bok mm). Naturen som finns kring dessa träd gillar jag verkligen.

Är det någon som har varit i Sunnmörsalperna på sommaren? Jag var där i vintras och tyckte det verkade vara fint även på sommaren. Såg bokar t ex trots att det finns glaciärer uppe på bergen bredvid!

Per

Alperna

har ju många klimat och växtzoner på nära avstånd från varandra. Södra Spanien likaså liksom Kalifornien, Seattle, Nya Zeeland, Turkiet. Libanon kanske går bort för närvarande.

Du har mycket att välja på om du kan tänka dig att byta land.

Thure

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg