Vann/bensin i Sigg-flaske

Jeg har en invendig lakkert Sigg-Drkke-/brennstoffflaske ( rød modell). Den har jeg hatt bensin og parafin( fotogen) i.

Vil bensinen /fotogenen etse opp lakken slik at jeg ikke kan bruke flasken til drikkevann ?? Eller er det OK og bare fylle på ?

Hilsen Rune
 
Njaa

När det gäller aluflaskor så brukar det vara så att de röda är för bränsle och de andra färgerna är till för att förvara drycker i. Det går naturligtvis bra att förvara drycker även i den röda men inte tvärtom. Lacken invändigt är special för att klara bensinen. Det gäller även att inte blanda ihop flaskorna...

Själv föredrar jag plast, helst Nalgene även om de är vidrigt dyra.

Mvh Tomas
 
Que?

Skulle lacken vara till för att skydda mot bensin? I en aluminiumflaska? Visserligen var det länge sedan jag ägnade mig åt kemi, men borde det inte vara så att den invändigt lackerade (oavsett utvändig färg) är bra att ha dryck i (bör inte bli några aluminiumfällningar i drycken). Och skall man sedan förvara alkohol - såväl bränsle som dryck - är lackeringen väsentlig eftersom alkoholen oxiderar aluminium?

Själv har jag hur som helst alltid förvarat bensin och fotogen i olackerade SIGG-flaskor.

/Pé
 

Liknande trådar