Vanliga kängor som vadarskor?

Hej!

Mina vadarkängor börjar bli för sunkiga. Öglorna har rostat bort och stabiliteten är lika med noll.

Som den hemmapulande smålänning jag är, funderar jag på om man skulle kunna ta vanliga kängor och "konvertera" dessa till vadarskor. Det säljs ju en mängd kängor av förra årets modell till rimligt pris. Dessa brukar dessutom vara mycket mer stabila än vanliga vadarskor.

Är det någon som har provat detta?

Blir de för tunga när de blir blöta? Måste man göra egna dräneringshål? Hur?

Tips/råd?

Peppe

Har funderat på detta själv.
Borde räcka med att borra lite hål på lämpliga ställen och förstärka med öljetter av något slag.
Hoppas du lyckas!
mvh/sam

Ett par ofodrade kängor suger i alla fall inte åt sig en massa vatten, och torkar också fortare, om man är intresserad av det.

En vadarkänga är ju egentligen inget annat än en "hâllare" till filtsulan som gör att man fà grepp pà hala undervattensstenar.

Sâdana filtsulor sáljs som bekannt separat. Om du kan raspa bort den gamla sulan och limma pà en filtsula (för icke smàlánningar: skomakar-jobb) sà har du i princip en vadarkänga.

Kängan bör vara ofodrad samt försedd med dräneringshâl. Beroeende pà typ av material/kvalitet pà ovanläder, metall-delar etc samt pâ skovârd, sà kommer den sedan att hâlla mer eller mindre lángre i detta ganska agressiva och för kángor inte helt naturliga element (vatten).

Mvh / Mats

(Smâlänningar!)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fiske 7
erikhd Vadarskor Fiske 9
dave1 Vadarskor.. igen! Fiske 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg