Vandringtips i Sarek/sommar

Hej!

Jag riktar den här frågan till er som är lite mer bevandrade i Sarek.
Nu i sommar, i början av juli, ska jag och en till vandra i Sarek och vi hade tänkt att ta en väg som inte har alltför problematiska vattendrag då vattenståndet redan kommer vara lite högre än önskat.

De sträckor jag funderat på är:

Kissuristugan - Ruohtesvagge - Mikkastugan - Alggavagge - Tuottar - Kvikkjokk

alt.

Kissuristugan - Ruohtesvagge - Mikkastugan - Sarvesvagge - Njoatsovagge - Pårek - Kvikkjokk

Är det någon som vet hur de här sträckorna ser ut och om det är några vad som kan vara särskilt svåra?
Vore väldigt tacksam om någon kunde kika lite på mina turtankar och komma med tips!!
//Erik

Hej!

Jag riktar den här frågan till er som är lite mer bevandrade i Sarek.
Nu i sommar, i början av juli, ska jag och en till vandra i Sarek och vi hade tänkt att ta en väg som inte har alltför problematiska vattendrag då vattenståndet redan kommer vara lite högre än önskat.

De sträckor jag funderat på är:

alt.

Kissuristugan - Ruohtesvagge - Mikkastugan - Sarvesvagge - Njoatsovagge - Pårek - Kvikkjokk

Är det någon som vet hur de här sträckorna ser ut och om det är några vad som kan vara särskilt svåra?
Vore väldigt tacksam om någon kunde kika lite på mina turtankar och komma med tips!!
Hur menar du att ni skulle gå från Mikka till Sarvesvágge? Längs Ráhpajåhkå?

har inte gått kisuris-ruotesvagge biten,men det verkar ju vara ett relativt enkelt alternativ i övrigt,en lång vandring dock utan större svårigheter betr vattenpassager.
Alt 2.där finns ju fler jokkar som kan vara svåra om det sätter igång att regna,annars inget större vattenproblem där heller:
Men ska ni gå Mikka-Sarvesvagge direkt?Ett lindrigare alternativ är att gå upp i Alkavagge,tvära Neiterippvagge och komma till Sarvesvagge,i över delen var det jätteenkelt att passera jokken,längre ner gör man det nog inte.

Jag tycker inte riktigt att sträckan Mikka - Sarvesvagge förtjänar sitt dåliga rykte, däremot är det ju ett par vad innan Tielma som kan vara bökiga om solen har gassat på glaciärerna.

Förrästen så är det ju en rakare variant till tvåan att gå upp Kaskasvagge i stället, fast det kanske blir för 'spännande'. Själv har jag bara gått nerför Kaskasvagge, och minns det som både brant, stenigt och med lite halvläskiga skrå-sträckor i nedre delen (gick på östra sidan). När man väl kommit upp är det dock en en skön vandring ner mot Pårek.

Per

Senast ändrad:
Toppentur, men...

Hej!
alt.
//Erik

Av de två alternativen är enligt min mening det andra, dvs via Sarvesvagge, det klart trevligaste. Fast personligen hade jag inte gått via Pårek från Njoatosvagge, utan istället styrt rakt söder ut när jag kommit igenom Njoatosvagge och gått till Kvikkjokk via Tjuoltavagge och Vallevare. Kungsleden ner mot Kvikkjokk är inte någon rolig historia!

Det sagt bör man nämna att det inte är helt enkelt att ta sig till Sarvesvagge från Mikkastugan. Det finns ett antal olika alternativ, alla med sin små beskymmer.

Den "klassiska" vägen är att fortsätta på nordsidan av Rapaätno fram till Tielmavadet, där man vadar Rapaätno, vilket inte under några omständigheter kan betecknas som ett enkelt vad. Här gäller det framför allt att man är säker på sin navigation och givetvis att vattennivån inte är för hög.

Om man inte vill vada Rapaätno får man ta sig över innan Mikkastugan. Där kan man sen antingen välja att stånga sig fram nere i Rapadalen ända fram till Sarvesjåkkå (jobbig vandring enligt vad jag hört - har aldrig gått där själv). Alternativet är att ta sig upp mot de två platåglaciärerna Årjep Ålkatjjekna och Jåkåtjkaskajekna och gå på hög höjd.

/ Stefan

Tack

Jag har läst alla svar, tack så mycket för alla tips. Nu har jag ett par följdfrågor:

1. Brigas tipsade om att gå in i Alkavagge ,"tvära Neiterippvagge" och komma till Sarvesvagge den vägen och att sedan ta sig till Njoatsovagge därifrån och sedan söderut. Finns det fler som tycker det är en bra idé? Tycker personligen att det låter trevligt då man dessutom "slipper" hamna i snårig terräng i onödan.

2. Ett alternativ till Ruohtesvagge är ju Bastavagge, hur är den sträckan i jämförelse?

2. Ett alternativ till Ruohtesvagge är ju Bastavagge, hur är den sträckan i jämförelse?

Pastavagge är stenig och karg medan Ruotesvagge är grön.
Det är olika miljöer, ingen av dalarna är svårvandrade.
Oftast blåser det från väst så det är bättre att gå med vinden i ryggen (genom Ruotesvagge).

/Ulf

Jag har läst alla svar, tack så mycket för alla tips. Nu har jag ett par följdfrågor:

1. Brigas tipsade om att gå in i Alkavagge ,"tvära Neiterippvagge" och komma till Sarvesvagge den vägen och att sedan ta sig till Njoatsovagge därifrån och sedan söderut. Finns det fler som tycker det är en bra idé? Tycker personligen att det låter trevligt då man dessutom "slipper" hamna i snårig terräng i onödan.

Hej igen!

1. Jag gick Neiterippvagge -88 åt andra hållet och vill minnas att det var en ganska trevlig passage, även om man blev tvungen att stångas med en del snår i Alkavagge. Fördelen är som sagt var att det blir en enklare vandring. Men jag vill fortfarande hävda att vägen via Sarvesvagge ger en större upplevelse även om det är lite bökigt.

2. Jag föredrar Rouhtesvagge framför Bastavagge, men skillnaden är inte stor.

/ Stefan

Tack för snabbt svar Undvall/Stefan!

Du föreslår att gå över platåglaciärerna Årjep Ålkatjjekna och Jåkåtjkaskajekna alt. kämpa sig genom snår väster i rapadalen. Snårig terräng är jag i regel inte så förtjust i men tycker däremot mycket om att ta sig upp på högre höjd, så ditt förslag om glaciärvandring låter riktigt intressant. Hur är glaciärernas svårighetsgrad? När man väl kämpat sig upp på dom, hur är det då att vandra över dom? Hur ser risken ut för stora smältsjok osv? Tar ogärna med mig lavinutrustning...

Vill tillägga att jag helst undviker större drag som Tielmavadet som du nämnde tidigare.

Wolf25
Ok, då låter det trevligare med Routhesvagge. Har även hört att Basstavagge har en del besvärliga vad som kanske kan ställa till det.

1. Det är en bra idé. Neitarieppvagge är lättvandrad: blocken är beskedliga och den är inte särskilt brant, vare sig ned mot Alka- eller Sarvesvagge. Därefter kan du enkelt ta dig till Njåtjosvagge via Jeknavagge. Där kan emellertid passagen ned till Njåtjosvagge vålla lite problem: det är brant (men överkomligt). Ett annat alternativ är att ta en sväng upp på Louttolahko från Sarvesvagge för att sedan (antingen via Jeknavagge eller direkt från högplatån) ta dig till Njåtjosvagge.

IMG_0674.JPG

Vy från Neitarieppvagge mot Sarvesvagge

2. Det finns en del skillnader: Pastavagge erbjuder normalt lite tuffare vad. Dalen omges av brantare bergsidor och glaciärerna går i princip ända ned i dalbotten. Pastavagge kräver båtskjuts till Rinim. Med detta i åtanke är Routhesvagge ett enklare val, men möjligen ett mindre dramatiskt (topografiskt och vadningsmässigt). Väljer du Pastavagge som infartsväg kommer du även att behöva handskas med Tjågnorisjåkåtj, en klassisk vadjokk i Sarek. Routhesvagge erbjuder normalt inga tuffare vad (i värsta fall kan dock Smailajåkkå och Souttasjåkkå vara kämpiga).

Tack för tipset tjonsson, och härlig bild! Står och väger lite nu i min planering och det enda jag just nu känner att jag fortfarande inte har riktig koll på är glaciärerna som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Någon som har koll på dom?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pandaexplorer Vandringtips för någon med höjdskräck (Geiranger, Romsdal, SunnmorsAlpane) Fjällvandring 0
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg