• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandringsugen!

I augusti var jag uppe och vandrade en bit av Kungsleden, Abisko-Kebenekaise-Nikkaloukta. Helt underbart.
Nu så försöker jag att börja planera nästa vandring nästa år har inte koll på var jag skulle vilja vandra bara. Vill vara uppe bland fjällen. Har funderat på Sarek och den södra delen av Kungsleden som jag inte gick iår.
Vad ska jag tänka på om jag vill vandra i fjällen och bo i tält. Hittils har jag bara gått mellan stugor.

Pröva Artfjället norr om hemavan. Jag och två polare vandrade där i början på september och det var riktigt gött. Vi gick orösat men det var inget problem för det är som gräsmatta över hela fjället. Ganska likt sagan om ringen på sina ställen. Men på sina ställen är det mycket block. Sikta mot oxtindarna så får du en upplvelse du sent glömmer!

det var min första riktiga tur så jag har inga tips om tältning!

mvh/samme

Lite fjällideer!

Hej!

Det låter trevligt att du trivdes med fjällen!
Det gör jag oxå.

Tälta är inge svårt! Man ska bara se till att man har bra tält, kök, sovsäck m.m.
Sedan inte gå för långt om man bär tungt!
Aldelles för många stressar iväg mil efter mil med tung pakning! Var man inte i fjällen för att uppleva vidderna???

Sarek...
Vackert är det men vet inte om det är så mycket bättre eller mer tufft än andra områden?
Jag skulle föreslå en softtur med start i Saltoluokta. Vandring till Sitostugorna. Båt över Sitojaure upp till Rinim. Basläger i Pastavagges mynning eller däromkring. Härifrån gör man sedan önskat antal dagsturer och slipper då flytta utrustningen!

Har du andra funderingar om Jokkmokksfjällen så kan jag försöka svara.
MVH
/ Matti

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg