vandringstips i sydligaste sydsverige

Hej!

Letar efter tips på vandring i halland/blekinge/småland. Skåneleden har jag redan gjort, det jag vill av den, och letar nu efter vandring som ligger ganska nära (bor i Lund), så att man kan få några dagars vandrande under en långhelg.

Är det någon som har något förslag? Mina önskemål är
* tillgång på dricksvatten...
* helst en cirkel, eller iaf så att man kan ta sig tillbaks till bilen med kollektivtrafik på ngt sätt

Det måste inte finnas vindskydd, jag har tält.
Och det måste inte ens vara en markerad led (fast det vore ändå trevligast om det var det:) )

Jag har vandrat i norska fjällen ett par gånger, men vill nu inte behöva lägga 2 heldagar på att ta mig till vandringen och tillbaks.

Har läst lite om hallandsleden, men det skulle vara dåligt med vatten där (?).

mvh / Alex

I Skåne kan man utmärkt vandra längs gamla nedlagda järnvägslinjer (järnvägsbanken är delvis kvar delvis upplöjd = omväg). Dessutom är ju de skånska stränderna mycket tillgängliga för vandring, det blir bara lite omvägar när man kommer till en stad.

Kan Blekingeleden vara något som faller i smaken? Vet dock inte hur underhållen leden är nuförtiden. Kan ha växt igen på vissa sträckor. Är inte heller i cirkel, snarare en led som går från väst till öst med lite ups and downs längst med vägen. Se nedan bifogade bildlänk från en hemsida som verkar ha koll på leden.

Karta över Blekingeleden

Länk till sidan om att vandra på själva leden:

Vandra på Blekingeleden

I Blekinge finns även Laxaleden som har några fina sträckor längs Mörrumsån. Kan kombineras med Blekingeleden för en längre tur. Exempel på tur kan vara att börja i Sölvesborg (eller i Jämshög/Olofström om man har kortare med tid) för att gå Blekingeleden och sedan Laxaleden till Mörrum. Tåg eller buss tillbaka till bilen.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg