Den 14 juli ungefär börjar semestern för många fransmän och tyskar. Sen fyller italienarna på rätt bra från den 1 augusti. Vid helger kan kan det förstås bli extra mycket folk alla delar av säsongen.
Jag brukar planera mina kontinentala resor så att den första är avslutad i början av juli och den andra startar den 21-23/8. Då kan det vara rätt lugnt.
Problemet med det första just i år är att snösmältningen i Alperna har kommit av sig rejält under en rätt lång period - låg nollisoterm och ännu lägre snöfallsgräns. Prognosen en vecka framöver är inte uppmuntrande.
I Pyreneerna är det dessutom rekordmycket snö som ska bort, utom längst i öst. Jag är inte säker på att jag kommer iväg på den första turen iår!
Eftersom TMB nämns. Jag har aldrig gått turen som sådan, men jag har berört den tre gånger,
en gång i tidiga säsongen (1999 på GR5), en gång i högsäsongens början (1993 på Alta Via 1 i Aostadalen) och en gång i sena säsongen (2010). Jag har dock gjort alla sträckor utom den mellan Le Brévent (ovanför Chamonix) och Argentière. 2010 följde jag TMB från Argentière
till Bonhomme innan jag växlade över på GR5. Det är en mycket fin sträcka, men med ett mycket jobbigt och slirigt pass i början och ännu så sent som 22/8-26/8 var det rätt överlupet. Folk har lärt sig att det är en bra årstid!
På
http://www.huthyfs.com finns bilder och berättelser från alla mina turer från ungefär 2001.
Där framgår var jag tältade på 2010 års tur; i Italien var jag överens med herden, men kanske inte med lagen - i Valle d'Aosta får man bara tälta över 2500 möh, vilket är en mycket kraftig begränsning.
Monte Rosa-turen har jag berört eftersom jag i olika omgångar gått Alta Via 1. Innehåller inte den en etapp över Theodulglaciären? Sånt ingår iaf inte i min repertoir. Minns jag rätt går den också tillbaka till Schweiz över Passo del Moro som idag har över 3 meter snö. En sak jag minns med säkerhet är att den går från Val d'Ayas till Gressoney över Bettaforca-passet, som är bland det fulaste jag sett; där skulle jag definitivt gå omvägen över Col Pinter.
Nu vill jag helst inte råda när jag inte vet TS:s förutsättningar och än mindre hur förhållandena kommer att vara. Kanske en genomtitt av mina berättelser kan ge lite uppslag. Men jag, som snart blir 69, känner mig lite för ung för organiserade turer!
Betr. tältning, som sagt: ibland finns det regionala regler eller parkbestämmelser, annars handlar det om att komma överens med markägarna och då bör man kunna lite av landets språk. Jag skulle inte rekommendera det på en första resa; när man varit där ett par gånger vet man lite mer om seder och bruk.
GR betyder förresten Grande Randonnée på franska och Gran Recorrido på spanska (jag tror faktiskt att numren för de spanska och franska GR inte överlappar). En mycket lång och väldokumenterad led i Italien är GTA (Grande Traversata delle Alpi). Den har både svårare och lättare delar. Min förhoppning är att bara värmen återvänder ska jag kunna göra en julitur utmed dess sydligaste delar.