Vandringsstövlar 2024

Hej!

Jag kommer från en såndär familj där man vandrar i stövlar, punkt slut. Nu i sommar gav mina sista Tretorn Sarek Milennium upp. Jag ser att de inte finns längre men att Tretorn Sarek 72 (som ser precis ut som pappas när jag var barn!) finns på marknaden. Men även diverse andra modeller så som Tretorn Hajk S, som ser ut som Sarek Milennium. Svårt att läsa sig till vilka som är bäst för vandring, men många verkar besvikna på nya Sarek och dess hållbarhet.

Så därav frågan till er, kära stövelvandrare, vilka vandringsstövlar ska man överväga att köpa 2024?
 
Parcours 2 från franska Aigle är mycket bekväma att gå i. Gjorda i rent naturgummi och väldigt mjuka och sköna att gå i. Har ej vandrat i flera dagar, men har varit mycket bekväma att gå i en hel dag i skogen. I och med att de inte är i gummi/plastblandning hoppas jag på att det håller länge, förutsatt att gummit smörjs in och underhålls.
 
Det finns väl egentligen bara två olika stövlar som är avsedda för vandring, Tretorn Sarek och Nokian Finnjagd (hette på förra milleniet Nokia Topi). Båda har bra mönster (Finnjagd går även att dubba) som ger bra grepp i olika underlag och gelänk vilket är en förutsättning för att sulan skall vara stabil och man inte känner varenda sten igenom. Tretorn brukar ha gelänk i trä ingjuten i sulan medan Nokian använder stål. Vilken av dessa som passar bäst är individuellt. I mitt fall valde jag Nokia Topi när jag vandrade i fjällen i gummistövlar på 1980-talet, då deras läst passade mina fötter bättre. Jag har ganska höga vrister och Tretorn Sarek (den klassiska modell som fanns då) var alldeles för trånga över vristen för mig.
Mina sista Nokia Topi inköpta 1991 i garaget och gör nytta i trädgård, båtupptagning, fiske mm...fortfarande hela och täta.
Mina första Nikoa Topi smörjde jag in med silikonspray vilket av någon anledning fick den att spricka och krackelera efter ett 10-tal år (kan ju även beror på olika gummiblandningar genom åren), de jag använder nu har jag aldrig behandlat med något annat än vatten.
 
Min rekommendation är att välja de stövlar som passar din fot bäst.

Jag är rätt pragmatiskt till det här med stövlar. Ibland använder jag stövlar, ibland kängor. Det har lite olika fördelar och nackdelar.

Jag köpte nya stövlar till dottern nu i sommar. Det blev ett par Tretorn Sarek. På Vildmarkshörnan i Kiruna fanns det också Nokia Finnjagd och Arxus Mono att prova. Dotterns fot passade bäst i Tretorn, så det blev vårt val.

Andra tillverkar som kan vara värda att prova är Le Chameau, Aigle och Muck Boot. Efter ett antal par Le Chameau så blev det Aigle Parcours senast jag köpte ett par till mig själv.
 
Tack för snabba svar! Jag tänkte absolut testa stövlar, men det är en förvånansvärt stor marknad med mycket som inte verkar vara bra för mycket mer än att tvätta bilen, så några tips att börja dra i är perfekt! Ska testa Sarek 72, men även Nokian Finnjagt och Aigle Parcours ser väldigt lovande ut. Om nån annan letar just nu så påbörjar Alewalds 20-50% rea på "allt i butiken" så de har säkert plockat bort det bästa, men ska gå förbi idag och se vad de har. Nu vet jag lite vad jag ska leta efter. Tack!
 
Ska du vandra vinter så fundera på om stålgelänk är bra under värmesynpunkt. Stål leder värme/kyla väldigt bra så risk att du får en kallare stövel om du väljer med en stålbitar i.

/Patrik
 
Uppdatering!

Hej! Jag tycker att det är så tråkigt med dessa trådar utan avslut om någon läser detta i efterhand, så här redogör jag för vad jag kom fram till!

Jag köpte på mig flera modeller och testade hemma:
  • Tretorn Sarek 72 (den gamla Sarek-stöveln i nytappning, för mig förhandstippad klassiker)
  • Tretorn Hajk S (som verkar vara uppföljare på Sarek Milennium S)
  • Nokian Finnjagd (väl omtyckt stövel)
  • Aigle Parcours 2 (fotriktig handgjord, men ganska dyr)
  • Aigle Parcours 2 Vario (samma som ovan men justerbar i skaftet)
För mig stod det tillslut mellan Aigle Parcours 2 och Nokian Finnjagd. Parcours var lite skönare i sulan och (för mig passande) med smal läst, men även ganska smal i skaftet. Finnjagd var lite tyngre men en rejäl stövel som var perfekt i det mesta. Det slutade med Finnjagd som vinnare.

Rankade:
  1. Nokian Finnjagd
  2. Aigle Parcours 2
  3. Tretorn Sarek 72
  4. Aigle Parcours 2 Vario
  5. Tretorn Hajk S
De övriga föll på:
  • Tretorn sarek 72
    • Känns som en billig kopia på den gamla klassikern med tunt gummi (omdömmen jag läser säger att de spricker lätt). Tyvärr verkar kvalitén inte leva upp till mina högt ställda förväntningar.
  • Aigle Parcours 2 Vario
    • Då de "vanliga" Parcours hade ett ganska smalt skaft var jag intresserad av de med justerbart skaft. Dock är det en lång slits och innanför denna inte gummi utan något tunnt polyesterliknande tyg. Det kanske står emot lite vatten, men det går inte att stå i vatten med dessa mer än halvvägs upp på skaften.
  • Tretorn Hajk S
    • Alla modellerna utom Hajk är i naturgummi. Det märks. De är billigare och de känns billigare. De duger säkert att plocka svamp eller köra röjsågen med, men inte att vandra några längre sträckor.
PXL_20240906_181932791.jpgPXL_20240906_181958246.jpgPXL_20240906_181922534.jpgPXL_20240906_181946683.jpgPXL_20240906_181910433.MP.jpgPXL_20240906_181436355.MP.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14

Liknande trådar