Vandringsstavar som tältstänger

Startar den här tråden som en konsekvens av tråden om lättaste vandringsstaven.

Teleskopstavar har stora fördelar om man också vill använda dem som tältstänger. Dessutom underlättar de vid transport på tåg och flyg. Även om de flesta av oss säkert klarat av att släpa icke-teleskopande skidstavar på detta sätt vid många tillfällen.

Samtidigt är låsanordningen som möjliggör teleskopandet en svag punkt, som dessutom ökar vikten högst väsentligt.

Det finns dyra och ultralätta stavar med fast längd t ex dessa:
http://www.gossamergear.com/cgi-bin/gossamergear/Lightrek-Trekking-Poles.html

Frågan är då: Kan man hitta på någon lösning som medger att man förlänger stavarna för tältbruk med några lösa delar som man bär med sig? Plaströr?

Kombinationen av plaströr och stav måste naturligtvis vara lättare än en teleskopstav och tillräckligt hållbar för att funka som tältstång. Och allra helst skall förlängningarna vara något som även har en annan funktion när de inte använd som förlängningar. T ex förstyvningar i ryggsäcken.

Jörgen
 
Räcker det att slå 2 taglingar kring de två stavarna? Då krävs det bara lite snöre/rep. Kan du ha det som "fastsättningssnöre" på ryggsäcken så har du 2 funktioner.

Mvh
Peter P.
 
pal2; sa:
Räcker det att slå 2 taglingar kring de två stavarna? Då krävs det bara lite snöre/rep. Kan du ha det som "fastsättningssnöre" på ryggsäcken så har du 2 funktioner.

Mvh
Peter P.

Funkar förmodligen om man skall sätta ihop två stavar till en, men jag behöver två stavar till mitt tält och därmed alltså någon form av förlängning till varje stav. Gärna teleskopisk, men med taglingar kan man ju anpassa överlappningen en del, om jag har det hela korrekt i minnet.

Jörgen
 
För min del behöver jag FÖRKORTA stavarna när jag använder dem till tältet, så där är det kört.

Men annars borde man väl kunna köra med teleskopstavar och sätta nån form av permanent plugg i staven för att "låsa" vid "minimilängd". Då gör det inget om låsanordningen inte tål några större påfrestningar eftersom den inte utsätts för dem. Det är bara när man behöver dra ut stavarna för att vända som tältstång som man behöver använda låsningen.

Det svåra är väl kanske att få den där pluggen på plats...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofiah långa vandringsstavar Lättpackning 5
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4

Liknande trådar