Vandringsstavar för lite annorlunda syfte

Har aldrig använt vandringsstavar, bara gåstavar eller vad det heter, för stavgång, Nordic Walking.

Nu är det så att jag har en äldre vän som tyvärr drabbats av Alzheimer och hamnat på ett ädreboende. Kroppen bryts ner också, inte bara p.g.a. sjukdomen, utan för att han som tidigare var en aktiv person numera bara sitter inne. Han har fått problem med balansen och fått rollator. Han har sett mina stavar och börjat fundara på om nåt sånt skulle funka för honom. Alltså till vardags, mest i stan även om nån utflykt i det gröna säkert också kan förekomma. Han ska inte på fjällvandring.

Vad tror ni? Nån som har erfarenhet av vingliga äldre och stavar? Att han inte ska ha gåstavar som jag, det fattar jag. Han ska ju inte ha dem för att få extra fjong i steget utan för att stödja sig på. Tror ni vandringsstavar skulle funka för det? Och är de tillräckligt hållbara om han lägger tyngden på dem, vilket jag tror han kommer att göra.

Jag vet att det inte går att stoppa Alzheimer, men jag vill göra allt jag kan för att bromsa det oundvikliga.
 
Senast ändrad:
Jag vet att Farmor hade sina vandringsstavar som stöd, dock vägde hon troligen mindre än din vän. Men testa.
 
Kan absolut fungera, så länge han är tillräckligt redig för att använda dem på rätt sätt. Kolla längden med ett par ställbara stavar och köp sedan ett par fasta turstavar, de är tåligare och håller för att trycka ifrån med kraft om det behövs.
 
Jag möter många äldre i jobbet och de kommer ofta till kontoret med antingen, stavar, käpp, krycka eller rollator. Bara att pröva! Men köp aluminium om personen ska lägga sin vikt på dem.
 
Tack, det låter ju lite lovande.

Jo visst, det är bara att prova. Men jag ville höra mig för om det fanns nån med erfarenhet, så min vän slippe lägga pengar på nåt som inte funkar. Stavar är ju inte helt gratis. Att låta honom prova olika varianter i en butik är tyvärr inte görligt.

Det är bara att prova, det skulle man väl för övrigt kunna svara på de flesta prylfrågor här, eller hur? 😀
 
Kan absolut fungera, så länge han är tillräckligt redig för att använda dem på rätt sätt. Kolla längden med ett par ställbara stavar och köp sedan ett par fasta turstavar, de är tåligare och håller för att trycka ifrån med kraft om det behövs.
Bra att veta. Ska man tänka som med skidstavar för längdåkning när det gäller höjden? Får googla det, det finns säkert tabeller och tips.

Jag tror han är tillräckligt redig. Fast jag vet ju inte själv hur man använder dem. Utgår från att det är ungefär som när man går långsamt på skidor. Får googla det också.

Han har ju rollatorn, men jag tror han skulle uppleva stavar som mer motiverande, ta sig ut mer. Och när han nu har visat intresse för det så tycker jag det ska uppmuntras.
 
För höjden använd samma höjd som vid vandring, dvs armarna i 90 graders böj. Stavlängd för längdskidåkning är alldeles för långt.
 
På äldreboenden brukar finnas arbetsterapeuter (så är det där min pappa bodde sin sista tid i livet) och kanske också tillgång till sjukgymnast så mitt tips är att rådfråga den eller dem om vad som kan vara lämpligt för just denne man.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
michaelahogberg Vandringsstavar? Utrustning allmänt 1
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
pal2 Vad tänka på med vandringsstavar? Utrustning allmänt 15
avslutad121010 Vandringsstavar Utrustning allmänt 5
Christoffer Hedman Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 20
MP-Moller Vandringsstavar eller ej Utrustning allmänt 46
estetdrägg Vandringsstavar budget??? Utrustning allmänt 7
Antis Vandringsstavar Utrustning allmänt 5
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
niklaz Lite större såg att ha med i ryggsäcken? Utrustning allmänt 8
Pelle_Punk Lite glapp i Lundhags känga Utrustning allmänt 8
koskenkorva Hur gediget och välbyggt är Primus Ti Lite? Utrustning allmänt 2
JonasN "rynkiga" Haglöfs Solid lite Utrustning allmänt 3
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
dabac Lite retroteknik - elda i fyrfat Utrustning allmänt 4
roccster Petzl E-lite, drar ur batteriet Utrustning allmänt 4
acr32 Lite nytt från Haglöfs Utrustning allmänt 24
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Malindo Lite tips för köpsugna Utrustning allmänt 0
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
såg varför skrivs det inte om lite äldre kunskaper på näte Utrustning allmänt 7
marcushagg Lite frågor om Suunto Metron/Advizor Utrustning allmänt 4
Jockemeister Annorlunda pulka. Utrustning allmänt 3

Liknande trådar