vandringsstav,, som enbensstativ ???

Tjenare!
Jag är ute efter en vandringsstav som även kan fungera som fotostativ (enbensstativ) utan modifikation. Måste alltså finnas hangänga överst på handtaget..
Så lätt som möjlig bör det vara och behöver inte vara så högt. Viktigare är att den kan fällas ihop till kort transportlängd.
Har du ngr förslag ???

MVH Niclas,

Av ren nyfikenhet, hur funkar ett enbensstativ? Har det en vass spets som man kör ner i marken, eller får man luta det mot någonting (t.ex. sig själv) ? I fall 2, hur undviker man darrningar?

Av ren nyfikenhet, hur funkar ett enbensstativ? Har det en vass spets som man kör ner i marken, eller får man luta det mot någonting (t.ex. sig själv) ? I fall 2, hur undviker man darrningar?

Man tar inte bort darrningar helt men reducerar dem, är det nån som vet ungefär hur många exponeringssteg? 2-3 steg skulle jag gissa. Många gånger är detta tillräckligt, man kan se det som en universal bildstabilisator.

Det finns lösa fotogängor... Sen så är det bara att borra hål på toppen på staven och gänga fast fotogängan...

Har gjort det, och det funkar bra. Fick min av lokala Expert butiken... gratis :)

/Thomas

Jag drog igång en liknande tråd för ett år sen, du kan hitta en del tips där.

För mig slutatde (?) det med att jag till min förvåning snubblade över den ultimata (tja..) staven i sport/jakt-affären hemma i byn. En lång teleskopstav som är lätt men ändå tillräckligt stabil att vada med, har långt skumgrepp som täcker nästan hela översta sektionen och bäst av allt - har en stabil hon-gängad gummiklyka som skydd för stativgängan på toppen! Helt suverän att lägga objektivet i för 'snabba lägen', faktiskt bättre på många vis än att gänga fast stativfästet i staven, sålänge man inte har kulled på toppen åtminstone men det tror jag inte man vill ha på sin vandringsstav ändå. Tror jag kommer att använda klykan till mitt vanliga enbensstativ på hemmaplan. Det bästa med staven var priset; 199 bagis!

Men nackdelen är förstås att den inte direkt osar av kvalitet, och den har inget märke så jag kan inte tipsa om vart man får tag på en likadan. Men är man sugen kanske det är lönt att kika i jaktaffärer.

Per

Gå in på en järnafför och köp en skruv med 1/4 tums gänga och en mutter. ta loss handtaget på vandringsstaven och sätt dit skruven från insidan och muttern utanpå. Har själv gjort så och använder även staven med en digitalkamera. Sätter du fast en 1/4 tums mutter på en kåsa så kan Du skruva fast den på staven naär Du ska dricka vatten på fjällvandringen. Inget knäböjande med rung ryggsäck för att få tag på vatten!

Med lite lina och tre tältspikar borde man väl kunna få staven att stå för sig själv?

Ett annat stabiliseringstrick som jag har läst om men inte provat är att fixa till så att man kan fästa en linas ena ände direkt i statvifästet och sen ställa sig på andra änden och se till att man håller linan spänd medan man fotar. Stabilitet med inverterade krafter jämfört med stav.

Nån som har testat som kan uttala sig?

För 20 år sedan...

På det enbenstativ jag har finns det ett fotplatta som man fäller ut och ställer sig på med ena foten. Det står av sig 'självt' så det borde funka,"borde" eftersom jag aldrig använt det.

peter

Snör eller kedjetricket

Är gammalt som den, det finns två varianter, det ena snöret är löst och du står på andra änden och har förslagsvis en ögla runt objektivet samt håller kameran stadigt med bägge händerna innan du mjukt trycker av. Det andra sättet är att snöret är fäst i livremmen och länden är avpassad till öglan eller skruven i beredskapsväskan så att i hög anläggning är snöret spänt.
Före WWII såldes kedjestativ till kameror med samma funktion som en persienlina.
Jag har flera ggr använt persienlinetricket både till fotografering och jakt i bergiga nejder. Det fungerar förvånansvärt bra. Pröva själv!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg