Vandringsrygga, öppningsbar fram (motsv. kajka/abisko) under 2kg?

Söker en rygga för längre vandring:
  • 60L eller mer
  • Max vikt 2kg
  • öppningsbar längsmed ryggsäck som t.ex. Fjällräven Abisko. Intressant även om öppning är på sidan eller bakom bärsystemet

Vilka alternativ finns detta? Abisko 65 är nära och ligger på 2180gram.
 
Tack för tipset! Rask verkar vara ganska fin, kollade runt på Bergans hemsida och hittade även:
Bergans Rondanne 65L
http://catalog.bergans.no/Ryggsekker/Tursekker/Rondane-65L-Black-Br-SeaBlue-155156-p0000864302#
senare hittade jag även
Exped Backcountry 65
http://www.exped.com/sweden/en/product-category/backpacks/backcountry-65-m-0
och
Granite Gear NIMBUS TRACE ACCESS 70
http://www.granitegear.com/outdoor/backpacks/multi-day-backpacks/nimbus-trace-access-70.html

Någon som har sett reviews eller har egna erfarenheter av dem?
 
Tack för tipset, hade missat att den säcken var 65L.

Jag skulle gärna undvika att påstå att alla ryggsäckar under 2kg har plågsamma bärsystem. Det finns en hel del bra ryggor under 2kg och ska man gå 1-2 veckor så är det skönt att kapa så mycket som möjligt om bärsystemet fortfarande är bra. Jag vill inte starta en diskussion om vikt utan ber om tips på en rygga under 2kg.


För de som är villiga att gå upp 200 gram så finns dessa:

The North Face - Terra 65 rucksack
FJÄLLRÄVEN ABISKO 65
Klättermusen Röskva

Går man upp 300 gram ytterligare finns:

Arc'teryx - Altra 65
Osprey Xenith 75
Arc'teryx - Altra 75
FJÄLLRÄVEN ABISKO 75
Lundhags V12 75

Här finns det många bra ryggsäckar.

//Pär
 
Hur är Haglöfs Matrix 50/60 då? Viktmässigt och storleksmässigt passar de ju men jag vet inte hur bärsystemet mäter sig med andra.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Insåg själv att jag inte läst TS inlägg ordentligt. Denna öppnas ju bara uppifrån. My bad


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag skulle rekommendera Röskvan. Med tanke på det fenomenala bärsystemet borde det vara svårt att bli missnöjd. Om man dessutom kan göra som jag just gjort på Gungner att man tar ur ramen utan nämnvärd effekt kan man få ner några gram.


Edit: Jag fick ner vikten kanske 450 g på det sättet.
 
ZPacks™ "Arc Zip" Backpack är väl så lätt man kan komma, 62L och möjlighet att köpa till en del extra fickor och topplock, vikt ca 700 g med alla extrafickor.
Nackdelen här är att den bär bekvämt 14 kg, även om jag läst recensioner där folk har burit upp mot 20 kg utan att uppleva den obekväm.
Relativt lång leveranstid här också, men nere i 3-4 veckor nu på vintern.

Troligen det bästa alternativet för den med komplett lättviktsutrustning, men inte den bästa för alla.
 
Ryggsäckar skall passa bärarens rygg oxså, lätt att glömma när de bara radas upp.
Har gjort mina turer med dåligt passande säckar. Skavsår både här och där.
 
Både Osprey och Arcteryx gör bra ryggsäckar, och båda dessa tillverkare erbjuder sina ryggsäckar i olika storlek för att passa just din rygglängd. Själv har jag en Arcteryx Bora 80 Tall som större vandringsryggsäck, men den väger klart över 2kg tom. Mycket komfortabelt bärsystem som rekommenderas, Arcteryx Altra 65 och 75 har ett liknande bärsystem.

Andra bra tillverkare av större vandringsryggsäckar som du bör inkludera i din sökning är Deuter, Norröna och Berghaus. Min dotter har en Deuter Aircontact 55+10 som varit med på flera längre fjällvandringar och just befinner sig "down under" på global backpackingresa, mycket välkonstruerad säck:).
Både Deuter Aircontact (ex 65+10 eller 75+10) och min Arcteryx Bora har längsgående dragkedjor som gör att man kan öppna fronten om man vill.

Skall du flyga med säcken (en säck över 65l måste checkas in) så kan lättviktssäckar med stabiliserande aluminiumram vara känsliga för den ganska ovarsamma hanteringen som flygbolagen utsätter bagaget för. Inte kul att komma fram till sin startpunkt för vandringen med en havererad ryggsäck;).

När du tittar på ryggsäckar och jämför vikten, beakta om regnskyddet är inkluderat i vikten och priset, annars tillkommer ca 300g och minst lika många kronor på en större vandringsryggsäck.
Notera även att många tillverkare för att spara vikt har höftbälten som inte fullt når om höftkammen, vilket gör att de avlastar ryggen lite sämre vilket gör skillnad vid lite tyngre packningar.


Andra alternativ som passar dina krav är en äldre ramryggsäck från Fjällräven eller Haglöfs. Dessa väger kring 2kg i den storleken du söker och lastar tungt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias1981 Vardags/vandringsrygga?? Transportera 15
Lackan Veckovandringsryggsäck med dragkedja fram Transportera 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg