Vandringsrutt i Sarek

Hej alla.

Jag och min fru ska vandra i Sarek i sommar (augusti).
Vi hade tänkt vandra från Saltoluokta-Aktse-Rapadalen-Pielastugan-Suorva. Vi undrar om någon som har gått denna sträcka förut kan ge oss lite tips på vadställen, tidsåtgång och annat som man bör tänka på. Vi har vandrat en del förut men aldrig i Sarek.

Tack på förhand.

Hälsningar

Andreas

Fin tur

Hej,

Det är en fin tur- men personligen skulle jag fundera på att lägga den så man slutar i Saltoloukta istället. Då får man möjlighet att äta gott och basta innan man ger sig av hemåt.

Om man börjar från Salto så är vägen till Aktse mycket enkel och görs på ca 2 dagar. Att ro över sjöarna är både tråkigt, jobbigt och tar tid så ta med kontanter för att hyra skjuts. Väl framme i Aktse så tar man lämpligen båten med Länta till foten av Nammatj. Vid fint väder så är det en utmärkt lätt bestigning med fin utsikt. Längs Rapadalen går man sedan på en stig som tillfälligtvis kan vara svår att följa - men man kommer ju inte ur dalen av misstag :). Lulep och Alep vassajokk kan, beroende på hur vadret varit, vara mer eller mindre svårvadade. Man får dock kanske sätta av lite tid för att reka vadplats och ta av sig stövlar/kängor.

Framme vid skårkistugan så är det viker man av norrut mot Snavvavagge. Precis när man lämnar videskogen så finns ett antal hyllor som är fina tältplatser till höger om stigen. Rapadalen tar ca 2 dagar effektiv gångtid.

Väl uppe i Snavvavagge och vid fint väder så är Låddepakte en fin bestigning - ett jättebra utsiktsberg.

Man följer sedan stigen som går längs Snavvagge ner mot Piela slätten. Det är ganska brant och kan vara halt vid regn.

Sjöarna och jokken innan Piela stugan kan se svåra att ta sig över - de är djupa på de många ställen. Någon kilometer väster om stugan så finns dock flera ställen där jokken är mycket beskedlig.

Rapaddalen - Piela tar ca 1 dag. Om man räknar med en bistigning av Låddepakte blir det en lång dag.

Man följer sedan stigen väster om sjön och ned mot bron över Kukkesvagge. Den är mycket svår att ta sig över utan bro. Piela till Kukkesvagge är ca en halv dag.

Vouinestjåkka är en utmärkt och mycket lätt bestigning med fin utsikt.

Det är nu ca en dag kvar till Sourva. Sista biten genom snårskogen ned mot dammen kan vara lite svår att hitta och därför kan den ta lite olika tid beror på om man råkar välja ett bra eller dåligt spår genom snårskogen.

Lycka Till!

/Anders

(Jag har nog blandat gammal och ny stavning på fjällkartan)

...håller med ovan, avsluta i Saltoloukta med skön tvagning och god mat!

Glöm ej Låddepakkte vid fint väder!
Har ni lika god tur som jag och min tjej hade i somras med vädret... på den toppen, blir det en upplevelse ni aldrig glömmer.

MVH
Jmlove

PS. "Hon" har dokumenterat sin första tur på min hemsida!

Oj då

När jag läser mitt meddelande så ser jag att jag inte bara blandar gammal och ny stavning utan också rättstavning med felstavning. Det gick visst lite snabbt vid tangentbordet.

Glöm inte att lägga in lite bufferttid på er vandring. I Sarek kan är man betydligt mer utsatt för väderförhållanden som kan tvinga er att ta omvägar, etc. Vi hade extrem otur på vår Sarektur i somras, med i princip konstant regn i en veckas tid. Detta gör att t o m normalt små vattendrag svämmar över sina breddar och antalet vad blir både fler och svårare.

Ett erkänt svårt vadställe är Tjågnårisjåkkå (på väg från/till Suorva). Glaciärsediment gör att siktdjupet inte är mycket mer än noll och vattnet är djupt, kallt och snabbt forsande. Vi lyckades, med nöd och näppe, ta oss över, men detta kan innebära problem. Man kan försöka nere vid utloppet, om det är svårt längre upp. Glöm dock inte säkerhetslina. Vi träffade flera som hade fått bada ofrivilligt, och vid fel tid och plats kan detta vara rent livsfarligt.

Annars är det bara att önska er en härlig tur. Längtar redan tillbaka...

/Henric

sarekvandring

Starta i Suorva och sök rätt på leden som samerna använder. Den startar i renhagen. Då blir vandringen genom björkskogen lätt.
Håll höjd direkt när man kommer upp på kalfjället så blir vadet över Tjågnårisj. inte svår. Den delar sig högre upp i två delar, och där kan man ganska torrskodd komma över.. men man måste ha rätt bra höjd.
Ett annat förslag är att gå via Pastavagge ned mot Sitojaure. Stanna till innan ingången i vaggen och gör någon dagtur ned i Rapadalen istället.
Rapadalen i sig är inte så märkvärdig, man ser det vackraste uppe vid kanten vid Pielaslätten. Båtturen på Sitojaure är betydligt vackrare (och bekvämare).
Vi gick den i lungt tempo Midsommarhelgen -01 me fem övernattningar.....
Kalle

Vägval och erfarenheter

Hej
Jag har gått nästan hela den rutt som du beskriver men inte i ett svep utan delar av den på olika turer.
Mina vägval och erfarenheter kan du läsa i mina dagböcker som jag publicerat på min hemsida http://get.to/fjallen/ .
Delen Salto till Aktse (fast i andra riktningen) gick jag 93 tillsammans med min fru och då 10 åriga dotter (så den är inte något problem) samt delar av den sommaren 89).
Delen Aktse till Pielavalta gick sommaren 89 (denna vandring gick även genom pastavagge till samevistet för vidare transport med båt). Den vandringen har en lite udda sträckning än den ni antagligen har planerat men kan kanske vara ett alternativ (man slipper kostnaden för båttransport upp i deltat).
Delen Pielavalta till Suorva gick jag sommaren 90 (fast i andra riktningen).

Tjågnirisjåkkå som det varnats för i tidigare inlägg ligger ju inte alls på den rutt som ni tänker er att gå utan norr om pielavalta på väg till skarja så den behöver ni inte oroa er för.
Men trots det blir en del vad så överväg att skaffa coverboots (Lundhags) det gör vadningen mycket lättare och säkrare! :)

Läs som sagt mina berättelser på http://get.to/fjallen/

Fjällhälsningar Claes

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
niko2 Vandringsrutt med avslut på Kebnekaises topp! Fjällvandring 21
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg