Vandringsoskulder

Det jag behöver är praktiska råd och tips om hur man genomför en lyckad vandring som ensam vuxen med 2 barn, 4 & 8 år gamla.

Jag kan tänka mig att i alla fall 8 åringen kan bära sin egen ryggsäck med kläder och sovsäck men misstänker att jag kommer att bära nästan allt annat. Hur får man det praktiskt att fungera att bära allting själv?

Hur långt kan man tänka sig att gå på en dag med en 4-åring? Jag tänkte smita iväg till motionsspåren här hemma och testa 6 km + 10 km slingorna för att se hur lång tid det tar. Jag hade visserligen tänkt mig att ha ett basecamp och göra dagsutflykter för det mesta men vi kanske vill ge oss ut på någon längre strapats också.

Maten hade jag tänkt vara egentorkad blandat med torkade halvfabrikat för att hålla ner vikten samt volymen i packningen.
 
Man kan inte testa hur lång tid det tar att gå x antal kilometer med en fyraåring som går på egna ben. Det är så sanslöst humörberoende. Ibland kan de springa sträckan på nolltid om de tycker att det är roligt. Andra gånger sätter de sig på bakhasorna och tar inte ett steg till om de inte blir burna. Det gäller att turen i sig görs spännande, så att man inte bara låter barnen masa på mot ett (av en vuxen) i förväg bestämt mål. Men det beror förstås på hur långt barnen är vana att gå till vardags, och vilket väder det blir.
 
Jo jag vet

att fyraåringar har humör. :) Speciellt denna unga dam!

Mest hade jag tänkt små turer för att vänja barnen vid att vara ute i naturen. Vi har varit ute mycket och lagat mat och gått 2-3 km spår för skojs skull men jag tänkte testa lite längre stigar också, bara för skojs skull.

Det finns ingen chans att jag vågar ge mig ut på en tur på ett par mil idag med två barn som aldrig gått mer än ett par km långa stigar.. vi är ute väldigt mycket och går annars också så de vana vid att vara ute och röra på sig... i bebyggd miljö - därav "oskulderna" :)
 
Viljan och lusten bestämmer allt. Sätt upp mål som är deras och låt dem fatta sina beslut så blir det lättare. Men du kan inte både bära ihjäl dig och vara bra förälder.......lagom är bäst.
Tälta i trädgården och på grannens äng är bra första mål. Tids nog blir färden längre.
 
Jag var läger ledare nu i somras för barn i åldrarna 6-9år. Jag & några av barnen provade på att vandra ca 2km. Barnen hade en mindre packning med sig. Med bla: ombyte, regnkläder, dricka-flaska. Vi utgick från ett basläger.
Dom flesta av barnen vandrade i gummistövlar.
 
Har gjort en del småvandringar med mina barn, nu 6 & 9. De brukar få bära en del av sin packning själv. Vad är lite beroende på årstid och väderprognos. Ombyte, regnkläder och en egen drickaflaska. Har börjat lasta på den äldste hans sovsäck och ibland liggunderlag. Det bästa rådet är att ta det i barnens tempo, men framför allt att ha roligt och njuta av naturupplevelsen. Det är ju upplevelserna som jag delar med barnen som räknas.
Visst det har hänt att det blivit en "forcerad promenad" för att hinna fram till tältplats/vindskydd. Tur det finns mutor med. Jag har förutom den planerade maten med 'panikfika'/distraktion (nötter/tablettask och mer/festis. De är med ute och barnen brukar se dem när jag packar upp dem när vi kommer hem. De vet att det är med men frågar inte om dem.

Jag blev "utkörd" ur tältet när vi skulle köra en "tomttältning" för något år sedan. Sen dess är det inga problem med att de sover i tält (själva).
 
Jag har nu bara tagit med barnen på kortare dagsvandringar på 5-6 km och den första som faktiskt ville ha en ryggsäck med sina saker i var 4-åringen.

Det har varit ett bra sätt att ta såna här promenader för att visa på barnen att vara uppmärksamma på leden, leta efter spårmarkeringar och jag har visat på hur kartan används. Mest har det varit på skoj och för att de ska börja intressera sig för själva processen.

Vi har även varit iväg och testa på att tälta ute i naturen så jag vet att barnen är okej med att sova i tält om nätterna.

Nu ser jag fram emot fler dagsturer med barnen. :)
 
Torra barn är glada barn

I Lördags var jag ute & vandrade med tre barn. Vi var ute hela dagen. Barnen var 6, 8 & 10år.
Alla tre barnen hade gummistövlar & regnkläder på sig.
 
Ingen egen erfarenhet att vandra med barn

men, vandra som barn.

Jag gjorde min första fjällvandring när jag var fyra. Då gick turen runt Nuolja. Jag hade en egen liten ryggsäck med regnkläder och ett liggunderlag.

Jag har inte många egna minnen men mina föräldrar har berättat att efter att jag gått helt tyst en förmiddag hade de frågat vad jag funderade på varpå svaret hade blivit: "Kommer vi aldrig mer tillbaka till vårt hus? Var ska vi då bo?" Jag hade helt enkelt tagit för givet att nu bodde vi på fjället.

Nåt att tänka på? När jag om ett par år inviger mina egna barn i den fantastiska fjällvärlden ska jag vara väldigt tydlig med vad det är vi håller på med.

Lycka till med allt, hoppas ni får en fin tur!
 
vandrade aldeles för sent

mina föräldrar tyckte jag och min lillasyster var för unga fram tills vi var 10-12 år vilket jag tycker är väldigt synd... du gör helt rätt i att ta med barnen ut!!
 
Vandra med små barn

Hej,

Vi har vandrat mycket med våra barn, små som stora.
När de är så små som dina så är det nog rätt bra att hålla sig i närheten av en fjällstation och göra dagsutflykter eller sova över vid vindskydd som inte ligger allt för långt från fjällstationen.

Vi har vandrat mycket i Grövelsjön och i Idre.
Titta in på vår hemsida så hittar du lite olika tips och förslag på lämpliga leder att vandra med barn. www.traneving.se
Titta under fliken Vandra med barn.

/Helena
 
Låt barnen bestämma, men ha de olika alternativen klara redan från början

Alla ovanstående inlägg håller jag med om. Jag vill dock komplettera med ytterligare en detalj som jag funnit vara betydelsefull då jag hittat på något med mina barn (2+2+4,5+7 år).

Jag har i förväg bestämt platsen vi ska vara på/området vi ska vara i, och därmed också funderat igenom vilka alternativa aktiviteter som finns just där + vilka övernattningsmöjligheter som finns.

Med aktiviteter menar jag exempelvis,
- en strid bäck som allt från pinnar till barkbåtar kan segla ned för
- en spännande bergssida för klättring
- en sjö för bad, stenkastning eller fiske
- någon form av kulturminne det går att berätta en spännande historia kring
- ett bra klätterträd
- en bra plätt med sand eller jord att gräva i
- etc etc

Jag har sedan presenterat det hela som att vi ska ut i skogen och att vi får se vad vi hittar på när vi kommer dit. Väl på plats berättar jag att ska vi sova någonstans kan vi välja mellan olika alternativ som tar olika lång tid att komma till (detta är ju en diskussion med de äldre barnen förstås) och att vi i närheten av de olika platserna kan göra det ena eller det andra. Barnen får välja och jag har i princip endast fokus på att det ska finns mat då de blir hungriga + sovplats framåt kvällen. Emellanåt har vi kommit max 1,5 km från det ställe vi parkerade bilen på, men det har ju funkat det också eftersom barnen fick vara delaktiga att bestämma mål och tempo.

PS. När jag skriver "jag" så menar jag naturligtvis "frugan och jag" eftersom det är en stor utmaning att som ensam vuxen ta med fyra relativt små barn ut.