Vandringskängor

Hej! Ge mig tips på bra vandringskängor/märken! Vandrar inte så ofta och då mest på somrarna, men vill absolut ha skor som håller länge, då betalar jag gärna ordentligt för de. Hjälp mig!

/Lovisa
 
Finns mmååånnggaa kängor. Frågar du mig så svarar jag en Lundhagare:
http://www.lundhags.se/kangor/
T.ex. Contessa modellen som min sambo har och är mkt nöjd med...Lundhags har bra kundservice och fixar allt om något skulle vara fel/ behøva justeras, också efter lång tid.
Men du får säkert fler tips av andra här..
 

Bilagor

  • Kang.jpg
    Kang.jpg
    39.4 KB · Visningar: 3,307
Jörnkängan!

Jörnkängan är som Lundhags var på den gamla goda tiden, fast bättre. Det enda kruxet är att leveranstiden är lång i mellan varven eftersom det är ett liiiiitet företag som ibland får stororder från Svenska, Norska eller Finska försvaret.

Återförsäljare
 
Beror på var och hur du vandrar och hur tung packning du bär när du gör det.

Personligen har jag helt gått över till lägre, lättare skodon för nästan all vandring. Tänk gympasko fast med styvare sula. I mitt fall Hanwag Rotpunkt, men finns diverse märken och modeller (Salomon är populära).

Den typen av skor funkar för nästan allt, men är tråkiga på vintern och om man ska ut och vandra i träsk. Då är nog ovan nämnda Lundhagare eller Jörnkänga att föredra.

Meindl är ett annat mycket populärt märke, de är enligt de flesta bland det skönaste man kan stoppa sina fötter i. Men eftersom de har mycket stoppning kan det ta lång tid att få dem torra om de blir blöta inuti.
 
Lundhags eller Jörn... om det ska vara kängor

För kängor tycker jag personligen att Lundhags och Jörn är oslagbara. Har för tillfället Lundhags Scout som sommarkänga och Jörn Antifreeze på vintern. Båda är relativt enkla läderkängor Jörn med filtinnersko. Båda har cellgummi nederdel vilket ökar slitstyrka och vattentäthet.

Beroende på var du ska gå och dina preferenser kan traillöparskor vara en möjlighet... lätt, skönt och fungerar även när det är blött (dock med blöta fötter) =)
 
Lättare känga

Jag älskar mina Keen Targhee II som är mkt lättare än en klassisk läderkänga men ändå väldigt stabil och ffa otroligt skön. Keen är extremt breda framtill så man får plats för alla onda nageltrång och sånt. Mina Keen tog mig upp till Everest Base Camp (och ner igen ;)) förra hösten, sen fick de sitta på hela vintern hemma i Göteborg bara för de är så sköna. Nu är det strax dags att ta fram dem igen, yippee!
 

Bilagor

  • Keen womens targhee II mid.jpg
    Keen womens targhee II mid.jpg
    41.8 KB · Visningar: 1,516
Jag säger, Meindl Island Lady, den är kanon. Har bytt emellanåt till en Hanvag men köpte förra året igen en Meindl Island. Jag har också en Lundhagskänga typ sådan som visades i bild här men de är i helsike obekväma. Vet att de skulle gås in men jag har inte tålamod och få diverse sår med en gång, vidare är de smala i foten och den nedersta öglarn skarva genom strumpan då de är ofodrat. Med en riktig tjock strumpa kanske den inte skarva men eftersom de är så smala i foten funkar den inte med en tjock strumpa.
Kan hända att de är bra för vissa men inte för mina fötter.
Mvh. Veni
 
Liknande trådar

Liknande trådar