Vandringskängor för vandring i Dolomiterna

Hej!
Ska om två veckor till Dolomiterna och vandra för första gånger under 4 dagar. Skulle vilja veta lite tips om vad man ska tänka på om man ska köpa vandringskängor! Gärna tips om specifika märken/modeller också! Helst inte de dyraste modellerna då jag ändå måste försöka dra ner på budgeten men vill ändå betala om kvaliteten är bra!
Tacksam för svar!
 
Svårt att rekommendera någon specifik modell men jag skulle valt en halvhög kontinental modell. Märken finns många; La Sportiva, Boreal, Bestard, Scarpa, Crispi, Lowa, Mammut m.fl. Men om du har tid så vänta tills du är där, utbudet borde vara rätt stort. Jag var själv i Schweiz (Grindelwald, Lauterbrunnen) för någon vecka sen och det fanns hur mycket som helst om man hade behövt. Klart bättre utbud än på de flesta ställen i Sverige.

Sen beror det ju lite på hur mycket du ska använda dem. Är det de här dagarna och kanske inte så mycket mer så behöver du ju inte satsa mer än att gå in på närmaste Team Sportia. Deras eget märke Everest är helt okej t ex, duger helt klart för några dagars vandring och är billiga. Helst bör du ju prova dem innan du köper så du är ju hursomhelst lite begränsad till ditt lokala utbud. Att beställa precis inför en resa skulle jag inte rekommendera.
 
Lite grann beror det på vad för slags vandringsturer du skall göra. På dom lättaste lederna utmed välupptrampade stigar så funkar det utmärkt med gympaskor. I brantare och stenigare terräng så funkar till nöds gympaskor även där men lite kraftigare skor kan väl då rekommenderas.
Köp inte för tungt och kraftigt för Dolomiterna utan håll dig till lättviktssegmentet. Högskaftat är inte nödvändigt. Det finns ett relativt nytt segment "approach" som alltså betecknar anmarschskor till och från klätterturer. Jag har ett par sådana som jag använt på lätta Dolomiterturer. Dom funkade utmärkt.
 
Omöjligt att säga vad som passar just dina fötter. Ta en eftermiddag på en bra affär och prova igenom sortimentet. Ett tips är dock att inte titta för mycket på prislappen utan välja dem som känns bäst. Ett par vandringskängor har man ofta i tiotalet år, och du ska kanske bära dem under långa etapper. Att de sitter bra är överordnat om de kostar 1400 eller 2600.

Talar av egen erfarenhet- var dumsnål när jag som student köpte mina första kängor och svor över det under tio års vandringar innan jag förmådde mig att byta ut dem.

Försök få tid att gå in dem några timmar innan du åker. Ibland kan man få skavsår i början! Tejpa förebyggande om det svider i fötterna, och ta med Compeed om du ändå får skavsår.
 
Senast ändrad:
Jag håller med före gående skribent. Va inte brydd för att välja en dyrare kvalitetskänga som du kan använda i flera år. Det är väldigt skönt att promenera ikängor så det blir en självklarhet att använda dom även om man inte vandrar i fjäll, berg, skog och mark hela tiden. Dom funkar i storstaden oxå!

Som tidigare skrivits här så bör man gått in skorna innan själva vandringen. Jag har en egen teori om att det tar upp till 20 timmar att gå in ett på kängor så att dessa är anpassade efter personens fötter och gångstil. Detta kan göras på ett skonsamt sätt under en månads tid genom att man går i sina kängor någon timma dagligen. T.ex. när man går till affären och köper mjölk eller rastar hunden. Man kan oxå göra som självplågaren som väljer två heldagarsmarscher efter varann. Väljer man det senare alternativet så bör man ha förståelse att det kan ta en längre tid för fötterna att återhämta sig. Det är kängorna som skall anpassas efter fötterna. Att försöka göra tvärt om är smärtsamt.

God tur!
 
Då blir jag förstås nyfiken på hur turen blev - månadsskiftet augusti-september kan vara en knepig årstid med plötsligt dåligt väder, regn och rentav snö, medan vädret längre in i september ofta är stabilare.

Sen är vi alla nyfikna på vad det blev för dojor. Själv har jag numera 50 dagars erfarenhet av låga vandringsskor i 8-9-hg-klassen (med relativt kraftig sula) varav 25 i ALperna och 19 i Pryeneerna och kan inte tänka mig att återgå till kängor.
 
Hej!
Ska om två veckor till Dolomiterna och vandra för första gånger under 4 dagar. Skulle vilja veta lite tips om vad man ska tänka på om man ska köpa vandringskängor! Gärna tips om specifika märken/modeller också! Helst inte de dyraste modellerna då jag ändå måste försöka dra ner på budgeten men vill ändå betala om kvaliteten är bra!
Tacksam för svar!

Du har nu redan köpt kängorna och vandrat, så som alla andra vill jag veta hur det gick.

Men trots det så måste jag rekommendera det italienska märket Lytos - som kan köpas på HiSport Outlet. (Läs mer). De kostar bara kring 1200kr och enligt mig är de "bra". Men vill du att de ska bli "riktigt bra" så sätt i ett par sulor. Jag fick själv sulor av ett företag för att utvärdera under min vandring i Dolomiterna. Själva vandringen, läs på Vandringsman. Väl i Italien så kunde jag se märket Lytos på hyllorna i butikerna.

Och jag rekommenderar dessa kängor, även om de började läcka vatten när jag var en vecka längst Kungsleden (blogg). Butiken bytte dem genast när jag kom hem och det nya paret har fungerat utmärkt. Enligt butiken var det första gången som problemet med sprickor i sömmarna.

Annars är märket Garmont riktigt bra, mitt första par vandringskängor var av det märket och jag använde dem i sex år tror jag. De var gudomliga. Men betänk att samma märke har olika modeller - pröva alltid noga och tänk på i vilken terräng de ska användas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
naturlovisa Vandringskängor Trekking 7
GuteS Klacka om vandringskängor Trekking 4
joelsthlm Vandringskängor för både djungelvärme och bergsvinter? Trekking 8
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 3
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0

Liknande trådar