Hur långt man går är svårt att säga, det beror mycket på kondition och vana vid terräng, samt vilken typ av terräng det rör sig om (det är skillnad på Kungsleden och ett blockfält...), plus hur mycket uppför och svårt nedför det är. I Claes Grundstens bok "På fjälltur: Kebnekaise och Abisko" finns en hel del turer i området Abisko - Keb beskrivna, med ungeförliga tidsangivelser. Men jag minns att första gången jag fjällvandrade (med på tok för mycket packning och en ännu mer ovan färdkamrat) så fick vi nästan dubbla de tiderna när vi var utanför leder. När jag gick solo (med minimal packning) för några veckor sedan så gick jag betydligt snabbare än vad de siffrorna sade...
I ovan nämnda bok finns många alternativa färdvägar beskrivna, med intressant info om geologi, botanik m m. Kan vara värd att skaffa, för ca 140 pix är den en bra hjälp för nybörjaren.
Att gå genom Lapporten är klart görligt, själv skulle jag nog föreslå Nissonvaggi eller Ballinvaggi istället, båda är mycket vackra dalar som är fullt görliga för nybörjaren. Det finns stigar att följa en bit upp i båda dalar från Abisko. När man kommit igenom massivet kan man följa leden i Bessesvaggi. Det går t ex att gå upp i Nissonvaggi, ut i Bessesvaggi och tillbaka genom att gå in mellan Honga och Siellacohkka, upp mot renvaktarstugan och norrut genom Ballinvaggi (man följer i princip gränsen för terrängfordonsförbud, som är utmärkt på BD6). Även om det inte är jättesvårt att hitta vägen mellan topparna så bör man förstås ha hyfsad koll på karta och kompass innan man ger sig ut utanför lederna, dock.
Jag gick en trevlig tur för några veckor sedan (med min 8-åriga dotter), från Abisko in i Kårsavagge till Kårsavaggestugan. Därefter gick vi norrut via Latnjavaggi och följde den rösade leden österut mot Kåppatjåkka när vi korsade den. Vi avslutande med att gå upp på Njulla och åka ner med linbanan
. Tre tältnätter tog det, jag tror att det kan gå snabbare utan 8-åringar
Ett hett tips är Låktatjåkkastugan, jag har inte varit där själv men den ska tydligen vara mycket trevlig.