Vandringsförslag Abisko??

Jag och min pojkvän tänker nästa helg fara till fjällen och vandra. Vi har bestämt oss för att utgå från Absiko för att sedan återvända dit eller alternativt ha Björkliden som slutmål. Ingen av oss har fjällvandrat tidigare och har ingen erfarenhet av hur långt man hinner per dag. Vi har tänkt sova i tält och ska vara borta i tre nätter lö-ti.

Var bör man vandra? Kan man gå till Lapporten trots att det ej är en markerad led dit och vi är nybörjare? Kan man göra en tur mellan Abisko och Björkliden på denna tid?

Uppskattar verkligen lite förslag på var det är fint att göra en tur kring Abiskotrakterna!:)

Hur långt man går är svårt att säga, det beror mycket på kondition och vana vid terräng, samt vilken typ av terräng det rör sig om (det är skillnad på Kungsleden och ett blockfält...), plus hur mycket uppför och svårt nedför det är. I Claes Grundstens bok "På fjälltur: Kebnekaise och Abisko" finns en hel del turer i området Abisko - Keb beskrivna, med ungeförliga tidsangivelser. Men jag minns att första gången jag fjällvandrade (med på tok för mycket packning och en ännu mer ovan färdkamrat) så fick vi nästan dubbla de tiderna när vi var utanför leder. När jag gick solo (med minimal packning) för några veckor sedan så gick jag betydligt snabbare än vad de siffrorna sade...

I ovan nämnda bok finns många alternativa färdvägar beskrivna, med intressant info om geologi, botanik m m. Kan vara värd att skaffa, för ca 140 pix är den en bra hjälp för nybörjaren.

Att gå genom Lapporten är klart görligt, själv skulle jag nog föreslå Nissonvaggi eller Ballinvaggi istället, båda är mycket vackra dalar som är fullt görliga för nybörjaren. Det finns stigar att följa en bit upp i båda dalar från Abisko. När man kommit igenom massivet kan man följa leden i Bessesvaggi. Det går t ex att gå upp i Nissonvaggi, ut i Bessesvaggi och tillbaka genom att gå in mellan Honga och Siellacohkka, upp mot renvaktarstugan och norrut genom Ballinvaggi (man följer i princip gränsen för terrängfordonsförbud, som är utmärkt på BD6). Även om det inte är jättesvårt att hitta vägen mellan topparna så bör man förstås ha hyfsad koll på karta och kompass innan man ger sig ut utanför lederna, dock.

Jag gick en trevlig tur för några veckor sedan (med min 8-åriga dotter), från Abisko in i Kårsavagge till Kårsavaggestugan. Därefter gick vi norrut via Latnjavaggi och följde den rösade leden österut mot Kåppatjåkka när vi korsade den. Vi avslutande med att gå upp på Njulla och åka ner med linbanan :). Tre tältnätter tog det, jag tror att det kan gå snabbare utan 8-åringar ;) Ett hett tips är Låktatjåkkastugan, jag har inte varit där själv men den ska tydligen vara mycket trevlig.

Mitt förslag:
Dag 1
Tåg till Vassijaure (eller Låktatjåkka).
Vandring till Trollsjön, bada om ni törs.
Gå en bit tillbaka i dalen och tälta.

Dag2
Vandring till Låktatjåkkastugan.
Bastu och middag (sov gärna inomhus).

Dag 3
Vandring till Kårsavagge.
Prata med personalen i Låkta om vägval till Kårsavagge.

Dag 4
Vandring till Abisko.

/Ulf

Ett mycket bra förslag från Wolf25. Mycket fjäll, många olika miljöer och nya vyer inom ett komprimerat område. Ett av de mest inbjudande högfjällsområdena i landet.

HåkanF

ett alternativ skulle kunna vara

Abisko-Abiskojaure-hojganvaggi-Stuor Kärpel-Kilpisjärvi-Riksgränsen. Den tar tre dagar i lugnt tempo och det blir två övernattningar. Hojganvaggi är oledad, men lätt att både gå och navigera och ett lättillgänligt sätt att över an dag få pröva att ta sig bortom kungsledens vältrampade stig.

lycka till

Tack så mycket för tipsen! Var till stor hjälp:)

Vi får se vad vi bestämmer oss för men lutar nog åt att gå från abisko till vassijaure. Känns som en lagom sträcka.

Tack igen för alla förslag!

ett alternativ skulle kunna vara

Abisko-Abiskojaure-hojganvaggi-Stuor Kärpel-Kilpisjärvi-Riksgränsen. Den tar tre dagar i lugnt tempo och det blir två övernattningar. Hojganvaggi är oledad, men lätt att både gå och navigera och ett lättillgänligt sätt att över an dag få pröva att ta sig bortom kungsledens vältrampade stig.

lycka till

Den turen gick jag i Juli,då var enda bekymret att det var relativt svårvadade jokkar pga vattenflödet.
Detta då norr om Stour Kärpel i Dossagevaggi,annars en underbar tur och miljö..

Den turen gick jag i Juli,då var enda bekymret att det var relativt svårvadade jokkar pga vattenflödet.
Detta då norr om Stour Kärpel i Dossagevaggi,annars en underbar tur och miljö..

Vattenståndet varierar ganska snabbt med regn, jag var i samma område 13/7-25/7 det var mycket vatten i jokkarna och regnade ofta. I början på Augusti var några jag känner i området Nikkaluokta och Keb, de tycket det var lite vatten i jokkarna. Fick höra samma av några som varit i området runt Abisko under samma tid i början på Augusti. Så det svänger snabbt där uppe. Vet man om att man har vad som får vatten från jöklar eller snöfält kan det vara värt att anpassa dom så att man gör dom tidigt på mornarna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gunnar81 Lättare vandringsförslag? Fjällvandring 3
Busigahon Vandringsförslag Fjällvandring 0
Halo Vandringsförslag i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 5
Medon Vandringsförslag genom Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 21
pergit Vandringsförslag emottages! Fjällvandring 1
Vandringsförslag i Alperna Fjällvandring 4
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg