vandringled imellan vistas och sälka

Hej

Är det någon som vet hur vandringleden ser ut imellan vistas och sälka stugorna på kartan är den en lämplig färdväg omarkerad,är det svårt att hitta. Samt hur ser leden ut imellan kaskavagge och tarfala stugan.

MVH Magnus

Sträckan Vistas-Sälka finns det flera alternativ för.

Ett är via Nallo och det är lättgånget.

Ett annat är via Unna Räitavagge, men då måste man upp för klipptröskeln, vilket tydligen kan vara en smula motigt. Det har diskuterats i en annan tråd nyligen (minns ej rubrik).

Det finns kanske fler vägar (via kaskasavagge?) men jag har inte kartan här, och har inte gått dem.

avslutad210712

Gäst
Det går att gå via Kaskasavagge men har för mig att jag läst någonstans att den mynningen mot Vistasdalen skall ha rätt branta sidor. Inte för branta att gå i men lite obekväma om man kan säga så.

Har gått Kaskasavagge från Kungsleden till stugan i östra delen och det är en blandad upplevelse. Sträckan mellan stugan och Pyramidpasset är hyfsat lättvandrad förutom sista delen närmast passet som är blockig.

Från Pyramidpasset och ungefär 3 km mot Kungsleden är det blockigt och vi gick där i regn och ärligt talat är det troligen det jävligaste jag varit med om. Samtidigt vet jag att andra som gått där i torrt väder inte tyckte det var så farligt. Problemet vid regn är att mossan eller laven (vet ej vilket) som ligger på stenarna blir snorhala och det är ett konstant balansnummer och dessutom är många stenar lösa vilket inte direkt underlättar det hela.

Vägen Vistasstugan-Nallo-Sälka är trevlig med massor av härliga berg runt om hela tiden. Strax väster om Nallostugan (där man viker av mot Unna Räita-stugan) är det ett vad som kan vara rätt besvärligt men det finns ett bra vadställe utmärkt med järnpinnar. I alla fall var det markerat sommaren 2005 när vi passerade där.

Själv har jag inte gått Unna Räita Vagge från Vistas eftersom stugvärden i Vistas avrådde oss 2005 pga att bäcken som kommer från en glaciär var rätt besvärlig då och det är ännu svårare om man har hund med sig. Tror dock att den vägen upp kan vara ännu vackrare än vägen via Nallo dock något jobbigare med tanke på stigningen vid stugan. Finns några fina bilder här på utsidan som visar den stigningen

http://www.utsidan.se/motesplats/album/visaalbum.htm?ID=20413

avslutad210712; sa:
Vägen Vistasstugan-Nallo-Sälka är trevlig med massor av härliga berg runt om hela tiden. Strax väster om Nallostugan (där man viker av mot Unna Räita-stugan) är det ett vad som kan vara rätt besvärligt men det finns ett bra vadställe utmärkt med järnpinnar. I alla fall var det markerat sommaren 2005 när vi passerade där.

Själv har jag inte gått Unna Räita Vagge från Vistas eftersom stugvärden i Vistas avrådde oss 2005 pga att bäcken som kommer från en glaciär var rätt besvärlig då och det är ännu svårare om man har hund med sig. Tror dock att den vägen upp kan vara ännu vackrare än vägen via Nallo dock något jobbigare med tanke på stigningen vid stugan. Finns några fina bilder här på utsidan som visar den stigningen

http://www.utsidan.se/motesplats/album/visaalbum.htm?ID=20413

Vägen Vistas-Unna Räita-Nallo finns beskriven i denna tråd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=42710

/Janne

avslutad210712; sa:
Det går att gå via Kaskasavagge men har för mig att jag läst någonstans att den mynningen mot Vistasdalen skall ha rätt branta sidor. Inte för branta att gå i men lite obekväma om man kan säga så.

Jo, nog är rätt så brant på sina ställen, men det är inga problem så länge man följer den tydligt upptrampade (och skyltade) stigen.

näske; sa:
Samt hur ser leden ut imellan kaskavagge och tarfala stugan.

Det finns två vägar in i Tarfala från Kaskasavagge: södra delen av trepassleden och över Tjeurolako. Trepassleden har jag själv ingen erfarenhet av, men det finns en uppsjö skrivet om den här på Utsidan.

Då det gäller vägen över Tjeurolako går man upp på högplatån från bron vid stugan i östra Kaskasavagge. Det är en rätt tuff stigning, men en upptrampad stig finns att följa. Själva högplatån består av mindre sten/block och är, med blockhavsmått mätt, lättframkomlig. Det är dessutom rösat fram emot Tarfalapasset. Från Tjeurolako har du en magnifik utsikt över Mårmamassivet och ned mot lågfjällen i söder. Tarfala framträder först vid passets topp och mer andäktig vy får man leta efter. Nedstigningen i Tarfala är också den en brant historia, men på inget sätt svårvandrad.

näske; sa:
Samt hur ser leden ut imellan kaskavagge och tarfala stugan.

Högt och vackert, och inga orienteringssvärigheter så länge det inte är dimma. Har bara gått "trepassleden" och uppfattade det som att det långa stycken inte fanns någon riktig stig p g a det är mkt stenigt.

avslutad210712

Gäst
tjonsson; sa:
...Från Tjeurolako har du en magnifik utsikt över Mårmamassivet och ned mot lågfjällen i söder. Tarfala framträder först vid passets topp och mer andäktig vy får man leta efter. Nedstigningen i Tarfala är också den en brant historia, men på inget sätt svårvandrad.

En nackdel är väl att Tjeurolako är känd för sin dimma. Och gissa vilket väder vi hade när vi gick över där. Kan säga att det var läge för kompassen under hela vägen över och precis när vi kom fram till renvaktarstugan i andra änden av platån så klarnade det upp så pass att vi åtminstone såg hur det såg ut där vi hade kommit.

avslutad210712; sa:
tjonsson; sa:
...Från Tjeurolako har du en magnifik utsikt över Mårmamassivet och ned mot lågfjällen i söder. Tarfala framträder först vid passets topp och mer andäktig vy får man leta efter. Nedstigningen i Tarfala är också den en brant historia, men på inget sätt svårvandrad.

En nackdel är väl att Tjeurolako är känd för sin dimma. Och gissa vilket väder vi hade när vi gick över där. Kan säga att det var läge för kompassen under hela vägen över och precis när vi kom fram till renvaktarstugan i andra änden av platån så klarnade det upp så pass att vi åtminstone såg hur det såg ut där vi hade kommit.

Ja, jag kan verkligen föreställa mig orienteringsproblemen vid dimma. Vi hade dock tur och hade klart väder under den dag vi tillbringade på Tjeurolako.

I Sarek däremot råkade jag och min bror ut för tjock dimma då vi vandrade på Luottolako. Vi trodde att vi åt lunch på Luouttojaure och var mäkta förvånade att isen fortfarande låg kvar (juli). Vi noterade också en viss lutning på isen (!). När vi sedermera kom fram till den egentliga Luottojaure insåg vi att det vi tidigare trott var en frusen sjö i själva verket var ett ordinärt snöfält.

En en fördel med Tjeurolako i detta avseende är ändå rösningen; men det är klart, är dimman tät nog hjälper inte ens den.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
näske vandringled imellan Tarfalastugan och Singistugan Fjällvandring 8
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 9
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
deft Nallo - Sielmatjåkka - Vistas Fjällvandring 4
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
TimeBender Vistas-Nikkaluokta på en dag? Fjällvandring 6
TimeBender Avstånd Vistas-Nallo-Tjäktja Fjällvandring 7
Ronge Vandra till vistas stugan Fjällvandring 12
Zephyria Dela båt Vistas-Nikka 15/7 kl 14:00? Fjällvandring 0
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
Elvah Förbjudet att vistas i Stekenjokksfjällen Fjällvandring 17
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Fossa Båt till Vistas Fjällvandring 0
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
apk Tarfala - Vistas Fjällvandring 4
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
fjallpinglan TARFALA från vistas! Fjällvandring 5
Walters Vistas-Unna Räita Fjällvandring 2
Vonsan Tarfala-Vistas Fjällvandring 3
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
piaea Fjällvandring Nikkaluokta till Vistas Fjällvandring 13
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
sagrol Båttur nikkaloukta mot vistas Fjällvandring 3
PI62 Vistas-Kaskavagge-Tjeuralako-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
larvik line vandring på kunsleden och i vistas dalen Fjällvandring 1
Jönsson72 Dela båt Nikka-Vistas 13/8 Fjällvandring 0
Nettan A Dela båt Vistas 16/8? Fjällvandring 0
larvik line Hur är det i stugan i vistas dalen,, UNNA RÄITTA Fjällvandring 7
petch5 Tips-Nikka-Vistas-Alesjaure Fjällvandring 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg