Cyklade för en del år sedan en vecka på Lofoten. Hade riktigtur med vädret, blå himmel hela veckan.
Gick på två toppturer. Den första var en enklare men trevlig tur i stort sett rak väster ut från Å som ligger vid vägens ände längst ut på Lofoten.
Den andra var min starkaste topptursupplevelse någonsin, Higravtind ca 1100 möh. Startade i stort sett från vägen mellan Svolvaer och Melbu (vek av någon kilometer in på en mindre väg), parkerade cykeln bakom mataffären. I affären fick jag också turbeskrining till toppen. Utan den hade jag aldrig hittat vägen upp.
Man ska runda strax söder om toppen och sedan följa en rätt brant ränna på östsidan upp till en hylla/"balkong" på västsidan. Hyllan leder upp till "sydtoppen". Toppen delas av ett rejält hack, kanske tio meter djupt med lodräta väggar. "Nordtoppen" var nog en meter högre men verkade vara betydligt mer svårbestigen. Higravtind är vad jag vet högsta toppen på hela Lofoten/Ofoten så utsikten var vidsträckt och dramatisk. Bla. kunde jag se ett litet "miniatyr"-kryssningsfartyg åka in och vända i Trollfjorden rakt österut. En lite brantare topptur med betyligt mer sammansatt navigation än vad jag är van vid.
Om du bestiger Higravtind får du gärna mejla lite bilder, och skiva något här i tråden. Det är kul att se hur någon annan upplevde turen.
Om jag skulle göra en bilresa med toppturer på Lofoten skulle jag försöka sprida ut toppturerna ganska jämt på de yttre 2/3 av udden för att få uppleva den skiftande karaktären på bergen.
(Jag saknar bra karta här så namn och väderstäck kan vara lite fel.)