Vandring Tarfala till Sälka

Hej!

Har funderat på att vandra Tarfala till Sälka och undrar om det är svårvandrat och om det är mycket brant med stup. Lite höjdskräck har jag men det är främst om jag känner mig oskyddad och måste gå för nära en stupkant.

Hälsningar
Pia

Blockterräng

Om det är bra väder och sikt så är det en fin vandring via sidomoränen till Kebnepakteglaciären Svarta sjön /Gaskkasjavri och Kuopervagge/Guobirvagge. Väldigt fina vyer mot Kaskasapakte Kebnekaise m fl toppar. Det är krävande att gå med tung ryggsäck i blockhaven som finns i större delen av övre halvan av Kuopervagge. Ett alternativ är att ta passet även till Kaskasavagge / Gaskkasvagge och vandra Kaskasavagge mot Sälka men det blir flera höjdmeter och tar sannolikt betydligt längre tid. Däremot så vill jag minnas Kaskasavagges vyer som snäppet häftigare än Kuopervagges.

Jag har inte gått mellan Kuopervagges övre del och Tjätkavagge men vägen över till Kaskasavagge och vidare till Sälka är inte speciellt exponerad. Enligt höjdkurvorna på kartan bör inte Kuopervagge/Guobirvagge ge några större problem men jag reserverar mig för att det kan finnas något mindre parti i anslutning till östra delen av nedersta sjön i bäckravinens nedre del som är lite brantare. Du får antagligen förstahandsinformation i ett senare svar av någon annan här i tråden.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-07-20 kl 12:01]

Re: Blockterräng

thureb; sa:
Jag har inte gått mellan Kuopervagges övre del och Tjätkavagge men vägen över till Kaskasavagge och vidare till Sälka är inte speciellt exponerad.

Jag har vandrat denna del, men från andra hållet, det vill säga från Sälka. Branta stup behöver du inte oroa dig för i Kuopervagge. Mest närkontakt med branter har du vid själva passövergången från Tarfala, men håll dig i kanten av glaciären så är det inga problem.

Däremot är det väldigt mycket block och ganska svårvandrat. Vi gick där en dag med dåligt väder vilket gjorde blocken hala och det var då inte en särskilt angenäm tur. Men vid fint väder har man fina vyer längs vägen och avskräcks man inte av blocken så är det en möjlig väg.

Jag har för mig att kartan anger att man ska vada jåkken i Kuopervagge någonstans vid Drakryggens spets. Men mycket bättre är att passera den under den del då den går under stenarna. När vi gick där var den ganska strid och det presumtiva vadet var både djupt och forsande. Så, från Tarfala, börja gå på sjöns södra sida och när sjön tar slut, ta dig över till den andra sidan innan jåkken dyker upp igen under stenarna.

Blockterrängen

"Däremot är det väldigt mycket block och ganska svårvandrat. "

Är det klättring på block man skall räkna med eller
kan man gå mellan blocken?

Hälsningar
Pia

Re: Blockterrängen

piaea; sa:
Är det klättring på block man skall räkna med eller
kan man gå mellan blocken?

Det är ju ganska plant så någon klättring är det knappast fråga om. Det är tämligen ordinär storblockig terräng det är frågan om, och som jag minns det var det svårt att hitta några grus- eller mossstråk mellan blocken i den delen av dalen som går längs Drakryggen. Därefter blir det mer och mer gräs och därmed mer lättvandrat ner mot Kungsleden.

Upp och ner i passen är det förstås brantare men det kan väl ändå inte att kalla för klättring.

Hej! Går du ensam eller är ni fler, och har du vandrat innan?
Jag har varit en del där och här är mina tips till dig:
Om du går från Tarfalahållet mot Sälka så tar du dig förbi Svarta Sjön och ner i Koupervagge. Då ska du nog fundera över om du kanske ska stanna och tälta nedanför passet (dvs i Koupervagge nere vid den lilla sjön) eftersom det är mycket dåligt med tältplatser i stort sett hela vägen ut mot Kungsleden, och som det tidigare nämnts så är det blockterräng där det inte är några gräsplättar alls emellan att slå upp tältet. Är det halt lär det ta sin lilla tid att ta sig fram, kan vara riktigt tung vandring, en del stenar ligger inte helt still heller när du kommer klivandes/kravlandes över dom vilket gör att man inte kan skutta så snabbt mellan dom som man skulle vilja.

Tiden det tar att ta sig fram beror givetvis på hur mycket du bär, hur snabb du är, vilken sikt du har och hur hala stenarna är. Startar du tidigt på dagen så hinner du troligtvis hela stäckan, dvs ut genom dalen och kan ta en tältplats ner mot Sälka till. Annars är det kanon att tälta i Koupervagge vid sjön, dramatiska vyer som tar andan ur en, även om det ofta är lätt vattensjuka tältplatser på den lilla strandremsan och inte helt optimala gott om plats för tält.

Det är fantastiskt vackert och en underbar väg att gå - jag rekommenderar den verkligen!!

När du går upp mot Svarta sjön efter Tarfalastugan så går du på moränryggen, det syns ganska väl en stig - följ den och sen håll dig till den upptrampade stigen i snötäcket som tar vid när du inte kan gå på ryggen längre, håll dig så nära stenpartiet som möjligt. Ingen problematisk väg att gå, bara lite tung och krävande med all packning. Ta med lite vatten eftersom det är lite kasst med vattendrag uppe på moränen.
Är det dimmigt bör du ta ut kurs när du kommer uppför kanten så att du tar dig bort mot Koupervagge och inte hamnar åt galet håll uppe på platån. Inga problem vid bra sikt, men kanske är bra att tänka på vid dimma. Har du möjlighet, ta ett snack med stugvärden oxå innan du knallar upp, han/hon har ofta bra info om turen och hur det har sett ut de närmsta dagarna där i området.
Det finns lite lite mobiltäckning uppe på platån :)
Ha en härlig tur!!
//Linda

klivandes/kravlandes

Vi är två som går och vi hade tänkt att gå mellan fjällstugorna. Verkar som vädret får avgöra om vi går
denna väg eller ej. Jag är klart sugen trots informationen om "klivandes/kravlandes" över blocken hmm.... - men vad gör man inte för en eller flera vackra vyer.

Tack för tipsen
Hälsningar
Pia

Tar´fala - Sälka/Singi

Var uppe och gick i förra veckan och hade tänkt gå från Tarfala till Singi via svarta sjön.
Tyvärr var det så hård blåst att det var svårt stå upprätt på moränryggen och när haglet kom så besölt vi att vända. Men nästa gång så hoppas vi på bättre tur med vädret! Kan bara instämma om terrängen som är mycket stenig.

Klart ni fixar blockhavet om ni vill! Jag gick den vägen med en nybörjare förra året, det gick alldeles utmärkt. Räkna med att det tar lite tid bara (t ex 2 dagar från Tarfala till Sälka). Vi hade bra väder skall tilläggas.

Jag hade fått en hälsning på kärv finska dagarna innan jag gick dit - "hälsa dem att där är mycket steeeeen", och det stämmer... Var lite psykologiskt beredda bara, så löser det sig.

Om det regnar eller har regnat så att stenblocken är hala kan det vara ganska skönt att ha med sig ett par tunna handskar när man ska sätta i händerna för att ta sig fram över blockhavet. Det tyckte i alla fall jag förra året när vi tog oss fram i den här terrängen. Naturligtvis går det, och stenarna kommer att minska i storlek och mängd ju längre ut i dalen mot Kungsleden ni kommer.

/Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Ekko Vandring Tarfala Fjällvandring 8
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg