Vandring runt Sånfjället.
Jag har vandrat Sånfjället-runt vid två tillfällen.
Båda gångerna gjorde vi det på två dagar, med lite olika sträckningar. Nu har jag ingen karta framför mig så att jag kan ge exakt benämning på alla toppar men försöker förklara ändå.
Båda turerna startade vid Nysätern. Vandringen går mot Nyvallen, man går inte ner till Sododalen utan viker av vid en "korsning" på fjället i närheten av gränsen till nationalparken ca 4 km från Nysätern. Vandringen från "korsningen" till Nyvallen ger fina vyer mot bl a Lönndörren i fjärran. Väl på Nyvallen så kan man övernatta om man vill, men ring innan så att det finns plats. Nyvallen är en levande fäbod med allt vad det innebär av fäbo-kultur. De anordnar också vandringar till björn-iden, om ni inte snubblade över något sådant själva på vägen....
Första gången jag vandrade den vägen såg vi en nyriven myrstack...
Om man inte övernattar där, så fortsätter man vidare runt fjället ner i skogen mot Dalsvallen. Väl i Dalsvallen är det hög tid att övernatta. Det är en liten stugby där man kanske till och med kan få serverad mat, det kan man säkert på Nyvallen också om man hör sig för.
Dag två vandrar man tillbaka upp på fjället och in i Sododalen som är en helt underbar dalgång. Väl uppe vid raststugan kan man ju göra en topptur till högfjället om man känner för det, innan man ger sig av tillbaka till Nysätern.
Den andra gången jag vandrade denna rutt gick vi inte ner till Dalsvallen. När vi lämnat Nyvallen gick vi utmed fjällsidan för att sedan vika av in till Sododalen i någon av dalgångarna som öppnar sig åt det hållet. Jag att vi passerade Högfjället, vi gick definitivt inte förbi Korpflyet (som också är en kul topptur), utan jag tror det finns en liten topp lite "närmare" som vi hade på "vänster" sida om oss när vi vek av in i dalen. Jo, du får kolla på kartan så förstår du vad jag menar.
I Sododalen kan man övernatta i såväl stuga som med tält. Dass finns. Sododalen -> Nysätern morgonen därpå.
Fiska har jag inte gjort på denna tur så det har jag dålig koll på.
Hälsningar
Jan Karlsson