Vandring runt Sånfjället

• Trådstartare ekskogen@yahoo.com (Thomas)
  • Start datum

ekskogen@yahoo.com (Thomas)

Gäst
Hej,
Skall göra en ca. 3 dagars tur till Sånfjället.
Har någon bra tips på ev. leder, rastplatser, sevärdheter, metbäckar etc. som vore synd att missa?
/Thomas

jan.karlsson@aks.se (Jan Karlsson)

Gäst
Vandring runt Sånfjället.

Jag har vandrat Sånfjället-runt vid två tillfällen.

Båda gångerna gjorde vi det på två dagar, med lite olika sträckningar. Nu har jag ingen karta framför mig så att jag kan ge exakt benämning på alla toppar men försöker förklara ändå.

Båda turerna startade vid Nysätern. Vandringen går mot Nyvallen, man går inte ner till Sododalen utan viker av vid en "korsning" på fjället i närheten av gränsen till nationalparken ca 4 km från Nysätern. Vandringen från "korsningen" till Nyvallen ger fina vyer mot bl a Lönndörren i fjärran. Väl på Nyvallen så kan man övernatta om man vill, men ring innan så att det finns plats. Nyvallen är en levande fäbod med allt vad det innebär av fäbo-kultur. De anordnar också vandringar till björn-iden, om ni inte snubblade över något sådant själva på vägen....
Första gången jag vandrade den vägen såg vi en nyriven myrstack...
Om man inte övernattar där, så fortsätter man vidare runt fjället ner i skogen mot Dalsvallen. Väl i Dalsvallen är det hög tid att övernatta. Det är en liten stugby där man kanske till och med kan få serverad mat, det kan man säkert på Nyvallen också om man hör sig för.
Dag två vandrar man tillbaka upp på fjället och in i Sododalen som är en helt underbar dalgång. Väl uppe vid raststugan kan man ju göra en topptur till högfjället om man känner för det, innan man ger sig av tillbaka till Nysätern.

Den andra gången jag vandrade denna rutt gick vi inte ner till Dalsvallen. När vi lämnat Nyvallen gick vi utmed fjällsidan för att sedan vika av in till Sododalen i någon av dalgångarna som öppnar sig åt det hållet. Jag att vi passerade Högfjället, vi gick definitivt inte förbi Korpflyet (som också är en kul topptur), utan jag tror det finns en liten topp lite "närmare" som vi hade på "vänster" sida om oss när vi vek av in i dalen. Jo, du får kolla på kartan så förstår du vad jag menar.
I Sododalen kan man övernatta i såväl stuga som med tält. Dass finns. Sododalen -> Nysätern morgonen därpå.

Fiska har jag inte gjort på denna tur så det har jag dålig koll på.

Hälsningar

Jan Karlsson

torbjorn.i.tergesten@telia.se (Torbjörn Tergesten)

Gäst
Topparna i Sånfjället

Hej Thomas!

Har varit i Sånfjället åtskilliga gånger, men aldrig vandrat runt massivet på det sätt du planerar. Men jag har varit uppe på alla topparna över 1000 meter och tänkte bidra med ett förslag. Kolla in toppen Korpflyet på kartan. Den är Sånfjällets utlöpare mot sydost, och om jag inte minns fel är den 1175 meter. Den är inte högst i Sånfjället, både Högfjället och norra toppen är över 1200 meter, men den är "vildast" och dessutom skönt befriad från byggnader av den typ man får trängas med på de båda högre topparna.

Korpflyet har en duktig resning sedd från söder och ser brant och otillgänglig ut. Men från väster och norr krymper den inop och flackar ut sig, och från de hållen är toppen lätt att nå. Väl värd ett besök. Om man vill kan man därifrån ta sig vidare norrut mot Högfjället (som i Sånfjället är namnet på högsta toppen och inte bara ett vanligt svenskt ord). Men tyvärr är det en av Härjedalens mest charmlösa toppar, "bebyggelsen" däruppe ger ett nedskräpat intryck. Synd att det ska vara så på ett av Sveriges vackraste fjäll.

Istället för satsa på Högfjället kan man också vandra nedför västryggen tills man kommer till bäcken som rinner ner i skogslandet mellan Korpflyet och Medstöten. Det går en mer eller mindre tydlig stig längs bäcken. Här är mycket vackert, bäcken slingrar sig fram i natursköna omgivningar. Den går att följa ända ned till Sodan om jag minns rätt.

Hoppas Du får det trevligt i Sånfjället!

/Tobbe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PZON_390 Tidig vandring runt Funäsdalen... Fjällvandring 6
never Vandring och fiske runt kautokeino? Fjällvandring 0
peter.elofsson.16 Vandring runt Teussajaure? Fjällvandring 3
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Rapps Vandring runt luleå Fjällvandring 5
Mathias PHS vandring runt Fjälltunet? Fjällvandring 0
Trident21 Vandring runt Åres breddgrader ? Fjällvandring 1
2000 Vandring runt Akkamassivet Fjällvandring 5
te1313 Vandring runt Kebnekaise Fjällvandring 16
Skeebum Vandring runt Sälen Fjällvandring 3
thomalin Vandring runt keb Fjällvandring 13
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg