Vandring Riksgränen - Nikkaluokta?

Hej!

Håller på att planera en liten vandring men hittar inte så mkt info en tur-idé jag fick.

Turen jag funderar på är som följer:
Riksgränsen - Unna Allakas - Alesjaure - Vistas - Tarfala - Keb - Nikkaluokta.

Någon som har gått hela eller delar av denna sträcka? Hur ser det ut att tälta?

Jag kommer gå själv och gillar att knalla på från morgon till kväll, så jag grukar avverka en del mil per dag. Sist hade jag bara 16-17 kg packning inkl tält så jag går relativt lätt.
Jag har tidigare gått i området. T.ex. gjorde jag Abisko - Vakkotavare (ca 110 km) på 4,5 dagar. Men temp avgörs ju i stor grad av hur terrängen ser ut.

Spontan tanke är att göra rutten på 5 dagar + en reservdag. Då planen ser ut att första övernattningen blir omkring Unna Allakas, anda Vistas och nå keb på 3:e dagen. Ta en lugn dag där eller en topptur beroende på väder och kropp. Och sen motorväg till Nikkaluokta och avsluta där.
Men, jag har i princip inte hittat någon info om hur lederna ser ut? Är det många höjdmeter som ska avverkas, stenigt eller allmänt bök så tror jag det kan bli väl tufft att gå över 60 km de första två dagarna.
Jag har inte hittat något avstånd Vistas - Keb, men uppskattade det till att vara runt 20-25 km?

Hej

Jag gjorde ungefär den turen 2012. Vi gick Katterjåkk- Unna Allakas (2,5 dagar) - Alesjaure- Vistas- Nallo- Singi- Keb - Tarfala - Nikka

Först så bör du starta i Katterjåkk och inte i Riksgränsen. Alltså stationen innan. Leden börjar där.

Beroende på hur tidigt du kommer med tåget så kan första etappen funka. Men jag är väldigt tveksam faktiskt. Det är rätt mycket stigning, stenigt och så har du ett vad på mitten. Lagom för oss blev komma med tåget på eftermiddagen, gå till Katterjaure och slå läger där. Dag 2 till vadstället, och dag tre till Unna Allakas.

Unna Allakas till Alesjaure gjorde vi på en dag, en hel del upp och ner där också. Vi fick dock ett snöoväder och dålig sikt, och då går det ju lite långsammare.

Alesjaure till Vistas. En fullt rimlig dagsetapp. Övre Vistasdalen är otroligt vackert.

Sista dagen så rekommenderar jag dig att ta bakvägen till Nikkaloukta från Kebnekaise, alltså förbi Tarfala och brant upp över stigningen. Finns väldigt fina tältplatser vid sjöarna på 940 möh, rakt norr om Lapdånalds.

Hej!

Tack för era svar och synpunkter.

Jag kommer troligtvis flyga upp denna gång och då landar jag i Kiruna vid 13-tiden.
Som min ursprungsplanering är så räknar jag med att starta på morgonen, så då blir det en natt i kiruna först.

Men det kan ju vara en idé att ta sig direkt till Katterjåk. Hur långt är det sen till vad stället? Rimligt att nå på ca. 5h om jag siktar på att gå dit första dagen?
Dag två blir isf till Alesjaure.
Sen blir jag dock lite mer tveksam hur jag ska fortsätta. Jag är lite osäker på hur det går ta sig från Vistas till Tarfala, men fick för mig att det gick bra att ta sig i princip rakt söder ut från Vistas och inte gå tillbaka till Kungsleden?
Från Tarfala till Nikka har jag redan gått över fjället, och det är en trevlig väg. Men provar gärna nya vägar istället.

Frågan är om jag inte går Vistas - Nallo - Säilka - Singi - Keb - Nikka ändå. hmmm....

Inte för att vara sån men om du gjorde 110km på 4,5 dagar (24,5 km/dag) så får du räkna med minst dubbla ansträngningen och tid per dag om din plan ska hålla. Det är möjligt, men om du inte är någon Rune Larsson-typ så skulle jag inte räkna med att det går.

Vet inte exakt vad det kan vara till vadstället, men gissningsvis runt 26km och då ska du du upp på ca 1100 möh och sen ner en bit igen. Det är led, men inte i närheten så lättvandrad som kungsleden.

Från vadstället till Unna Allakas blev den en dagsetapp för oss, och ännu en dag till Alesjaure. Ska du göra det på en dag så är det en jäkla monsteretapp. Skulle inte rekommendera det. Om du minns fjällen som ligger till väster om Alesjaure så kommer du däröver och har då gått upp och ner för två liknande fjäll.

Efter Vistas så kan du gå Nallo-Sälka- Durlings led till Sydtoppen- Väster leden - Kebnekaise station - Tarfala - Nikkaloukta

Bild 1: Katterjaure
Bild 2: Leden till vadstället från Katterjåkk
Bild 3: Vid vadstället
Bild 4: Leden mellan Unna Allakas till Alesjaure
Bild 5 Bakvägen från Kebnekaise till Nikkaloukta via Tarfala

Bilagor

• P8250006.jpg
    P8250006.jpg
    56.6 KB · Visningar: 1,775
  • P8250044.jpg
    P8250044.jpg
    31.1 KB · Visningar: 1,063
  • P8250045.jpg
    P8250045.jpg
    48.9 KB · Visningar: 1,150
  • P8270064.jpg
    P8270064.jpg
    16 KB · Visningar: 1,009
  • P9010197.jpg
    P9010197.jpg
    30.1 KB · Visningar: 1,005
Jag har gått delar av den rutten i olika omgångar.

Från Katterjåkk till Unna Allakas: Helt ok led till rastskyddet vid Stuor Kerpel. Sedan följer omkring 6 km i stenig terräng (klipphällar, med många avsatser att forcera, inte så mycket blockterräng, men tungt, ingen led utan snarare får man hålla koll på skoterkryssen och en del rösen). Att stanna vid sjöarna 962/946 kanske kan vara en idé? Du lär vara rätt mör efter den turen hur som helst. Att gå till Alesjaure därifrån borde väl inte vara något problem om du gillar att hålla igång och gå långt, det är bra led och rätt lättvandrat (om än mycket upp och ned). För övrigt dåligt med tältplatser mellan Unna Allakas och Alesjaure, men inga problem med tältplatser mellan Alesjaure och Vistas. God tur!

Det går att gå från Vistas till Tarfala via vindskyddet i Kaskasavagge. Jag tror du skulle ha glädje av att skaffa/låna någon bok om området, Grundsten har väl varit på de flesta ställena och beskriver hur man tar sig fram, och hur lång tid det tar (för honom).

avslutad210712

Gäst
Försökte skriva i tråden igår men när jag skulle spara den så fick jag "tråden finns ej" så jag försöker en gång till.

Har gått de flesta sträckorna och en del mer än en gång.

Katterjåkk - Stuor Kärpel (södra sidan av sjön)

Lättgånget och det enda problemet som kan uppstå är vadningen av jokken som kommer ner från Hoiganvaggi. Är det för svårt där leden går så gå upp några hundra meter så tror jag att det är lättare. Strax efter Katterjaure skall man upp på en höjd. Har inte gått den nya sträckningen men den gamla gick långsamt pga av att man gick på en small hylla samt att man fick gå i rena ler- och grusras som tog en jäkla tid. Har gått ovanför innan de drog om leden och hamnade lite fel vilket gav en riktigt "rolig" nerfärd till leden *L*.

Fram till Hoiganvaggi är det inga problem med tältplatser och på södra sidan av Stuor Kärpel har jag för mig att det fanns fina tältplatser. 10 år sedan jag gick just den här sträckan.

Stuor Kärpel (södra sidan av sjön) - Valfojåkka vindskydd

Härlig vandring på klippor men med en del passager som tar tid eftersom de är lite trånga vid klippor. Stenigt och om jag minns rätt väldigt ont om tältplatser. På kartan är ett vad inritat ovanför sjön men jag rekommenderar att följa sjön på norra sidan och vada nedanför vattenfallet som är vid vindskyddet eftersom jåkken planar ut och breder ut sig så det är bara att klafsa över. En del höjdmeter både upp- som nerför.

Valfojåkka vindskydd - Unna Allkas

Stenig vandring med uppför först och nerför sen. Har för mig att det finns tältplatser när man passerat Sjangeli men inte helt säker. Sjangelis stugor för övrigt värt en liten omväg.

Unna Alakas - Alesjaure

Börjar med uppförsbacke för att sen gå ner. Efter en lång spångad myr blir det en riktigt uppförsbacke. Sen planar det ut och efter en lång vandring över en trist platå kommer man till ett vad som normalt inte är något problem. Sen en lång brant uppförsbacke upp över 1200 möh. Sen en platå och sen brant nerför till Alesjaure. Finns en tältplats vid östra änden av sjön Allakasjaure men den ligger allldeles utmed leden. I backen efter vadet går det också att tälta och på platån innan Alesjaure bör det gå att hitta tältplatser. Vid bäcken som rinner ner i Alesjaure finns det en fin tältplats på en egen liten platå men har inga koordinater till den. Om du passerar Alesjaure finns det en stor platt yta där det går att tälta men du lär inte vara ensam där.

Alesjaure - Vistas

11 år sedan jag gick den biten. Första biten efter Alesjaure mot samebyn är ett litet jobbigt område eftersom det är täta höga snår med ett par jokkar som måste passeras. Se till att hålla stigarna eftersom jokkarna blir svårvadade annars. Inte så mycket pga djupet utan pga att det är nästan omöjligt att ta sig ner till och upp från jokkarna pga vidjen. Gick där i sommar från andra hållet och vi pratar om vidje som är manshög och inte den vanliga halvhöga sorten.

Sen uppför och ut på en platå som inte skall vara några problem. Sen ner i Vistasdalen där det är lättvandrat ända fram till Vistasstugan. Nästan. Slutet går i björkskog och är lite blött, lerigt och jävligt i största allmänhet. På andra sidan Vistasjokken finns det fina tältplatser.

Vistas - Kaskasavagge - Tarfala

Har inte gått den sträckan.

Vistas - Nallo

Lättvandrat förutom sista biten där det är stenigt i största allmänhet. Tältplatser är det gott om på den första delen. Ungefär halvvägs en bäck som är lite klurig att vada men inte svår.

Från Nallo finns det en väg till Tarfala som går via Unna Räitta och sen trepassleden. Eftersom jag inte gått trepassleden avstår jag att kommentera även den första delen men trepassleden är en krävande övergång och speciellt i augusti då glaciären i Pyramidpasset kan ställa till problem.

Nallo - Sälka

Lite uppför i början men relativ plant sen innan nergången mot Sälka. Tältplatser inget större problem framförallt i den västra delen av dalen. Ett vad en liten bit efter Nallo som kan ställa till problem men det finns ett bra vadställe markerat med stålpinne på stranden. Man vadar på stora stenar i jokken. Mot den västra delen är det några vad sm inte är direkt svåra men man får välja var man går över.

Från Sälka ner till Nikkaluokta är det lättvandrat med broar över alla jokkar så det är bara att vandra.

Tidsåtgången.

Som tidigare nämts så tror jag inte att det här är en vandring som du gör på 4-5 dagar om du inte är mycket vältränad och gillar att verkligen headbanga din vandring.

Katterjåkk - Unna Allakas: Lite beroende på när man startar men räkna med 2 dagar i alla fall.

Unna Allakas - Alesjaure: Räkna med en dag även om du kan hinna ner mot Vistasdalen

Alesjaure - Vistas: Räkna med en dag

Vistas - Sälka: Räkna med en dag

Sälka - Nikkaluokta: Räkna med en dag. Går att gena ovanför Singi-stugan så sparar man lite tid

Och som tidigare nämts så är det här inte Kungsleden så det handlar inte om samma snittfart eller lika lättvandrat på långa vägar.

avslutad210712

Gäst
Om du åker från Kiruna så kontrollera att tåget stannar i Katterjåkk. Inte alla som gjorde det förr i alla fall.

Tar du bussen så stannar den på E10:an i Katterjåkk.

Man måste säga till personalen så att de verkligen vet att nån ska av, då stannar tåget i Katterjåkk (2013)

Den sträckan du planerar är riktigt härlig, men inget man vandrar genom bara sådär på 5 dagar tyvärr. Det blir bara slit/stress och inget nöje.
Man ska inte underskatta stigning och steniga stigar.
Dessutom så måste man räkna bort minst 1 dag för dåligt väder,sannolikheten att man stöter på uselt väder är bara för stort.

Personligen hade jag dedikerat runt 8 hela dagar för en sån vandring, får du tid över så finns det alltid toppbestigningar att göra.

Lycka till!

Jag har gått sträckan Tarfala-Vistas via Kaskasavagge. Det finns några ganska rejäla höjdskillnader på den sträckan som gör det lite jobbigare att gå där. Mellan Kaskasavagge och Tarfala är det dessutom rejält med stenblock.

avslutad210712

Gäst
Man måste säga till personalen så att de verkligen vet att nån ska av, då stannar tåget i Katterjåkk (2013)

Hade löst biljett till Riksgränsen en gång och kom på att jag kliver av i Katterjåkk istället och som tur är så nämde jag det till konduktören för som sagt de stannar inte om inte någon skall av. Iofs ingen större fara för det går rätt bra att gå från Riksgränsen också men det blir lite extra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg