Vi har inte vandrat med barn på Nya Zeeland, men väl på Grönland i två veckor med vår dotter som då var 6 månader, samt året därefter 2 veckor i Kebenekaise då dottern var 1,5 år. I december 2004 reste vi till Vietnam, där vi bland annat vandrade i 4 dagar i norra vietnam med våra två barn på ryggen (en 3,5 åring och en 1,5 åring).
Vi har även vandrat på Nya Zeeland utan barn.
Vi har bara goda erfarenheter av att vandra med barn. Barnen har njutit av att hela tiden vara i närheten av oss föräldrar, titta på djur och landskap, och vi vuxna har sett omvärlden med barnens nyfikna ögon.
Tänk på att ni måste göra fler pauser, så att barnet får röra på sig, samt att göra kortare dagar än vad ni skulle gjort utan barn.
Det enda problemet vi har haft har varit att om man gör tält turer på upp till ett par veckor med barn, så blir packningen i tyngsta laget för att göra den till en ren njutning. Att göra stugturer är nog ett bra mycket smidigare alternativ kan jag tänka.
Om jag skulle rekomendera några vandringar på Nya Zeeland så skulle det vara:
Abel Tasman nationalpark: vacker vandring längs sydöns norra kust, med massor av möjligheter att bada, se fåglar och sälar (åtminstone under slutet på 80-talet).
Tongariro nationalpark: Ligger mitt på Nordön. Man går runt tre vulkaner, det finns ett antal små sjöar som färgats i märkligt intensiva färger av kemikalierna i marken. På Östra sidan av parken är det ett kargt månlandskap som påminner om Ladakh i Kashmir. Jag kan rekomendera en tur upp till toppen av den mittersta vulkanen, som är perfekt konformad.
Lycka till med er vandring, hoppas ni får riktigt trevlig. Go for it!