Jag å en polare korsade Irland för ett par veckor sedan. Tog flyget från Sturup till Dublin, sedan bussen till Belfast. Där började vår förflyttning till fots. Sneddade sydväst ner till Athenry, sedan sydost ner till Cashel, korsade då floden Shannon för andra gången (poppis turistmål bland irländarna själva). Självklart gick vi inom Tipperary innan vi släntrade ner till Cork. Sedan bussade vi tillbaka till Dublin och drack öl i ett par dar innan vi flög hem igen (!).
Sov i tält, badade i sjöar och lagade vår egna mat under regelrätta friluftsförhållande.
Skön natur, väldigt mkt "landsbygd", kanske man kallar det kulturlandskap. Vi upplevde inte ngn vildmark alltså, vilket är lite minus, men det var ju polaren som lade rutten så jag har i alla fall ngn att skylla på.
Ingen allemansrätt tyvärr, så varje kväll fick man chansa lite och hoppas på det bästa. Gick vägen varje natt faktiskt. Nordirland var väl mest spännande när det kom till övernattningen, deras tredubbla taggtrådsrullar med spjut, spetsar, fan å hans moster skvallrade om att 'trespassing' inte var uppskattat...
Jag fick sett mina irländska, gröna backar ändå!
/Anders